نوآوری در استفاده از هوش مصنوعی برای پرستاری از افراد ناتوان

دولت شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، از متخصصان حرفه‌ای به‌عنوان یک اقدام برای حل این مساله استقبال می‌کند. همچنین ژاپن از رویکرد تکنولوژی‌های پیشرفته برای مشکلات اجتماعی استفاده کرده است. برای پیاده‌سازی طرح تحول اجتماعی موسوم به Society ۵.۰، دولت با ذی‌نفعان مختلف وارد همکاری شده تا مطمئن شود انقلاب صنعتی چهارم، جامعه‌ای انسان‌محور و با تکنولوژی پیشرفته ایجاد خواهد کرد. هدف این طرح آن است که به جز دیجیتال‌سازی اقتصاد، کلیه سطوح جامعه ژاپنی دیجیتالی شود.

شرکت‌های ژاپنی برای مقابله با چالش پیری جمعیت، به راه حل‌های نوآورانه روی آورده‌اند. پاناسونیک تختخواب‌های روباتیکی می‌فروشد که به ویلچر تبدیل می‌شوند. فوجیتسو یک سیستم کنترل از راه دور تولید کرده که دما و رطوبت هوا و نیز هر حرکت و صدایی را در خانه سالمندانی که تنها زندگی می‌کنند، پیگیری می‌کند. در منطقه فوکوکا که قطب استارت‌آپی ژاپن محسوب می‌شود، نمونه‌های اینچنینی زیادی پیدا می‌شوند. اما یک استارت‌آپ در توکیو به ترکیب تکنولوژی‌های هوش مصنوعی با رویکردی منحصر به فرد برای مراقبت از سالمندان، روی آورده است.

 استفاده از هوش مصنوعی برای مراقبت از سالمندان

استارت‌آپ ژاپنی Exawizard در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد. این استارت‌آپ‌ فعالیت‌های مختلف، از روباتیک تا کشف دارو و تکنولوژی مالی را دربرمی‌گیرد. اما تمرکز آن بر ایجاد یک اثر اجتماعی به کمک هوش مصنوعی، در جامعه سالخورده ژاپن قرار گرفته است.Exawizards از یادگیری عمیق برای تحلیل داده‌های ساختاربندی نشده در ارتباط با پرستاری استفاده می‌کند. این داده‌ها به شکل فایل‌های صوتی، تصویری، متن و اشکال دیگر هستند. یکی از مهم‌ترین سرویس‌های این استارت‌آپ، رویکرد آموزش مراقبت و نگهداری از افراد ناتوان است که الگوریتم‌ها را با تماس انسانی ترکیب می‌کند. هدف این است که کیفیت پرستاری کردن از بیماران مبتلا به زوال عقل ارتقا یابد و پرستاران جدید هم بیشترین اثرگذاری را داشته باشند.

در این سیستم که Coaching نام دارد، دوربینی بالای تخت بیمار قرار می‌گیرد و پرستاران عینک‌های هوشمندی که به دوربین و میکروفن مجهز هستند، به چشم می‌زنند؛ دوربین‌های روی تبلت‌ها هم قابل استفاده هستند. صدا و فیلم برای یک سرور آپلود می‌شود و در اینجا الگوریتم‌های Exawizard تعاملات بین بیمار و پرستار را تحلیل می‌کنند. در این مرحله، توصیه‌های مفید در مورد ارتقای کیفیت پرستاری و مراقبت از بیمار، ارسال می‌شود.  کو ایشیاما، مدیر Exawizard می‌گوید: «ما در مورد پزشکی و داروسازی علمی، اطلاعات زیادی داریم، اما اطلاعات‌مان در مورد مراقبت فردی از افراد ناتوان چندان علمی نیست. حالا داریم کشف می‌کنیم که چگونه می‌توان از هوش مصنوعی در این حوزه استفاده کرد. قبلا از افراد باتجربه و کارآزموده می‌خواستیم به پرستاران جدیدتر آموزش بدهند. اما حالا هوش مصنوعی می‌تواند این کار را انجام دهد.»

رویکرد Exawizard بر متدی به نام Humanitude مبتنی است که ۳۰ سال پیش مطرح شده است. این متد مراقبت از افراد ناتوان بر تکنیک‌هایی مثل آرام صحبت کردن و جلب اعتماد و احترام بیمار تاکید دارد. ایشیاما می‌گوید: «چهار رکن متد Humanitude عبارتند از تماس چشمی، ارتباط کلامی، لمس کردن و روی پا ایستادن. این روش جامع پرستاری، حواس چندگانه انسان را به کار می‌گیرد و یک موردکاوی نشان‌ داده بیماری که کاملا در بستر بود با این روش بعد از مدتی توانسته از رختخواب بیرون بیاید و خودش غذا بخورد.» همچنین تحلیل تجربیات افرادی که در یک مرکز پزشکی در توکیو این متد را یاد گرفته‌اند، نشان می‌دهد آنها هنگام پرستاری از بیماران مبتلا به زوال عقل استرس کمتری داشته‌اند و بیماران هم رفتارهای خشونت‌آمیز کمتری نشان داده‌اند.

 «نیرویی» برای تغییر

استارت‌آپ Exawizards از تکنیک‌های هوش مصنوعی در حوزه‌های دیگر هم استفاده می‌کند. پلت‌فرم آن طوری طراحی شده که می‌تواند ارزیابی کند یک بیمار از چه سطحی از مراقبت‌ها برخوردار می‌شود، آیا این مراقبت‌ها تاثیری داشته و روند بهبودی او چقدر پیشرفت کرده و چه مراقبت‌های دیگری نیاز دارد. تصویرسازی روند این مراقبت‌ها به ادمین‌ها کمک می‌کند پیش‌بینی بهتری از مراحل بعدی داشته باشند.

این استارت‌آپ همچنین با یک مرکز پرستاری محلی و یک شرکت بیمه همکاری می‌کند. ایشیاما معتقد است با به‌کارگیری تکنولوژی خودش از طریق چنین پیوندهایی، منابع پرستاری از افراد ناتوان را بهتر مدیریت می‌کند و به این ترتیب هزینه تخمین‌زده شده ۱۷۶ میلیارد دلاری این کار در سال ۲۰۲۵ تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

از نظر ایشیاما بنگاه‌های خدمات پرستاری در عصر جدید به تنهایی نمی‌توانند بر مسائل اجتماعی غلبه کنند و به کمک کارآفرینان و تکنولوژی‌هایی مثل هوش مصنوعی در این مسیر نیاز دارند. «هوش مصنوعی می‌تواند جامعه‌ای ایجاد کند که در آن همه افراد از زندگی خود لذت ببرند.»