جذب کارجو از طریق آگهی استخدام آنلاین

پاسخ: دوست عزیز، بسیاری از کارفرمایان وقتی نگاهی به آگهی‌هایی که طی سال‌ها منتشر کرده‌اند، می‌اندازند، می‌بینند که یک آگهی کسل‌کننده را بارها و بارها تکرار کرده‌اند. پس جای تعجبی ندارد که تعداد پاسخ‌دهندگان کم است و همان‌ها هم از نظر مهارت و استعداد، آش دهن‌سوزی نیستند. چه باید کرد؟ اینجاست که ما وارد عمل می‌شویم. پس از اینکه شرح وظایف شغلی را نوشتی، دست نگه دار. راه‌هایی است که با کمک آنها می‌توانی آگهی استخدامت را بهینه‌سازی کنی. نحوه نگارش آگهی شغلی بسیار مهم است. می‌توانی از آن به‌عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنی. بگذار مرحله به مرحله جلو برویم. پنج سوال کلیدی هست که با هم به آنها جواب می‌دهیم: ۱. «چطور کاری کنم که آگهی شرکت در نتایج جست‌وجو دیده شود؟» ۲.چه کنم تا افراد بیشتری آگهی را بخوانند؟ ۳. «وقتی آگهی را خواندند، چطور متقاعدشان کنم که درخواست دهند؟» ۴.«چطور به گروه جدیدی از متقاضیان دست پیدا کنم؟» ۵. «چطور فرآیند استخدام را بهبود بخشم؟» و اما پاسخ به سوال اول: اولین قدم برای استفاده بهینه از آگهی آنلاین، این است که مطمئن شوی آگهی برای تعداد زیادی از کارجویان، «قابل مشاهده» است. فراموش نکن که داری با صدها یا شاید هزاران شغل مشابه رقابت می‌کنی.  شرکت‌ها می‌توانند برای افزایش «مشاهده‌پذیری» در موتور جست‌وجو، این روش‌ها را امتحان کنند:

۱. نقش یا اسم شغل را در عنوان آگهی بنویسید. یک کارجو در وهله اول، نام جایگاه شغلی را جست‌وجو می‌کند. یا از موتور جست‌وجو استفاده می‌کند یا مستقیم به وب‌سایت‌های استخدام می‌رود. بسیاری از این وب‌سایت‌ها مثل Craigslist از «الگوریتم تطبیق دقیق» استفاده می‌کنند. این یعنی آگهی شما فقط در صورتی قابل مشاهده است که کلماتی که در عنوان آگهی به کار برده‌اید، دقیقا همان کلماتی باشد که کارجو در کادر جست‌وجو تایپ کرده است. در غیر این صورت آگهی شما در نتایج جست‌وجو ظاهر نخواهد شد.

۲. از کلمات متداول برای توصیف شغل استفاده کنید. برای اشاره به شغل از کلمات «من در آوردی» استفاده نکنید. اگر عنوان «معاون اداری» در زبان شما رایج است، از عنوان «معاون دفتر» استفاده نکنید. استفاده از کلمات غیر متداول، باعث می‌شود از فرآیند جست‌وجو حذف شوید. برای آنکه در آگهی، خلاقیت به خرج دهید، هزار راه دیگر وجود دارد. اما در این مورد نباید خلاق باشید. اگر نمی‌دانید باید از چه واژه‌هایی برای توصیف شغل مربوطه استفاده کنید، می‌توانید از ابزارهایی مثل «Google Keyword Planner» استفاده کنید. تمام عباراتی را که به ذهنتان می‌رسد در کادر مربوطه بنویسید. این ابزار، تعداد جست‌وجو برای هر عبارت را نمایش خواهد داد. عبارتی که بیشترین تعداد جست‌وجو را دارد، بهترین عبارت برای توصیف آن شغل است.

۳. از کلیدواژه‌ها استفاده کنید. گاهی برای اشاره به یک شغل، ده‌ها واژه وجود دارد. مثلا معاون اداری، مسوول دفتر و منشی گاهی برای اشاره به یک شغل به کار می‌روند. شما باید کاری کنید که آگهی‌تان در نتایج جست‌وجو ظاهر شود، صرف نظر از اینکه کارجو چه واژه‌ای را جست‌وجو کرده است. کلیدواژه‌ها کمک می‌کنند که کارجو آگهی شما را پیدا کند.

سوال دوم: چه کنیم تا افراد بیشتری آگهی‌مان را بخوانند؟

اگر مراحل قبل را به درستی طی کرده باشید، قطعا بسیاری از کارجویان، آگهی شما را در لیست جست‌وجوی خود مشاهده خواهند کرد. پس از بهینه‌سازی موتور جست‌وجو، باید کاری کنید که کاندیداهای احتمالی، تصمیم بگیرند روی آگهی شما کلیک کنند. می‌توانید این مراحل را طی کنید:

۱. یک واژه خلاقانه را به‌عنوان شغلی اضافه کنید.درست است که باید از واژه‌های متداول برای اشاره به شغل استفاده کنید اما باید کمی هم خلاق باشید تا فرقی با بقیه آگهی‌ها داشته باشید. فرض کنید که کارجو، عبارت «مهندس ارشد» را جست‌وجو کرده. لیستی از ده‌ها آگهی که شامل این عبارت هستند در مقابلش قرار می‌گیرند. همه مثل هم. آیا روی همه آنها کلیک می‌کند؟ اگر کمی مشکل‌پسند باشد، احتمالا نه. پس باید عنوانی انتخاب کنید که چشمش را بگیرد و کنجکاوی‌اش را برانگیزد. مثلا اپل در یکی از آگهی‌های خود برای جذب مهندس ارشد نوشت: «مهندس ارشد برای جلوگیری از آرماگدون.» کلمه آرماگدون که به معنای نبرد خیر و شر است، قطعا نظر کارجو را جلب می‌کند. می‌توانید برای جذاب کردن عنوان، کمی بیشتر از شغل مربوطه بگویید یا از مزایایش یا محیط خود شرکت. مثلا: معاون اداری (مزایای کامل، باشگاه ورزشی) یا معاون اداری/  یک استارت‌آپ تازه تاسیس با محیط جذاب. کمی با عنوان بازی کنید تا جالب شود.

۲. عنوان نباید خیلی بلند یا خیلی کوتاه باشد. آگهی‌هایی که عنوان طولانی دارند (بیشتر از ۶۰ حرف)، ۳۰ تا ۴۰ درصد ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

۳. در عنوان شغلی از پرانتز یا کروشه استفاده کنید. طبق تحقیقات، استفاده از کروشه و پرانتز در عنوان باعث افزایش نرخ کلیک می‌شود. دلیلش ساده است: پرانتز یک ابزار مناسب است که عنوان آگهی شما را از بقیه آگهی‌ها متمایز می‌کند. محتوای داخل پرانتز، می‌تواند جزئیات مربوط به شغل یا شرکت باشد، مثلا: معاون اداری (با بیمه درمانی کامل).

۴. محدوده حقوق را ذکر کنید. ذکر محدوده حقوق در آگهی استخدام در بسیاری از شرکت‌ها یک تابو است اما پیشنهاد می‌کنم درباره آن فکر کنید. اگر تصمیم گرفتید محدوده حقوق را اعلام کنید، آن را در عنوان آگهی یا شرح وظایف شغل بگنجانید. این کمک می‌کند انتظارات میان شما و کارجو شفاف‌تر شود. شرکت‌های مطرحی مثل Lyft و Uber از این استراتژی استفاده می‌کنند و برای آنها موثر بوده. آنها همیشه دستمزد روزانه یا هفتگی را در آگهی ذکر می‌کنند تا افراد بیشتری را جذب کنند (البته این استراتژی برای همه شرکت‌ها مناسب نیست و نیاز به تحقیق و بررسی جوانب دارد).  این شرکت‌ها بخش زیادی از زمان و پول خود را صرف بهینه‌سازی آگهی‌های استخدامشان می‌کنند تا بر بازار کار مسلط شوند. می‌توانی به آگهی‌های آنها نگاهی بیندازی و آموخته‌های آنها را به کار ببری. حالا که روش‌های افزایش مشاهده‌پذیری و بازدیدکننده را یاد گرفتی، از بسیاری از شرکت‌ها دو قدم جلوتری. اما هنوز سه گام دیگر باقی مانده. در بخش بعدی مقاله، به بقیه سوالات پاسخ خواهیم داد.