بسیاری از مسائل دچار تغییرات می‌شود، کارکنان زیادی شرکت را ترک می‌کنند، بازار تکامل پیدا می‌کند، مشتریان می‌آیند و می‌روند به همین دلیل بهتر است بخشی از طرح را به دوره‌های کوتاه‌مدت دو تا چهار ساله طی روند کار اختصاص دهید اما اگر بخش عمده‌ای از طرح را به تمرکز روی برنامه‌های سال آینده اختصاص دهید، عالی می‌شود. حتی برای نوشتن طرح‌های کوتاه هم چندین ماه وقت بگذارید. در واقع، کار روی طرح بازاریابی، بخش دشوار بازاریابی محسوب می‌شود. درحالی‌که اجرای طرح، چالش‌های خود را به همراه دارد، تصمیم بگیرید که چه کارهایی انجام می‌دهید و چگونه از پس بزرگ‌ترین چالش‌های بازاریابی بر می‌آیید. اکثر طرح‌های بازاریابی با اولین سال یا شروع سال مالی آغاز می‌شوند.

تمام افراد شرکت بهتر است از مضمون طرح اطلاع داشته باشند. شرکت‌ها معمولا طرح‌های بازاریابی را به دلایل متفاوت، محرمانه نگاه می‌دارند. برای مثال یا طرح ناکافی است و مدیریت از اینکه آن را در معرض دید همگان قرار دهد، خودداری می‌کند یا طرح به اندازه‌ای کامل و مملو از اطلاعات است که در دنیای رقابت امروز بسیار با ارزش و محرمانه است. نمی‌توان از عهده اجرای طرح بازاریابی بدون مشارکت بسیاری از افراد برآمد. بزرگ و کوچک بودن شرکت مهم نیست، حتما نظر تمام بخش‌های شرکت مانند بخش مالی، تولید، پرسنل، عرضه و... را علاوه‌بر بخش بازاریابی درباره طرح مورد نظر جویا شوید. این کار بسیار مهم است؛ زیرا تمام بخش‌های شرکت در اجرای برنامه بازاریابی به نوعی کمک خواهند کرد.

 افراد مهم و کلیدی در سازمان می‌توانند درباره آنچه دست‌یافتنی است و چگونگی دستیابی اهداف به دیگران انگیزه واقعی دهند و هرگونه نظری را پیرامون توانایی‌های خود به اشتراک بگذارند و با ایجاد فرصت‌هایی در زمینه بازاریابی بعد دیگری به طرح بیفزایند.

مزایای طرح بازاریابی: طرح بازاریابی دارای مزایای مهمی است که آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نقطه اتکا: طرح بازاریابی با پشتیبانی از گروه‌ها به آنها نیروی تازه می‌دهد همچنین احساس اعتماد به نفس مدیر شرکت را در زمینه مدیریت سازمان و پیگیری اهداف بالا می‌برد. شرکت‌ها اغلب تاثیر طرح بازاریابی را بر کارکنان خود دست کم می‌گیرند. البته کارکنان دوست دارند درگیر تلاش و انجام کارهای جالب در سازمان باشند. اگر می‌خواهید کارمندان نسبت به شرکت احساس تعهد داشته باشند، نظرات خود را نسبت به سال‌های آینده شرکت با آنها در میان بگذارید. تمام افراد همیشه متوجه جزئیات طرح‌های مالی نمی‌شوند اما از مطالعه طرح بازاریابی که به خوبی طراحی و نوشته شده باشد هیجان زده می‌شوند. بهتر است نسخه مختصر طرح بازاریابی را با شور و هیجان در اختیار کارکنان شرکت قرار دهید آنها از اینکه درگیر کارها شوند، اعتماد به نفسشان افزایش پیدا خواهد کرد و قدردان خواهند بود.

نمودار موفقیت:  نمودارها هم کامل نیستند. چگونه متوجه اتفاقاتی خواهید شد که ظرف یک‌سال یا پنج سال آینده رخ می‌دهد؟ آیا ایجاد طرح بازاریابی کار بیهوده و هدر دادن وقت نیست و در عوض بهتر نیست که با مشتریان ارتباط برقرار کنید یا به فکر بهبود و اصلاح محصولات باشید؟

اگر طرحی در اختیار نداشته باشید، محکوم به فنا هستید و داشتن یک طرح نادرست از بی‌برنامگی به مراتب بهتر است. برای همگام بودن با مدیریت، حتی اگر کمی از اهداف آنها فاصله داشته باشید بهتر از این است که هیچ هدفی را دنبال نکنید. با این وجود، هدف از کار، دستیابی به مقاصد است و بدون طرح بازاریابی و اهداف قطعا گمراه خواهید شد. مدیرانی که برای کارها و انجام پروژه‌ها، برنامه و نموداری ندارند امکان دارد به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند اما اغلب دچار اشتباه خواهند شد و به ندرت در کارهای خود موفق می‌شوند.

دستورالعمل‌های عملیاتی شرکت:  شرکت‌ها هم مانند سایر دستگاه‌ها دارای دستور العمل‌های تا حدودی پیچیده هستند. طرح بازاریابی یک راهنمای گام به گام برای موفقیت شرکت است و برای گردآوردن طرح بازاریابی واقعی، باید تمام افراد شرکت را از رده‌های بالا به پایین مورد ارزیابی قرار داد و از کارکرد بخش‌های مختلف با یکدیگر اطمینان حاصل کرد.

تفکر مکتوب: کارکنان امور مالی، اعداد و ارقام را به حافظه خود نمی‌سپارند بلکه همه را به صورت مکتوب در می‌آورند. گزارش‌های مالی هر سازمان، نیروی حیاتی هر کسب و کاری به‌شمار می‌رود. یک طرح بازاریابی مکتوب نیز درصورت جابه‌جایی کارکنان سازمان و ورود افراد جدید، تغییراتی در اطلاعات موجودش ایجاد نمی‌شود و دست نخورده باقی می‌ماند.

تفکر عالی: در کسب‌وکار رقابتی و پر شور روزمره، توجه خود را به تصویر کلی معطوف کردن سخت است به‌ویژه بخش‌هایی که مستقیما به عملیات روزانه مربوط نیستند. لازم است به‌طور منظم به کسب‌وکار بیندیشید برای مثال چه چیزهایی می‌خواهید برای خود و کارمندان فراهم کنید، چه نوآوری‌های خلاقانه‌ای به کارها اضافه کنید، چه انتظاری از محصولات، کارکنان فروش و بازار دارید.

نوشتن طرح بازاریابی بهترین زمان برای انجام این تفکر عالی است. بعضی از شرکت‌ها، متخصصان عالی در زمینه بازاریابی را به جای خلوتی به دور از تلفن و فکس می‌فرستند تا با دقت به توسعه طرح بازاریابی آینده شرکت مشغول شوند. در حالت ایده‌آل، پس از نوشتن طرح‌های بازاریابی به مدت چندین سال، می‌توان با مرور آنها، پیشرفت شرکت را سالانه مورد بررسی قرار داد. البته گاهی اوقات، انجام این کار دشوار است اما دیدگاه بی‌نظیری درباره آنچه طی سال‌ها در زندگی حرفه‌ای و کسب‌وکار خود انجام داده‌اید به شما می‌دهد.