۱. از غر زدن دست بردارید و همین الان دست به‌کار شوید.

همه ما بخش زیادی از زمان باارزش‌مان را به امید اینکه همه چیز به‌طور معجزه‌آسایی تغییر کند و زندگی‌هایمان یک‌شبه بهتر شود، به هدر می‌دهیم. اما این روش موثر واقع نمی‌شود. در واقعیت، به‌جای گله کردن از رئیس و شغل فعلی‌تان، باید تغییر ایجاد کنید و تصمیم بزرگی برای تعقیب رویا‌یتان بگیرید. خودتان را وادار کنید که از جایتان بلند شوید، تلفن را زمین بگذارید، تلویزیون را خاموش و رویایتان را به واقعیت تبدیل کنید. نیازی نیست تا برای جست‌وجوی شغل جدیدی که پول بیشتر، چالش‌های فکری و فرصت‌های بهتری برای رشد ارائه می‌دهد، اجازه کسی را کسب کنید.

اینکه از اندیشه گروه پیروی کنید و صبر کنید تا مثلا بعد از تابستان وارد عمل شوید بسیار آسان است. ممکن است خانواده و دوستان‌تان حتی شما را تشویق کنند که رویایتان را به تعویق بیندازید و به این ترتیب می‌توانید زمان بیشتری با آنها تفریح کنید. بله می‌توانید تا تابستان صبر کنید، اما آن زمان هم بهانه‌ای خواهید داشت که رویایتان را باز هم عقب‌تر بیندازید. هیچ وقت یک زمان کامل و بی‌نقص وجود ندارد. خب، یک زمان فوق‌العاده وجو د دارد و آن همین الان است. قضیه بسیار ساده است؛ همه آنچه نیاز دارید این است که جدی باشید و در مورد ایجاد تغییر به شدت تمرکز کنید و واقعا تصمیم به شروع بگیرید.

۲. یک برنامه و نقشه عمل برای یافتن یک شغل بنویسید.

وقتی به یک سفر جاده‌ای می‌روید، از سیستم هدایتگر اتومبیل پیروی می‌کنید. این امر مشابه جست‌وجوی شغلی شماست. یک برنامه یا استراتژی سریع و آسان که بتوانید به صورت روزانه آن را وارد عمل کنید، برای خودتان پیش‌نویس کنید.

رزومه خود را برای تناسب با مشاغلی که می‌خواهید آنها را درخواست دهید، ایجاد و سازماندهی کنید. پروفایل لینکدین خود را به‌روز کنید و با ارتباط با استخدام‌کنندگان، پرسنل منابع انسانی و اعضای لینکدینی که می‌توانند در رسیدن به شغل بعدی به شما کمک کنند، شروع به شبکه‌سازی روی این پلت‌فرم کنید. موقعیت‌‌های مناسب شغلی را پیدا کنید و رزومه خود را برای آنها ایمیل کنید. استخدام‌کنندگانی در حوزه خود بیابید و به‌طور شخصی با آنها ملاقات داشته باشید. زمانی برای تمرین معرفی آسانسوری (یک نمای کلی از مسئله) در مورد خودتان تعیین کنید. با همکاران، همکاران قبلی و افرادی که می‌توانند به راهنمایی شما کمک کنند، متصل شوید. این دیگر تنها یک برنامه یا استراتژی نیست، بلکه یک برنامه عملی است که شما هر روز بدون استثنا از آن پیروی خواهید کرد. بله، همیشه موانع وجود خواهند داشت. افرادی وجود دارند که آرزوی شکست شما را می‌کنند. به همه آدم‌های منفی‌باف بی‌اعتنایی کنید و از نظر ذهنی خودتان را برای سختی، شکست و مردود شدن آماده کنید. اینها همگی بخشی از این برنامه و استراتژی هستند. به خودتان قول دهید که با قدرت و شجاعت با آنها می‌جنگید.

۳. از افراد منفی‌باف اجتناب کنید و دور و بر خودتان را با یک گروه همفکر و باانگیزه پر کنید.

اکثر افراد به‌طور تاسف‌باری ناراضی هستند. به‌جای شاد بودن برای شما، در نهان می‌خواهند که شکست بخورید و در بدبختی آنها شریک باشید. اگر اینها دوستان و خانواده شما هستند، قاطعانه برای مدتی خودتان را از آنها جدا کنید. نباید آنها را رد کنید، بلکه تنها باید فاصله درست را با آنها حفظ کنید تا بتوانید فعالانه هدف‌تان را دنبال کنید و به زندگی دلخواهتان برسید.

زندگی کوتاه‌تر از آن است که با افراد مسمومی که مدام ناله و شکایت می‌کنند و تنها مشکلات و بن‌بست‌ها را می‌بینند، احاطه شوید. در عوض، افرادی همفکر بیابید. افرادی را پیدا کنید که اشتیاق و انگیزه شما را به اشتراک می‌گذارند. اگر افرادی را می‌شناسید که آنها نیز به دنبال شغل جدیدی هستند، پیشنهاد خوردن یک فنجان قهوه به آنها بدهید و نکاتی در مورد پیشرفت خودتان را با آنها به اشتراک بگذارید. استراتژی‌ها را مطرح کنید و ایده‌ها را به اشتراک بگذارید و برعکس از آنها ایده بگیرید. با استخدام‌کننده‌های موفق ملاقات کنید و از فکر آنها استفاده کنید. شما با انرژی آنها نیروی تازه‌ای خواهید گرفت و تکنیک‌های جدید در مصاحبه یاد می‌گیرید. شما می‌توانید دلیل اینکه چرا آن پیشنهاد شغلی را دریافت نکرده‌اید تجزیه‌و‌تحلیل کنید و برای ایجاد تغییرات مثبت در سبک و نگرش مصاحبه خود گام‌های مهمی بردارید.