ماموریت صنعت در بسته ارزی

در حال حاضر دغدغه مسوولان این است که کالاهای اساسی و دارو به قیمت ثابت و بدون افزایش نرخ به دست مردم برسد. براساس مصوبه جدید دولت در اجرای سیاست‌های ارزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده فهرست کالاهای اساسی و دارو را بازنگری و به‌روزرسانی کند و نظارت لازم را برای حصول اطمینان از توزیع کالاهای اساسی و دارو بر مبنای نرخ رسمی از زمان ورود کالا تا عرضه آن در شبکه خرده فروشی (از تأمین، پخش، توزیع و رسیدن به دست مصرف‌کننده) به عمل آورد. البته این فهرست پس از اعلام نظر وزارتخانه‌های بهداشت، جهاد کشاورزی تکمیل خواهد شد تا فهرست کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی و هر آنچه که در فهرست کالاهای مورد نیاز روزانه مردم قرار دارد، با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شود. همچنین مقرر شده که مسوولان این حوزه‌ها نیز بر قیمت‌گذاری کالاها در زمان مصرف نظارت کنند و رئیس‌جمهوری در این رابطه اتمام حجت کرده و گفته‌اند که  روزانه این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

فهرست اولیه وزارت صنعت رسید

یک روز پس از اعلام سیاست‌های جدید اقتصادی دولت و باز شدن بسته جدید ارزی، وزیر صنعت،‌معدن و تجارت برخی جزئیات لیست کالاهای اساسی مورد نظر را اعلام کرد. به گفته محمد شریعتمداری،‌ مواد ضروری و پرمصرف از جمله «برنج، قند و شکر، روغن، کنجاله سویا، ذرت، دارو،‌ کاغذ چاپ و تحریر روزنامه و محصولاتی از این دست» جزو لیست کالاهای اساسی قرار دارند، اما لیست تکمیلی به‌صورت رسمی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد. وی اظهار امیدواری کرد که با سیاست جدید اقتصادی دولت بتوانیم از افزایش قیمت‌ها در بازار جلوگیری کنیم؛ چرا که سیاست قبلی پاسخگوی نیاز بازار نبود و نتوانست روند افزایش قیمت در بازار را کنترل کند و به طرحی شکست خورده بدل شد.براساس شنیده‌ها سه وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت»، «وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی» و «وزارت جهاد کشاورزی» ملزم شده‌اند پس از تهیه لیست مورد نیاز خود، به لیست واحدی برسند که در نهایت از سوی رئیس‌جمهوری تایید شود تا به این طریق کالاهایی که تایید نهایی را دریافت کرده‌اند بتوانند از ارز با نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومان استفاده کنند.

لیست وزارت بهداشت امروز می‌رسد

پس از اعلام برخی از جزئیات لیست وزارت صنعت، وزیر بهداشت نیز از اعلام لیست کالاهای اساسی گروه اول حوزه سلامت به دولت و وزارت صنعت در روز جاری (سه‌شنبه) خبر داد. به گفته سیدحسن هاشمی، کالاهای گروه اول وزارت بهداشت شامل «دارو، مواد اولیه و تجهیزات پزشکی و به‌ویژه داروهای بیماران صعب‌العلاج» است و در این فهرست نیازهای اساسی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی قرار دارند که لیست مفصلی است و چند هزار قلم کالا را شامل می‌شود. وزیر بهداشت افزود: در حوزه دارو حدود ۵ هزار قلم و در حوزه تجهیزات پزشکی ۲۲ هزار قلم در فهرست کالاهای گروه اول قرار دارند. بر این اساس کار ما بسیار سخت است؛ چرا که باید تلاش کنیم همیشه چندین هزار قلم موجود داشته باشیم. برخی از این اقلام بسیار اساسی هستند که لیست‌شان را اعلام خواهیم کرد. به گفته هاشمی، رئیس‌جمهوری مصمم است که در دولت دوازدهم به ویژه‌ در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی، ارز با نرخ دولتی در اختیار کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان قرار گیرد و تمهیداتی نیز در این راستا پیش‌بینی شده است تا در این خصوص مشکلی به وجود نیاید. البته نمی‌توانم تضمین کنم که هیچ تخلفی چه در داروخانه و چه در شرکت‌های پخش و چه در برخی از مراکز دولتی و خصوصی رخ نمی‌دهد، اما مطمئنا نظارت‌ها با دقت انجام می‌شود و مردم نیز اگر با مشکلی مواجه شدند می‌توانند به شماره «۱۹۰» گزارش دهند که منجر به پیگیری و پیشگیری از تخلفاتی می‌شود که حقوق مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی

از سوی دیگر گزارش گمرک از آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی در چهار ماه منتهی به تیر امسال نشان می‌دهد که ذرت دامی، برنج، لوبیای سویا، جو، کنجاله و سایر قطعات بی‌استخوان منجمد گاو از جمله کالاهای اساسی هستند که بیشترین میزان واردات را در این مدت داشته‌اند.بنابراین گزارش، ذرت دامی از جمله کالاهای اساسی است که در لیست عمده کالاهای وارداتی به کشور طی چهار ماه نخست سال ۹۷ رتبه دوم را به خود اختصاص داده است؛ به‌طوری که در این مدت ۳میلیون و ۱۰۴ هزار تن ذرت دامی به کشورمان وارد شده است که به لحاظ وزنی نسبت به سال ۹۶ رشد بیش از ۴۱ درصدی داشته است.ارزش دلاری ذرت دامی وارد شده به ایران طی این مدت ۷۱۱ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد، واردات این کالا در مجموع حدود ۵ درصد از سهم ارزشی واردات به کشور را به خود اختصاص داده است.

برنج از دیگر کالاهای اساسی است که در رتبه سوم اقلام عمده وارداتی به کشور قرار دارد. طی چهار ماه منتهی به تیر سال‌جاری ۶۶۳ هزار تن برنج به ارزش ۶۷۵ میلیون دلار به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزش به ترتیب حدود ۳ و ۱۲ درصد افزایش داشته است. این کالا در مجموع حدود ۵/ ۴ درصد از سهم ارزشی کل واردات را دارد.لوبیای سویا رتبه چهارم را در لیست اقلام عمده وارداتی به کشور دارد؛ به‌طوری که طی چهار ماه منتهی به تیر سال‌جاری ۹۹۹ هزار تن لوبیای سویا به ارزش ۴۹۲ میلیون دلار به ایران وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن و ارزش به ترتیب حدود ۴۲ و ۴۶ درصد افزایش داشته است و در مجموع لوبیای سویا بیش از ۳درصد از سهم ارزشی کل واردات را به خود اختصاص داده است.

طی مدت مذکور جو با میزان ۷۷۲ هزار تن به ارزش ۱۶۶ میلیون دلار در ردیف نهم اقلام وارداتی به کشور جای دارد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ بیانگر افزایش بیش از ۹۴درصدی از نظر وزنی و حدود ۱۳۷درصدی از حیث ارزش است. براساس این گزارش سایر قطعات بی‌استخوان منجمد از نوع گاو از دیگر کالاهای اساسی است که بیشترین میزان واردات را طی چهار ماه منتهی به تیر سال‌جاری داشته است و رتبه یازدهم لیست اقلام عمده وارداتی را دارد؛ به‌طوری که به میزان ۳۴ هزار تن به ارزش ۱۴۸ میلیون دلار به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ افزایش ۵/ ۲ درصدی از نظر وزن و حدود ۸ درصدی از حیث ارزش داشته است.کنجاله و سایر آخال‌های جامد حتی خرد‌شده یا به هم فشرده در رتبه سیزدهم اقلام عمده کالاهای وارداتی طی چهار ماه منتهی به تیر سال‌جاری قرار دارد و ۳۲۳ هزار تن به ارزش ۱۳۷ میلیون دلار وارد ایران شده است.