به‌گزارش «شاتا»، صادقی نیارکی گفت: در این زمینه نسبت به سال ۹۵ حدود ۲۰درصد رشد داشته‌ایم و سال گذشته نیز ۲میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار صادرات این حوزه محقق شد. وی افزود: دو رویکرد را در تولید چهار کالای منتخب که بیشترین تاثیر را در تامین و تولید صنعت غذا دارند و نیز پودر شوینده و صنعت دارو دنبال می‌کنیم.

صادقی نیارکی ادامه داد: رویکرد تحریک تقاضا اولین رویکرد ماست که البته مشمول دارو نمی‌شود و در این زمینه بیشتر دنبال صادرات و افزایش تولید ناشی از این عامل هستیم. وی افزود: در پودر شوینده توسعه بازار، مصرف فصلی و توسعه صادرات مدنظر است و با توجه به جایگزینی شوینده‌های مایع ۵ درصد رشد را در این صنعت پیش‌بینی کردیم. همچنین در صنعت روغن نیز توسعه صادرات را در نظر داریم و در این صنعت با توجه به صادرات، حدود ۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته در آمار تولید هدف‌گذاری شده است.

به گفته صادقی نیارکی، ۵۰ درصد صادرات صنعت غذا و دارو و بهداشتی به کشور عراق انجام می‌شود و در این زمینه از صادرات ۳ میلیارد دلاری سال گذشته در این حوزه، حدود ۵/ ۲ میلیارد دلار به صنعت غذا مربوط بوده است و صنعت آرایشی، بهداشتی و دارویی مجموعا ۵۰۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است. وی افزود: حدود ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی فعال در صنعت غذا درکشور فعالیت می‌کنند. صادقی نیارکی ادامه داد: در زمینه دارو هم دو رویکرد را دنبال می‌کنیم مهم‌ترین آن افزایش ارزشی تولید داروها با دو رویکرد حمایت از داروهای نوترکیب و زیست فناورانه و بابو تک که درصد مصرف آن‌، چه در مصرف داخلی و چه صادرات درحال افزایش است.