رونق صنعتی در دو جبهه

روند صدور پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس از جمله مسیرهای بررسی وضعیت بخش صنعت محسوب می‌شوند، مسیری که این امکان را به کارشناسان و فعالان صنعتی می‌دهد تا بتوانند دورنمای بخش صنعت را بررسی کنند. با این شرایط آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت بیانگر آن است که در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال گذشته در مجموع ۱۸ هزار و ۲۳۳ فقره جواز تاسیس صنعتی در کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ رشدی حدود ۲۱ درصدی داشته است. اما پروانه‌های بهره‌برداری (شامل پروانه‌های بهره‌برداری ایجادی و توسعه‌ای) صادر شده در دوره زمانی مورد بررسی نیز برابر با پنج هزار و ۱۵۷ فقره بوده که این آمار حاکی از رشد ۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ است.  از سوی دیگر در دوره زمانی مورد بررسی، در بخش معدن نیز ۹۱۰ فقره پروانه اکتشاف، ۴۴۷ فقره گواهی کشف و ۶۴۲ فقره پروانه بهره‌برداری جدید صادر شد که در همسنجی با سال ۹۵ به ترتیب رشد ۶/ ۲۷ درصدی، کاهش ۷/ ۸ درصدی و ۴/ ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد. ارزیابی‌های صورت گرفته همچنین از رشد سرمایه‌گذاری محقق و پیش‌بینی شده در این بخش نیز حکایت دارد، به‌طوری که براساس آمار اعلام شده در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار میلیارد ریال سرمایه برای جوازهای تاسیس صادره پیش‌بینی شده که نسبت به سال ۹۵ رشدی حدود ۲۸ درصدی داشته و این رشد در پروانه‌های بهره‌برداری نیز ۵/ ۵ درصد بوده است؛ در دوره زمانی مورد بررسی سرمایه محقق شده برای پروانه‌های بهره‌برداری صادره حدود ۲۳۹ هزار میلیارد ریال ثبت شده است. 

براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال گذشته بیشترین تعداد جواز صادره به استان‌های «خراسان رضوی و یزد» اختصاص داشته است، به‌طوری که خراسان رضوی از مجموع ۱۸ هزار و ۲۳۳ فقره جواز تاسیس صادره در مدت زمان مورد بررسی توانست هزار و ۶۲۲ فقره جواز تاسیس را به خود اختصاص دهد؛ سهم استان یزد نیز از جوازهای تاسیس صادره برابر با هزار و ۴۴۴ فقره بوده است. از سوی دیگر ارزیابی‌ها نشان‌دهنده آن است که بیشترین تعداد جواز تاسیس صادره در مدت زمان مورد بررسی به گروه «محصولات غذایی و انواع آشامیدنی» با دو هزار و ۷۶۳ فقره اختصاص داشته و گروه «ساخت کک و فرآورده‌های حاصل از نفت» نیز با پیش‌بینی سرمایه حدود ۲۹۲ هزار میلیارد ریالی در دوره زمانی مورد بررسی توانسته ۷/ ۱۹ درصد از سهم کل سرمایه پیش‌بینی شده برای گروه‌های صنعتی را به خود اختصاص دهد. 

درخصوص پروانه‌های بهره‌برداری صادره نیز آمار اعلام شده بیانگر آن است که بیشترین تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره در مدت زمان مورد بررسی در بین استان‌های کشور به «آذربایجان شرقی» با ۴۵۶ فقره و کمترین با ۲۰ فقره پروانه بهره‌برداری به «استان خراسان جنوبی» اختصاص داشته است. بالاترین میزان سرمایه‌گذاری مندرج در پروانه بهره‌برداری صادره نیز در مدت زمان مورد بررسی به استان خراسان رضوی با سهم ۱۵ درصدی اختصاص داشته است. از سوی دیگر ارزیابی‌های صورت گرفته بیانگر آن است که متوسط سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک واحد در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۳/ ۴۶ میلیارد ریال بوده است. همچنین براساس آمار اعلام شده بیشترین پروانه بهره‌برداری صادره در مدت زمان موردبررسی نیز به گروه «محصولات غذایی و انواع آشامیدنی‌ها» اختصاص داشته و متوسط سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک واحد در این گروه نیز برابر با ۷/ ۲۶ میلیارد ریال بوده است. اما بالاترین سرمایه‌گذاری محقق شده در «ساخت فلزات اساسی» نیز حدود ۳۹ هزار میلیارد ریال بوده که حدود ۳/ ۱۶ درصد از سرمایه‌گذاری کل کشور را به خود اختصاص داده و در مدت زمان مورد بررسی بیشترین اشتغال ایجاد شده در گروه محصولات غذایی و انواع آشامیدنی با ۱۲ هزار و ۶۲۵ نفر صورت گرفته است. 

آخرین وضعیت تولید

اما ارزیابی‌های صورت گرفته از آخرین وضعیت تولید ۵۷ کالای منتخب صنعتی، معدنی و شیمیایی و پتروشیمی نیز بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی ۴۴ کالای منتخب توانستند رشد تولید را تجربه کنند که با این شرایط می‌توان گفت آمار اعلام شده از بهبود وضعیت تولید در کشور حکایت دارد. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال جاری و از میان ۳۱ محصول منتخب صنعتی بیشترین رشد تولید به گروه‌های «کمباین»، «اتوبوس، مینی بوس و ون»،‌ «انواع کاغذ»، «دوده» و «کارتن» اختصاص یافته است. آمار اعلام شده بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۷۳۵ دستگاه کمباین در کشور تولید شده که نسبت به سال ۹۵ رشدی حدود ۱۰۶ درصدی داشته است. اتوبوس، مینی‌بوس و ون تولیدشده در مدت زمان مورد بررسی نیز برابر با سه هزار و ۷۷۴ دستگاه بوده که نسبت به سال ۹۵ رشدی بیش از ۶۶ درصد را ثبت کرده است. رشد تولید انواع کاغذ نیز در مدت زمان مورد بررسی نسبت به سال ۹۵ حدود ۳۳ درصد بوده، به‌طوری که در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۷۰۲ هزار تن انواع کاغذ در کشور تولید شده است. اما دوده تولید شده در مدت زمان مورد بررسی نیز حدود ۱۱۷ هزار تن بوده که رشدی بیش از ۲۴ درصدی نسبت به سال ۹۵ داشته است. رشد تولید کارتن نیز در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۲۲ درصد نسبت به سال ماقبل ثبت شده است. 

اما از میان ۱۳ محصول منتخب معدنی و صنایع معدنی نیز در مدت زمان مورد بررسی ۹ گروه رشد تولید را نسبت به سال ۹۵ ثبت کرده‌اند که در این خصوص بیشترین رشد تولید به گروه‌های «چینی بهداشتی»، «شیشه جام» و «کاشی» اختصاص داشته است. براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع بیش از ۹۳ هزار تن چینی بهداشتی در کشور تولید شده که نسبت به سال ۹۵ رشدی حدود ۲۲ درصدی داشته است. شیشه جام تولید شده در کشور نیز در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۹۰۰ هزار تن بوده که با توجه به آمار اعلام شده نسبت به سال ۹۵ رشدی ۲۱ درصدی داشته است. اما از میان سایر محصولات منتخب در مدت زمان مورد بررسی نسبت به سال ۹۵ نیز تولید کاشی رشدی بیش از ۱۷ درصد داشته است. 

اما درخصوص وضعیت تولید کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی نیز آمار اعلام شده از رشد تولید در تمام گروه‌های منتخب حکایت دارد. در این خصوص می‌توان به بازگشت تولید «اپوکسی رزین» (ER) که تولید آن در سال ۹۵ متوقف شده بود اشاره کرد. براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت پلیمری‌ها در مدت زمان مورد بررسی نسبت به سال ۹۵ رشدی بیش از ۱۰ درصد را تجربه کرده‌اند و شیمیایی‌ها نیز رشد بیش از ۵ درصدی نسبت به سال ماقبل داشته‌اند. بیشترین رشد در میان پلیمری‌ها به «پلی‌کربنات» (PC) ، «پلی استارین» (PS) و «پلی اتیلن ترفتالات» (PET) اختصاص داشته است به‌طوری که «پلی کربنات» (PC) نسبت به سال ۹۵ رشدی ۵/ ۷۷ درصدی را تجربه کرده و این رشد برای گروه «پلی استایرن» (PS) بیش از ۴۲ درصد بوده است و گروه «پلی‌اتیلن ترفتالات» (PET) نیز در مدت زمان مورد بررسی رشدی ۵/ ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.