شماره روزنامه ۶۱۲۷
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۷ دنیای اقتصاد

اخبار صنعت، معدن و بازرگانی - روزنامه شماره ۶۱۲۷

  • ناکارآمدی ابربنگاه‌ها

    دنیای اقتصاد: اولین رویداد سراسری تولید مسوولانه و بهره‌وری در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این نشست دکتر مسعود نیلی از دریچه بهره‌وری با نگاه به اقتصاد ایران نکات مهمی را مطرح کرد. نتیجه بررسی‏‌های اقتصادی نشان می‏دهد که رابطه بین بهره‌وری و اندازه بنگاه‌های اقتصادی رابطه عکس است و بنگاه‌های کوچک بهره‌وری بالاتری نسبت به بنگاه‌های بزرگ دارند. در این شرایط می‏توان دو عامل درونی و بیرونی را بر تولید اثرگذار دانست. عامل درونی همان مدیریت و تکنولوژی است و عامل بیرونی همان سیاست‏های کلان اقتصادی و تصمیمات دولتی است. عوامل درونی موجب رشد و توسعه بنگاه‌های کوچک می‏شود و عوامل بیرونی در اقتصاد ایران موجب کاهش بهره‌وری بنگاه‌های بزرگ‏مقیاس شده است. بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس در اقتصاد ایران مسیر تکوینی خود را به درستی طی نکرده‏اند و مدیریت در این نوع بنگاه‌ها از بیرون صورت می‏گیرد که این عامل باعث بی‏ثباتی تولید در این بنگاه‌ها شده است.
  • پایگاه ۱۳۰ سال ‌تجارت

    دنیای اقتصاد: اتاق بازرگانی و صنعت بریتانیا و ترکیه(BCCT)، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های غیرانتفاعی تجاری در ترکیه، در سال‌۱۸۸۷ تاسیس شد. ماموریت این اتاق، کمک به تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی از طریق پیوند‌دادن کسب‌وکارهای ترکیه با همتایان بریتانیایی است. امروزه این اتاق، نماینده بیش از ۳۰۰ کارآفرین و شرکت در اندازه‌های مختلف و از طیف گسترده‌ای از بخش‌های اقتصادی است. این مجموعه شامل چندین شرکت چندملیتی بزرگ و همچنین تعداد قابل‌توجهی از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMEs) از ترکیه و بریتانیا است. روابط تجاری بین بریتانیا و ترکیه دارای تاریخچه‏‏‏‏‌ای طولانی است که به قرن‌ها قبل بازمی‏‏‏‏‌گردد. این تعاملات تجاری، از دوره امپراتوری عثمانی آغاز شده و با گذر زمان به یکی از محوری‏‏‏‏‌ترین روابط اقتصادی منطقه تبدیل شده‌است.
  • گرمایش زمین؛ چالش اصلی باغداری در ایران

    دنیای‌اقتصاد: کاهش روزهای سرد زمستانی، گرمایش زمین و سرمازدگی محصولات در بهار از جمله مواردی هستند که آسیب‌های بسیاری را به باغات پسته وارد کرده‌اند. به گزارش «ایسنا» محمود رضا مهدوی‌اناری فعال صنعت پسته و عضو کمیته باغبانی و عضو هیات‌امنای انجمن پسته ایران درباره تاثیرات تغییرات اقلیمی بر میزان کشت و کیفیت پسته در کشور اظهار کرد: پسته از جمله محصولاتی است که در مناطقی با زمستان سرد و تابستانی‌گرم تولید می‌شود.
  • کسری تراز تجاری ۷‌میلیارد دلار شد

    دنیای‌اقتصاد: طی نیمه نخست امسال کسری تراز تجاری (بدون‌نفت) نزدیک به ۷‌میلیارد دلار بوده‌است. به گزارش مهر، محمد رضوانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فر رئیس‌کل گمرک ایران در بیستمین نشست هیات‌نمایندگان دور دهم اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تا ۲۰مهر ماه، صادرات غیرنفتی کشور به ۸۱‌میلیون‌تن به ارزش حدود ۲۹.۵میلیارد دلار رسیده که به نسبت مدت مشابه پارسال، ۷‌درصد به‌صورت وزنی و ١٠‌درصد به لحاظ ارزشی رشد کرده‌است.
  • ایجاد و توسعه صنایع باید طبق آمایش سرزمین باشد

    دنیای‌اقتصاد: در نشست شورای گفت‌وگوی استان خراسان‌شمالی با اشاره به بروز مشکلاتی برای مردم به‌‌‌‌‌‌واسطه نزدیک‌شدن شهرها به مناطق صنعتی و فرودگاه، بر لزوم ایجاد و توسعه صنایع بر اساس آمایش سرزمین و افق بلندمدت تاکید شد.
  • رسانه‌‌‌‌‌‌های مستقل در جلوگیری از فساد نقش جدی دارند

    دنیای‌اقتصاد: اولین نشست تخصصی «اقتصاد و رسانه: از مبانی تا واقعیت» با همکاری مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در اتاق ایران برگزار شد. رونمایی از کتاب «مدیریت نتیجه محور» اولین بخش از این نشست بود. پراسان کومار، دبیرکل اتحادیه اعتبارات کشاورزی آسیا و اقیانوسیه اولین سخنران این رویداد بود که در نشست رونمایی از کتاب «مدیریت نتیجه‌محور» گفت: این کتاب، یکی از کتاب‌هایی است که با توجه به پارادایم‌‌‌‌‌‌های توسعه در کشورها مختلف، به مداخله توسعه نیاز داریم و تا این تاثیرات اندازه‌‌‌‌‌‌گیری شود و از ارتباط بین توسعه با جوان، تعاون، کشاورزی و جنسیت باید اندازه‌‌‌‌‌‌گیری شود. البته استفاده از ابزارهایی که این پایش را انجام دهد بسیار دشوار است و روش مبتنی بر نتایج یکی از همین روش‌هاست.
  • شکست طلسم قیمت دستوری

    دنیای اقتصاد: قیمت‌گذاری دستوری چهار محصول لبنی حذف شد. به گفته دبیر انجمن صنایع لبنی، قیمت‌گذاری دستوری چهارمحصول لبنی براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و مجوز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برداشته شد. با حذف قیمت‌گذاری دستوری این محصولات لبنی، فعالان اقتصادی امیدوارند دامنه کالاهای مشمول حذف نرخ‌‌‌گذاری دولتی افزایش یابد. اقتصاد ایران طی نیم‌قرن اخیر متاثر از نرخ‌‌‌گذاری دستوری وضعیت نابه‌سامانی داشته است. از همین‌رو حذف قیمت‌گذاری دستوری و توقف سرکوب قیمتی، یکی از ‌‌مطالبات اصلی فعالان اقتصادی از سال‌های گذشته است.
  • افزایش تورم در بخش معدن

    دنیای اقتصاد: مرکز آمار ایران اعلام کرد: در شهریورماه ۱۴۰۳ تورم تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۶.۲درصد افزایش داشته است. مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن مربوط به شهریورماه را منتشر کرد. براساس این گزارش، در شهریورماه سال‌جاری، شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن ۲۳۲۲.۸ محاسبه شد که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۶.۲درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۸.۵‌درصد و در ۱۲ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)، ۲۹.۵‌درصد افزایش داشته است.
  • معاون برنامه‌‌‌ریزی، نوآوری و هوشمندسازی وزارت‌صمت منصوب شد

    دنیای‌اقتصاد: وزیر صمت در حکمی سعید شجاعی را به‌‌‌عنوان معاون برنامه‌‌‌ریزی، نوآوری و هوشمندسازی این وزارتخانه منصوب کرد.
  • تشکیل گروه ویژه بررسی ایمنی معادن زغال‌سنگ در وزارت صمت

    دنیای‌اقتصاد: معاون وزیر صمت از تشکیل یک گروه ویژه در وزارت صمت برای بررسی وضع ایمنی معادن زغال‌سنگ کشور خبرداد.
  • خسارت قطعی برق به صنعت فولاد

    دنیای‌اقتصاد: بررسی‌ها نشان می‌دهد محدودیت‌های فزاینده برق که تا مهرماه هم ادامه داشت، موجب افت ۵.۷درصدی تولید فولاد ایران در نیمه نخست سال شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، کمبود برق یکی از موانع اساسی تولید فولاد در کشور در تابستان سال‌جاری بود.
  • تعرفه برق تجدیدپذیر صنایع و دستگاه‌‌‌های اجرایی اعلام شد

    دنیای‌اقتصاد: تعرفه برق تجدیدپذیر برای اعمال در قبوض صنایع مشمول ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و دستگاه‌‌‌های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون خدمات کشوری برای ماه مهر ۱۴۰۳ اعلام شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر