شماره روزنامه ۶۰۴۰
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۳۳ دنیای اقتصاد

اخبار صنعت، معدن و بازرگانی - روزنامه شماره ۶۰۳۳

  • سیاست صنعتی و مساله اجرا

    دنیای اقتصاد-امیررضا انگجی: سیاست‌های صنعتی در دولت آینده باید بیشتر بر حل شکست در زمینه اجرای قراردادها در حوزه‌هایی مانند یادگیری از طریق انجام متمرکز شود. از آنجا که این حوزه نیازمند نظارت و سنجش بیشتری است، گاهی اوقات شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از سرمایه‌گذاری کافی در این حوزه اجتناب می‌کنند، بنابراین اتخاذ سیاست‌های صنعتی که هم یادگیری صنعتی را تشویق کند و هم اجباری معتبر برای دریافت‌کنندگان این سیاست‌ها فراهم کند، از اهمیت اساسی برخوردار است.
  • ریزش و رویش شریک اول تجاری

    دنیای اقتصاد: افزایش سهم چین در تجارت خارجی ایران، هم درعرصه صادرات و هم واردات کالاهای غیرنفتی نشان می‌دهد که در طول بیش از یک‌دهه گذشته یک چرخش سیاستی و اقتصادی به سمت شرق در کشور صورت گرفته است؛ چرخشی که نتیجه تحریم و برخی عوامل بین‌المللی است.
  • جزئیات تولید و واردات لاستیک اعلام شد

    دنیای اقتصاد: طی ۲ ماهه امسال یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۵۸۷ حلقه لاستیک به ارزش ۹۲میلیون و ۵۷۳هزار دلار انواع لاستیک خودرو وارد کشور و ۴میلیون ۳۶۰هزار و ۲۷۶ حلقه تایر در کشور تولید شده است. به گزارش خبرنگار مهر، بررسی وضعیت واردات لاستیک طی دو ماهه امسال نشان می‌دهد که در این مدت یک‌میلیون و ۲۰۷هزار و ۵۸۷ حلقه لاستیک به ارزش ۹۲میلیون و ۵۷۳هزار دلار انواع لاستیک خودرو وارد کشور شده است. در دو ماهه پارسال ۶۸۳هزار و ۶۳۷ حلقه لاستیک به ارزش ۵۲میلیون و ۱۹هزار دلار وارد کشور شده بود؛ بنابراین واردات لاستیک ۸۹درصد افزایش یافته است. همچنین در دوماهه نخست امسال تولید لاستیک خودرو در بخش سواری ۳میلیون و ۸۸۶هزار حلقه، در بخش وانت ۲۴۸هزار و ۳۶۷ حلقه و تایر باری و اتوبوسی هم ۱۴۳هزار و ۶۵۹ حلقه تولید شده است که در مجموع ۴میلیون و ۳۶۰هزار و ۲۷۶ حلقه تایر در کشور تولید شده است. تایر دوچرخه و موتورسیکلت هم در مجموع ۷میلیون و ۶۳۶هزار و ۱۴۶حلقه با وزن ۵۱هزار و ۴۸۸تن در کشور تولید شده است.
  • غفلت از ارزش اقتصادی آب

    دنیای اقتصاد: متخصصان و کارشناسان حوزه آب در نشستی تخصصی با اشاره به شرایط نامساعد منابع آبی کشور، بر ضرورت تقویت بازار آب و شتاب‌‌‌بخشی به سرمایه‌گذاری‌‌‌ها در این حوزه تاکید کردند. در این نشست، کاهش مستمر نزولات جوی در پنج‌دهه گذشته در کشور، افزایش دما، مصرف ۹۰‌درصد از منابع آب تجدیدپذیر، غفلت از ارزش اقتصادی آب و عرضه رایگان، از مهم‌ترین مشکلات حوزه آب عنوان شد و بر ضرورت کاهش ۴۰میلیارد مترمکعب از مصرف منابع آب براساس نقشه راه آب کشور تاکید شد. کارشناسان همچنین با اشاره به اهمیت همکاری بخش خصوصی در اجرای نقشه راه آب، بر راه‌‌‌اندازی نظام بازار بهینه‌‌‌سازی مصرف آب تاکید و عنوان کردند که تضامین دولتی مناسب برای افزایش رغبت سرمایه‌گذاری در بهینه‌‌‌سازی مصرف آب لازم است و باید از راه‌‌‌اندازی دستوری بازار آب جلوگیری شود. به گفته متخصصان، اهداف مدنظر در حوزه آب، در یک نظام بازار بهینه‌‌‌سازی مصرف آب قابل تحقق است. از دید بخش خصوصی یک بازار آب زمانی می‌‌‌تواند موفق شود که حتما رگولاتور مشارکتی داشته باشد نه دولتی. نهاد تنظیم‌‌‌گر مقررات، شاه‌‌‌بیت این ماجراست که باید از پایداری آبخوان، دیون دولتی و سرمایه بخش خصوصی حفاظت کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر