آمار جلیلی از واردات کالاهای اساسی/هر چادر عشایر؛ یک سلول جهش کشور

سعید جلیلی در دیدار با جمعی از سران عشایر، اظهار داشت: خیلی خوشحالم که در جمع صمیمی عشایر حضور پیدا می‌کنم. جلسه عزیز و ارزشمندی برای من است. حضرت امام فرمودند عشایر ذخایر انقلاب هستند، ایشان صادق و با صراحت صحبت‌های خود را مطرح می‌کردند. امام شناخت عمیقی داشتند، اینکه امام می‌گویند عشایر ذخایر انقلاب هستند، وظیفه‌ دولتهاست که از این گنج به بهترین شکل استفاده و آن را استحصا کنند.

وی افزود: کشور ما در عرصه دامداری و کشاورزی موفقیت‌های بسیاری داشته است. به برکت عشایر تولیدات کشاورزی پس از انقلاب چندین برابر شده است. وظیفه داریم که ذخیره بزرگ عشایر را به بهترین شکل به صحنه بیاوریم. امروز یک جهان فرصت داریم، بخشی از آن همین عشایر عزیز هستند. اینکه می‌گوییم یک جهان فرصت باید یک ایران جهش منجر شود، یکی از بهترین فرصت‌های این سرزمین همین عشایر هستند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: فرهنگ کار، ایمان، خودباوری، فرهنگ نرفتن دنبال سوداگری، فرهنگ اصالت ویژگی عشایر و روستائیان ماست. شایسته است که عشایر و روستائیان ما بهترین موقعیت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را داشته باشند و این وظیفه دولت است.

وی ادامه داد: اینکه می‌گوییم برنامه و مطالعه داریم، فقط یک آمارگیری ساده نیست. هر چادر عشایری می‌تواند یک سکوی تولید و صادرات کشور باشد، که شیرینی و ثمره آن را نه تنها عشایر بلکه همه کشور ببینید. اگر صحبت می‌کنیم از صادرات، بخش عمده‌ای از یارانه را برای واردات دام می‌دهیم. چرا این یارانه نباید به عشایر برای تولید دام داده شود. ۱۳.۶ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی هزینه شده است، بخش عمده اینها می‌تواند به کمک روستا و عشایر تولید شود. اگر فقط هفت میلیارد دلار آن بین روستائیان و عشایر ما توزیع شود، تحول جدی ایجاد خواهد شد.

جلیلی خاطرنشان کرد: با واسطه و بروکراسی و دستگاه‌ها کار روستاها پیش نمی‌رود. باید شخص رئیس جمهور جلسه بی واسطه با عشایر داشته باشد. باید حرکت جهادی آغاز کنیم که هر روستا، هر چادر عشایری به یک سلول جهش کشور بدل شود. از عمق شناخت فرهنگی شما و ادبیات که مطرح کردید، لذت بردم. سالانه ۱۰۰ فیلم ساخته می‌شود، سهم روستاها چیست؟ سهم عشایر چیست؟ فقط عرصه یارانه نیست. آنها که برای زنان شعار می‌دهند چرا زن روستایی و عشایر را نمی‌بینند. اینها با همه مشکلات چقدر به تولید و فرهنگ کشور خدمت می‌کنند.

وی گفت: باید فرهنگ و هنر عشایر را به رخ جهانیان بکشانیم. در سریال آتش و باد که فیلمنامه آن را خوانده ام و غیرت و همیت عشایری را نشان می دهد. همایش و نمایش و جلسات برای کشور فایده ای ندارد باید این مأموریت برای عشایر لحاظ شود که به پیشرفت کشور کمک کنند.امروز ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار داریم اگر اینها پیشرفت کنند، کشور پیشرفت می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.