شماره روزنامه ۶۰۴۳
|

  • شوک چینی به تجارت آمریکا

    با بررسی شوک تجاری چین بر دنیا و تاثیر آن بر طیف وسیعی از پیامدها در دوره ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ به این نتیجه می‌رسیم که این شوک در سال‌۲۰۱۰ به اوج خود رسید. اثرات نامطلوب رقابت بیش از حد در واردات، اشتغال تولیدی، نسبت‌های کلی اشتغال به جمعیت فعال و درآمد سرانه در مناطق مختلف، ایالات‌متحده را تا سال‌۲۰۱۹ به مرز بحران نزدیک کرد. رقابت بیشتر در واردات به‌معنای کاهش ۱.۵۴‌درصدی در جمعیت شاغل بخش تولید بود و این در حالی است که بخش تولیدی ۵۵‌درصد از زنجیره ارزش را تشکیل می‌دهد. مناطقی که بیشتر تاثیر منفی گرفتند، شاهد افزایش اندکی در جذب اعتبارات دولتی بودند و این اعتبارات بیشتر در قالب مزایای تامین‌اجتماعی بوده‌است.
  • چارچوب لابی‌گری پژوهش‏‏‏‌محور

    دنیای اقتصاد-مریم بابایی: یکی از مسائل عمده‌ای که تقریبا در تمام این سال‌ها اتاق بازرگانی با آن مواجه بوده‌است، مساله شکل‌دهی به اجماع و همسویی راهبردی در بین اعضای اتاق‌هاست. به این معنا که چه موضوعاتی، مسائل اصلی و مشترک کسب‌وکار بخش‌خصوصی است و لازم است در مورد آنها، اتاق به‌طور جدی مداخله موثر انجام دهد. به گفته کارشناسان بی‎توجهی به موضوع تعیین هدف جمعی و دستور کارهای بخشی یا اولویت‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌های غیر‌منطبق با مطالبات اعضای اتاق بازرگانی، فشارهای زیادی به مدیریت اتاق وارد کرده‌است، از همین‌رو مساله پژوهش به این معنا که در گام اول مسائل بخش‌خصوصی به‌خوبی شناسایی و استخراج شود و بعد در یک فرآیند پژوهشی نشان‌داده شود که اولا کدام‌یک از این موضوعات و مسائل دارای دامنه شمول و اهمیت بیشتر، تاثیر عمیق‌تر و پایدارتر بر کسب‌وکار بوده و ثانیا قابل‌حل است یا خیر، اهمیت زیادی دارد. کارشناسان در این زمینه معتقدند عبور از مدل‌های سنتی و رایج لابی‌گری مبتنی بر تجارب اعضا به یک چارچوب اثربخش لابی مبتنی بر شواهد، داده و فکت به تقویت بنیه پژوهشی نیاز دارد، چراکه در حال‌حاضر بخش مهمی از فرآیند لابی، مذاکره و تاثیرگذاری بر سیاست‌ها (Advocacy) که توسط رهبران کسب‌وکار در دنیا اتفاق می‌افتد، مبتنی بر پژوهش‌های قابل‌استناد است.تولید راه‌حل و سیاست برای دولت‌ها، تولید آمار و تحلیل برای بنگاه‌ها و تولید اطلاعات تجاری برای صادرکنندگان از جمله ضرورت‌های تقویت پژوهش در اتاق‌های بازرگانی عنوان می‌‌شود.
  • از ژئوپلیتیک به زنجیره ‌‌‌‌ارزش

    امین مالکی/هیات‌علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
    چه در ایران و چه در هند، نسل اول موافقت‌نامه‌‌‌‌های تجاری(اعم از آزاد و ترجیحی) معیار ژئوپلیتیک داشته‌‌‌‌اند. در ایران توافق‌های تجاری دوجانبه با پاکستان‌(۱۳۸۵)، تونس‌(۱۳۸۶)، سوریه(۱۳۸۷)، کوبا(۱۳۸۷)، بوسنی (۱۳۸۸)، ترکیه (۱۳۹۳) و اوراسیا (۱۳۹۷) و در هند «موافقت‌نامه تجارت آزاد» با آ.س.آن (۲۰۰۹) و «موافقت‌نامه همکاری‌های جامع اقتصادی» با دو کشور کره‌‌‌‌جنوبی (۲۰۰۹) و ژاپن (۲۰۱۱) همگی از دل راهبرد «نگاه به شرق» و بر پایه مولفه‌‌‌‌های ژئوپلیتیک تنظیم شدند. هند با چین هم در سال‌۲۰۰۳ تنظیم یک موافقت‌نامه را در دستور کار قرار داد که هیچ‌گاه تا امروز به دلایلی چون عدم‌تفاهم مشترک بر سر هزینه‌ها و منافع اقتصادی این موافقت‌نامه به امضا نرسیده‌است. در هند نیز مانند ایران ظرف یک دهه‌اخیر بحث‌های فراوانی درخصوص نحوه بازتنظیم نظام تعرفه‌‌‌‌ای درگرفت و کارشناسان بر سر پاره‌‌‌‌ای سیاست‌های تجاری مباحثات فراوانی داشته‌‌‌‌اند. اینکه کاهش سراسری اما تدریجی نرخ‌های تعرفه بهتر از موافقت‌نامه تجارت آزاد و پایین‌آوردن یکباره دیوار تعرفه است یا خیر؟
  • خرید تضمینی ۵.۶ میلیون تن گندم

    دنیای‌اقتصاد: مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، پنج‌میلیون و ۶۰۰‌هزار ‌تن گندم به ارزش ۹۸‌هزار ‌میلیارد‌تومان از گندمکاران خریداری‌ شده‌است. ‌سهراب سهرابی‌ در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره وضعیت خرید تضمینی گندم در کشور افزود: اکنون میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته بیش از ۴۵۰‌هزار‌تن افزایش دارد.به گفته وی، براساس آمارهای سال‌گذشته، طی مدت مشابه پنج‌میلیون و ۱۲۵‌هزار‌تن گندم خریداری‌شده بود. مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی، ارزش این میزان گندم خریداری‌شده را ۹۸ همت عنوان و اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۴۱.۲هزار ‌میلیارد‌تومان معادل حدود ۵۰‌درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده‌است. وی تصریح‌‌‌‌‌کرد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در سال‌زراعی جاری به‌ترتیب مربوط به استان‌های خوزستان با یک‌میلیون و ۶۱۷‌هزار تن، گلستان یک‌میلیون و ۲۰‌هزار تن، فارس ۶۷۵‌هزار تن، ایلام ۳۲۴‌هزار ‌تن و خراسان‌رضوی ۲۸۰‌هزار‌تن است. سهرابی با بیان اینکه خرید گندم از استان‌های اقلیم سرد تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت، گفت: از این میزان گندم خریداری‌شده حدود ۱۷۰‌هزار ‌تن گندم دوروم و ۲۶۰‌هزار‌تن گندم بذری خریداری ‌شده‌است.
  • مسیر توسعه اقتصادی از تولیدات صادرات‌محور و ارزآور می‌گذرد

    دنیای‌اقتصاد: ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک با تاکید بر اینکه تولید صادرات‌محور و صادرات ارزآور پیش‌‌‌‌‌نیاز توسعه اقتصادی است، گفت: صادرات به حفظ توان رقابتی و به ارتقای کارخانه‌های ما کمک می‌کند. نشست هم‌‌‌‌‌اندیشی اعضای اتاق اراک و فعالان اقتصادی استان مرکزی با غلامرضا حسن‌‌‌‌‌پور، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا، رئیس اتحادیه بین‌المللی تجار امین و مشاور رئیس سازمان بسیج اصناف کشور در حوزه نساجی برگزار شد.
  • پایان ۶ دهه ‌فعالیت تجاری و تولیدی

    دنیای‌اقتصاد: رکن‌الدین سادات‌تهرانی، فرزند سیدجلال از سال‌۱۳۲۳ تا سال‌۱۳۲۷ معاون بازرگانی وزارت اقتصاد بود و در این سال ‌از سمت دولتی استعفا داد. وی نقش مهمی در تسهیل تعدادی از موافقت‌نامه‌های بازرگانی با شوروی و اروپای‌شرقی داشت. این موافقت‌نامه‌ها به‌منظور توسعه صادرات کالاهای صنعتی و اجازه ترانزیت کالا از راه‌آهن اروپا (از مسیر شوروی به جلفا و بالعکس) بود. همچنین او کمک زیادی به ایجاد یک خط کشتیرانی دولتی با همکاری بخش‌خصوصی کرد.
  • بازی بزرگ صنایع کوچک

    دنیای اقتصاد: صنایع کوچک نقش بزرگی در توسعه اقتصادی جوامع ایفا می‌کنند. این صنایع با داشتن بیشترین سهم اشتغال در کشورهای در حال توسعه و همین‌طور داشتن ایده‌های نوآورانه، پیشران رشد اقتصادی هستند. رفع موانع تامین مالی این صنایع از مهم‌ترین سیاست‌های توسعه است.
  • صدور مجوزهای معوق، به صورت خودکار

    دنیای‌اقتصاد: درگاه ملی مجوزها در اطلاعیه‌‌‌ای اعلام کرد: در ادامه اجرای حکم قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار (تبصره ۳ ماده ۷مکرر)، مجوزهای مواجه با تاخیر، به صورت خودکار صادر می‌‌‌شوند. درگاه ملی مجوزها طی اطلاعیه‌‌‌ای از صدور خودکار مجوزهای مورد تاخیر در تاریخ هفتم تیرماه خبر داد.
  • سهم آب صنعت در افق ۱۴۲۰ به ۷.۸ میلیارد مترمکعب می‏‏‌رسد

    دنیای‌اقتصاد: سخنگوی صنعت آب کشور گفت: مطابق با نتایج نقشه راه آب کشور در افق ۱۴۲۰ در مقایسه با شرایط فعلی، حجم آب شرب و بهداشت از ۹میلیارد مترمکعب به ۱۳.۵میلیارد مترمکعب، حجم آب صنعت از ۳.۷میلیارد مترمکعب به ۷.۸میلیارد مترمکعب و حجم آب کشاورزی مطابق با سند دانش‌بنیان امنیت غذایی از ۸۲میلیارد مترمکعب به ۵۱.۵میلیارد مترمکعب خواهد رسید. عیسی بزرگ‌‌‌زاده در گفت‌‌‌وگو با پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، با بیان اینکه نقشه راه آب، نقشه رفع ناترازی‌‌‌های آب است، افزود: نقشه راه آب، نقشه‌‌‌ای است که تضمین می‌کند محدودیت آب در آینده تبدیل به گلوگاه توسعه نشود.
  • معجزه بنگلادشی صادرات

    امیررضا انگجی
    توسعه صنعت بنگلادش و معجزه صادرات آن وامدار ترکیب «سیاست‌های صنعتی ملی و فراملی» و «انباشت اولیه سرمایه از طرق سیاسی» است. از آنجا که این صنعت مولد، سهم بالایی در فضای رانت کشور دارد، کارآفرینان بنگلادشی ثروت زیادی را از طریق ارتباط سیاسی انباشته و در این صنعت سرمایه‌گذاری کردند. از طرفی معافیت موقت بنگلادش از محدودیت‌های تجاری در صادرات منسوجات و پوشاک (معافیت از قرارداد MFA) و همینطور سیاست‌های داخلی در حمایت از این بخش، موجب رشد قابل‌توجه صنعت پوشاک بنگلادش در مقیاس داخلی و خارجی شد.
  • اقدامات دولت سیزدهم برای حل مشکل آب

    دنیای‌اقتصاد: در یک مراسم با حضور سرپرست ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم و وزیر نیرو ۴۲طرح‌‌‌‌‌ و پروژه صنعت آب و برق در چهار استان هرمزگان، کرمان، اردبیل و مرکزی با اعتبار بیش از ۳۸‌هزار‌ میلیارد‌تومان و ۸۱۴طرح جهاد آبرسانی روستایی در ۲۶ استان، روز پنج‌شنبه به بهره‌‌‌‌‌برداری رسید.
  • بهار صادرات کشاورزی

    دنیای اقتصاد: آمار صادرات کشاورزی در بهار امسال دو وجه متفاوت دارد. گرچه رشد ارزش و وزن صادرات می‌تواند برای کشاورزان امری مطلوب قلمداد شود، اما همچنان حفاظت از منابع آبی و توسعه پایدار، مبنای صادرات در بخش کشاورزی نیست و محصولات آب‌بر به دیگر کشورها صادر می‌شود.
  • صنایع بزرگ؛ پیشران توسعه

    دنیای اقتصاد-فاطمه صالحی: ایجاد تمرکز در بخش خرده‌فروشی و ادغام واحدهای کوچک صنعتی یکی از مهم‌ترین درس‌های سیاست صنعتی است که در ایران چندان توجهی به آن نمی‌شود. تجربه موفقیت‌آمیز ایالات متحده در پیشبرد این سیاست و ادغام واحدهای کوچک، هر چند در ابتدا با ترس کاهش رقابت مواجه شد اما در بلندمدت با کاهش قیمت کالاها، افزایش رضایت و رفاه مصرف‌کنندگان و بهبود کیفیت کالاها و خدمات تولیدی همراه بود. این سیاست همچنین یکی از راه‌های افزایش حاشیه سود بنگاه‌هاست. در اقتصاد ایران واحدهای صنعتی کوچک پراکنده زیادی در بسیاری از حوزه‌ها از جمله پوشاک وجود دارد که به دلیل کوچک بودن بازار داخلی و فقدان بازار خارجی با حاشیه سود کم و بهره‌وری پایین فعالیت می‌کنند. علت عدم‌ادغام واحدها در بازار ایران جای تحقیق بسیار دارد اما یک سیاست صنعتی مناسب می‌تواند مشوق این ادغام باشد. در دو دهه گذشته، بخش خرده‏‌فروشی ایالات متحده شاهد تغییرات چشمگیری در ساختار بازار خود بوده است. افزایش تمرکز ملی و محلی، همراه با ظهور خرده‏‌فروشان آنلاین، چشم‏‌انداز این صنعت را دگرگون کرده است. اما آیا این تغییرات به معنای افزایش قدرت بازار و قیمت‌های بالاتر برای مصرف‌کنندگان است، یا می‌تواند نشان‏‌دهنده ظهور شرکت‌های کارآمدتر با قیمت‌های پایین‏‌تر باشد؟
  • صادرات روغن خوراکی ممنوع شد

    دنیای‌اقتصاد: صادرات روغن خوراکی دوباره ممنوع شد. با توجه به اینکه واردات انواع روغن‌های خام مشمول ارز ترجیحی ‌۲۸هزار‌ و۵۰۰‌تومانی بوده و تابع قیمت‌گذاری عرضه در شبکه توزیع است، صادرات آن ممنوع شد.
  • مازاد تولید مرغ صادر می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: طبق یک بخشنامه صادرشده در تاریخ ۴ تیرماه، مجوز صادرات گوشت مرغ مازاد بر مصرف استان‌ها توسط معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی صادر شده‌است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر