شماره روزنامه ۶۰۴۶
|

  • سمت‌و‌سوی فرمان تجارت

    دنیای اقتصاد: تنها چند روز تا مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم باقی مانده است. در این بین برخی شهروندان نسبت به مشارکت در انتخابات تردید دارند. آنها معتقدند دست رئیس‌جمهور در ایجاد تغییرات در حوزه سیاستگذاری چندان باز نیست. در مقابل، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که به‌رغم محدودیت‌های موجود، همچنان رئیس‌جمهور نقش اساسی در ساختار سیاستگذاری کشور دارد. در این بین سوال اساسی این است که رئیس‌جمهور تا چه حد قادر است بر سیاست‌های تجاری کشور اثرگذار باشد؟
  • پیشنهادی برای رشد صادرات

    در واکنش به درج مطلبی با عنوان «ناگفته‌های تجارت ۱۴۰۲» مورخ ۱۴۰۳.۲.۲۲ وزارت صنعت، معدن و تجارت جوابیه‌ای به دفتر روزنامه ارسال کرده است که در ادامه می‌آید:
  • صد سال همکاری

    دنیای اقتصاد: اتاق بازرگانی مشترک کانادا و بریتانیا یک‌سازمان تجاری بین‌المللی است که به ترویج و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور می‏‏‌پردازد. این اتاق بازرگانی با بیش از یک‌قرن تجربه فعالیت، یکی از سازمان‌های اقتصادی و تجاری مهم در دو کشور است. اتاق کانادا و بریتانیا با برگزاری همایش‏‏‌ها، نشست‏‏‌های تجاری و رویدادهای شبکه‏‏‌سازی، فرصت‏‏‌های بیشتری برای همکاری‏‏‌های تجاری و توسعه کسب‌وکارها در دو کشور فراهم می‌کند. روابط تجاری بین کانادا و بریتانیا به دوران استعمار بازمی‌گردد؛ زمانی که کانادا به‌عنوان مستعمره بریتانیا نقش مهمی در تامین منابع طبیعی و کالاهای کشاورزی برای بریتانیا ایفا می‏‏‌کرد.
  • ورود بیش از ۴۰۰هزار تن نهاده دامی

    دنیای اقتصاد: مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور از ورود بیش از ۴۰۰هزار تن نهاده دامی به بندرامام خمینی (ره) در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
  • اولین نشست کمیته تجارت ترجیحی ایران و عمان

    دنیای اقتصاد: معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از اولین دور نشست مذاکرات کمیته تجارت ترجیحی ایران و عمان به میزبانی این کشور در مسقط خبر داد.
  • ضرورت تسریع فرآیند تخلیه بار فله در بندر

    دنیای اقتصاد: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر گفت: به دلیل نبود فضای انبار در بندر بوشهر، صاحبان کالا، مالکان شناور و شرکت‌های کشتیرانی که حامل محموله‌‌‌های فله هستند، نسبت به مدت‌‌‌زمان تخلیه که بیش از دوماه به طول می‌‌‌انجامد اعتراض دارند.
  • کمیته بررسی و ارتقای وضعیت فدراسیون‌ها تشکیل می‌شود

    دنیای اقتصاد: روسای فدراسیون‌ها در نشست هم‌اندیشی با هیات‌رئیسه اتاق ایران به بیان انتقادها و پیشنهادهای خود با هدف ارتقای جایگاه فدراسیون‌ها پرداختند و در نهایت تصمیم گرفتند، کمیته‌ای با حضور ۵نفر به نمایندگی از همه فدراسیون‌ها و دو نفر از اعضای هیات‌رئیسه اتاق ایران تشکیل دهند تا به کمک آن، ضمن بررسی وضعیت کنونی، شرایط مطلوب و الزامات رسیدن به وضعیت ایده‌آل را شناسایی کنند و در نهایت نقشه‌راهی طراحی شود و به تصویب هیات‌رئیسه اتاق ایران برسد.
  • سایه بی‌آبی بر ایران

    دنیای اقتصاد: براساس گزارش‌های تخصصی، میانگین بارش در ایران یک‌سوم میانگین جهانی است؛ اما بحران تنها به اینجا محدود نمی‌شود؛ زیرا همان گزارش‌ها نشان می‌دهند که تبخیر آب در ایران سه‌برابر میانگین جهانی است و این زنگ خطری است برای امنیت ملی ایران. این حقایق نشان می‌دهند که تجدیدنظر جدی در حوزه سیاستگذاری آب در ایران مورد نیاز است و باید تقویت سفره‌های آب زیرزمینی مورد توجه ویژه قرار گیرد. وضعیت منابع آبی کشور در زمستان ۱۴۰۲ نشان از تداوم بحران آب دارد. کاهش ۱۱درصدی بارش‏‏‌ها نسبت به سال قبل، افزایش ۱.۷درجه‏‏‌ای دمای هوا نسبت به میانگین بلندمدت و کاهش ۱۰درصدی ذخایر سدها، همگی حاکی از شرایط نامطلوب منابع آبی کشور است. خشکسالی در بسیاری از مناطق، به‏‏‌ویژه در شرق و جنوب کشور، وضعیت را بحرانی‏‏‌تر کرده است. در این میان، استان سیستان و بلوچستان با کاهش ۵۶درصدی ذخایر چاه‏‏‌نیمه‏‏‌ها، در شرایط بسیار نامساعدی قرار دارد. همچنین به‌رغم تخصیص ۷۴‌درصد از اعتبارات مصوب به بخش آب، چالش‏‏‌های جدی در تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت پیش‏‏‌روی کشور احساس می‌شود.
  • معدن، تولید صنعتی و تامین بلندمدت

    علی یکه‌فلاح / فعال اقتصادی
    قراردادهای تامین بلندمدت یکی از ابزارهای مهم بنگاه‌‌‌های بزرگ برای اطمینان از کم و کیف دسترسی به مواد اولیه و قطعات است که مزیت‌‌‌های آن برای ارتقای جایگاه صنعتی کشورها و برندها اثبات شده است. در سال‌های اخیر که شوک‌‌‌های پیاپی سیاسی، امنیتی و بهداشتی، جهان را به ورطه رکود و افول برده، قراردادهای تامین بلندمدت راز بقای اصلح در شرایط پررقابت تولید در کلاس جهانی بوده است. آن دسته از شرکت‌هایی که در زنجیره خود همکاری با واحد‌‌‌های برجسته را در دستور کار قرار داده‌‌‌اند، به یمن این نوع قراردادها موفق شده‌‌‌اند تا حدی از ثبات را در فرآیند تولید خود تجربه کنند.
  • سایه ناترازی انرژی بر تولید

    دنیای اقتصاد: بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد در شش‌سال گذشته تقاضای برق در مقایسه با ظرفیت نصب‌شده و تولید برق، نرخ رشد به مراتب بالاتری داشته است. پیش‌بینی‌‌‌ها حاکی از این است که امسال به دلیل کمبود شدید برق، بخش صنعت کشور با تعطیلی‌‌‌های گسترده و ضرر و زیان ناشی از قطعی برق روبه‌رو خواهد بود و به احتمال زیاد تعطیلی صنایع به دو روز در هفته افزایش خواهد یافت. به این ترتیب با احتساب تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی در فاصله ۹۰روزه تابستان، بسیاری از بنگاه‌‌‌ها بین ۲۷ تا ۴۰روز به دلیل قطعی برق تعطیل خواهند بود. بررسی‌‌‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد خسارت ناشی از خاموشی‌‌‌ها در سال گذشته ۱۱۶‌هزار میلیارد تومان بوده که در صورت افزایش تعطیلی بنگاه‌‌‌ها، این میزان امسال با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. هشدار کارشناسان همچنین مبنی بر این است که کاهش میزان تولید و عرضه در کنار موانعی که برخی بنگاه‌‌‌ها در رابطه با ثبت‌سفارش و تامین مواد اولیه و ملزومات تولید دارند، ممکن است همچنین به کمیابی و نایابی برخی از محصولات و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها منجر شود.
  • بازار دام در حصار دولت

    بازار دام و طیور همانند بازارهای دیگر ریسک‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد. فعالان این بازار با موانع بسیاری در تولید و فروش مواجه هستند. مشکل کمبود تقاضا در این بازار نیز همانند سایر بازارهای دیگر وجود دارد اما فعالان این حوزه اعتقاد دارند مهم‌ترین تهدیدی که این بازار با آن مواجه است، هزینه‌های بالای اولیه تولید یعنی گران‌شدن مواد اولیه، قیمت بالای انرژی و بیمه حمل‌ونقل است. آنها می‌گویند که هزینه‌های اولیه تولید در دست دولت است و دولت موانع بسیاری را در بازار دام و طیور ایجاد‌کرده‌است. در گفت‏‏‏‌وگویی که با فعالان بازار دام صورت‌گرفت، آنها بیان کردند که اکثر فعالان اقتصادی این بازار، تولید‌کنندگان خرد و تولیدکنندگان امید چندانی به سیاست‌های دولت آینده ندارند؛ زیرا تاکنون برنامه مشخصی ارائه نشده است.
  • تولید در چالش با سیاست‌های ارزی دولت

    دنیای اقتصاد: محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره کند‌بودن جریان تخصیص ارز به واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی توضیح‌داد: از سال‌پیش که تراز تجاری کشور منفی شد و صادرات در‌برابر واردات کاهش پیدا کرد، وزارت صمت با مدیریت واردات تصمیم به جبران تراز منفی گرفت و با اتخاذ این رویکرد به گفته دولتمردان و بنا بر آمار گمرک صادرات غیرنفتی ایران در سه‌ماهه سال‌۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد و فروش نفت نیز بنا به اعلام دولت رشد داشت.
  • دلایل کاهش ارزش صادرات ۱۴۰۲

    در پی درج مطلبی با عنوان «تجارت خارجی شکننده» مورخ ۱۴۰۳.۰۳.۰۶ جوابیه وزارت صمت منتشر شده است که در آن، کاهش صادرات گاز طبیعی، کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و همین‌طور وضع عوارض صادراتی برای محصولات خام از مهم‌ترین علل کاهش ارزش صادرات سال۱۴۰۲ هستند.
  • تجارت ایران با همسایگان از ۶۱‌میلیارد دلار گذشت

    دنیای‌اقتصاد: رئیس‌کل گمرک ضمن اشاره به تجارت ۶۱‌میلیاردی ایران با همسایگان، گفت: اگر تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌های امضایی که در بالاترین سطوح امضاشده محقق شود، حجم تجارت و بازاری در این حوزه بیش از سه‌برابر خواهد شد.
  • جریمه ۱۰۰ برابری بهای برق استخراج غیرمجاز رمزارز

    دنیای‌اقتصاد: سخنگوی صنعت برق تاکید کرد که اقدام به استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارز جریمه‌های سنگین معادل ١٠٠برابر قیمت برق را در پی خواهد داشت و در صورت تکرار تخلف، انشعاب جمع‌آوری می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر