دست رد زلنسکی به سینه مجارستان/ پیشنهاد آتش بس رد شد

ایگور ژوکوا معاون رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی طرح ارائه شده از سوی ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان برای برقراری آتش‌بس میان کی‌یف و مسکو را رد کرده است.

معاون رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با تلویزیون ملی این کشور، اظهار کرد: زلنسکی به صحبت‌های اوربان گوش داد اما در پاسخ، بار دیگر با تاکید بر موضع اوکراین مبنی بر اینکه در شرایط کنونی برقراری آتش‌بس تنها فرصتی را برای روسیه فراهم خواهد کرد تا نیروهایش را دوباره سازماندهی کند، پیشنهاد برقراری آتش‌بس از سوی نخست‌وزیر مجارستان را رد کرد.

خبر مرتبط
معامله محرمانه همسر زلنسکی لو رفت/ خرید خودروی گران قیمت بوگاتی در بحبوحه جنگ + عکس

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، اولنا زلنسکا، همسر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ظاهراً یک بوگاتی توربیون سوپر اسپورت که به دلیل عملکرد و قیمت بالای خود معروف است، خریده است.

نخست‌وزیر مجارستان امروز (سه‌شنبه) در حالی که از رئیس‌جمهور اوکراین خواست تا برقراری آتش‌بس را برای تسریع مذاکرات صلح و پایان جنگ با روسیه بررسی کند، گفت که خواهان یک توافق همکاری بزرگ با کی‌یف است.

اوربان که منتقد صریح کمک‌های نظامی غرب به اوکراین است و در میان رهبران اتحادیه اروپا، گرم‌ترین روابط را با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دارد، در اولین سفر خود به کی‌یف در بیش از یک دهه اخیر، با زلنسکی دیدار و گفت‌ وگو کرد.

نخست‌وزیر مجارستان پس از انجام مذاکرات، در بیانیه‌ مشترک کوتاهی در جمع خبرنگاران گفت که او تلاش کی‌یف برای ترویج دیدگاه صلح زلنسکی در نشست بین‌المللی در ماه مه (خرداد) در سوئیس و هدف آن برای برگزاری دومین نشست در اواخر سال جاری میلادی را ارزشمند می‌داند.

اوربان اظهار کرد: از رئیس‌جمهور اوکراین خواستم تا به این موضوع فکر کند که آیا می‌توانیم این دستور کار را تغییر دهیم و با برقراری آتش‌بس در ابتدا، مذاکرات صلح را تسریع کنیم.

وی افزود: برقراری آتش‌بس همراه با مهلت زمانی، فرصتی برای تسریع مذاکرات صلح می‌دهد. من قابلیت این موضوع را با رئیس‌جمهور اوکراین بررسی کردم و از پاسخ‌های صادقانه‌اش و مذاکره با او سپاسگزارم.

رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.