شماره روزنامه ۶۱۱۲
|

  • پیام تسلیت مقام معظم رهبری به‌ مناسبت شهادت مجاهد کبیر

    پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت مجاهد کبیر و پرچمدار مقاومت، حجت‌الاسلام سیدحسن نصرالله ضمن تبریک و تسلیت شهادت رهبر کم‌نظیر حزب‌الله به سراسر جبهه مقاومت و امت اسلامی و اعلام پنج روز عزای عمومی در کشور تاکید کردند: اساسی که او در لبنان پایه‌گذاری کرد و به دیگر مراکز قدرت جهت بخشید، با فقدان سید عزیز مقاومت نه تنها از میان نخواهد رفت که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه، استحکام بیشتر خواهد یافت و ضربات جبهه مقاومت بر پیکر فرسوده و روبه‌زوال رژیم صهیونی کوبنده‌تر خواهد شد. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
  • ۵ روز عزای عمومی

    دنیای اقتصاد: شهادت «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در حمله جنایتکارانه عصر جمعه ۶ مهر به ضاحیه جنوبی بیروت بسیاری از مردم منطقه و جهان را متاثر کرد. در این حمله سردار عباس نیلفروشان هم در کنار شهید نصرالله به شهادت رسید. این جنایت واکنش‌های گسترده‌ای از سوی مسوولان و اقشار مختلف جامعه در ایران به دنبال داشت. مردم در شهرهای مختلف در میادین مهم گردهم آمدند تا اعتراض خود را به جنایت صهیونیست‌ها نشان دهند. آنها در این گردهمایی همبستگی خود را با مردم فلسطین و لبنان بیان و تاکید کردند: «آرمان‌های حزب‌الله خاموش نخواهد شد.» همچنین درپی این شهادت، رهبر انقلاب و دولت جمهوری اسلامی، ۵ روز عزای عمومی اعلام کردند. کنسرت‌ها، سینماها و تئاترها تعطیل اعلام شدند. بسیاری از نمادهای شهری همچون پل طبیعت به نشانه خون‌خواهی به رنگ قرمز درآمد. حوزویان و مردم انقلابی قم در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی یکشنبه، هشتم مهر ماه از مدرسه فیضیه تا مصلای این شهر راهپیمایی می‌کنند.
  • ۳گام برای ترمیم بازدارندگی مقاومت

    دنیای اقتصاد: تهاجم نظامی اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت که منجر به شهادت سید‌حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و جمعی از فرماندهان بلندپایه جنبش مقاومت شد، پرسش‌هایی را درخصوص چگونگی پاسخ حزب‌الله و محور مقاومت از یکسو و از سوی دیگر ترمیم شبکه بازدارندگی محور مقاومت به دنبال آورده است.
  • بهترین استراتژی برای مقاومت چیست؟

    دنیای اقتصاد: جمعه ششم مهر ماه به دنبال عملیات رژیم صهیونیستی در ضاحیه (حومه) جنوبی بیروت، سید‌حسن نصرالله، رهبر محور مقاومت به شهادت رسید. خبر شهادت روز گذشته یعنی شنبه هفتم مهر ماه توسط این جنبش و در بیانیه‌‌‌ای اعلام شد. به دنبال شهادت نصرالله این پرسش مطرح شده است که حزب‌‌‌الله لبنان بعد از این چه باید بکند؟ و بهترین استراتژی برای مقاومت چه خواهد بود؟ «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌وگو با سه کارشناس مسائل خاورمیانه این پرسش را به بحث گذاشته ‌است.
  • در جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس چه گذشت؟

    دنیای اقتصاد: پس از اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در بمباران ضاحیه بیروت در روز جمعه و شهادت سید‌حسن نصرالله و مردم مظلوم لبنان، رهبر انقلاب پیامی را صادر کردند و کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز جلسه فوق‌العاده‌ای را برای بررسی حوادث لبنان تشکیل داد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از دو جلسه دیگر کمیسیون امنیت ملی برای بررسی حوادث لبنان در هفته جاری در کمیسیون متبوعش خبر داد. همچنین دو نماینده مجلس نیز بر پاسخ عملی جبهه مقاومت اشاره کردند.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۷/۰۸

    اغلب روزنامه‌های روز گذشته در صفحه نخست خود به حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت و سخنرانی نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل پرداختند. پر ادعای بی‌مخاطب، قاتل در نیویورک، جنگ‌افروزی دوباره تل‌آویو، اسرائیل گور خود را کند، عبور از خط قرمز و... از جمله تیترهایی است که روزنامه‌ها برای این خبر انتخاب کردند. روزنامه کیهان در یادداشتی نوشت: در حکایت دوم باب چهارم گلستان سعدی آمده است: «مگوی اندوه خویش با دشمنان / که لاحول گویند شادی‌کنان»؛ جناب آقای ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور اخیرا- در اقدامی مسبوق به سابقه- سفره دل خود را جلوی دشمن باز کرده و اظهارات خلاف واقعی را مطرح کرده است. وی در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان درباره یک جاسوس دوتابعیتی گفته است: «من سیامک نمازی را می‌شناسم و می‌دانم بیگناه است، اما قاضی تصمیم دیگری گرفت»! این اظهارنظر عجیب و تامل‌برانگیز، با استقبال رسانه‌های معاند مواجه شد. آقای ظریف با این ادعا، پروژه عملیات روانی دشمن درباره زندانی کردن بی‌دلیل و غیرقانونی افراد دوتابعیتی در ایران را تایید کرد.
  • آسیب‌شناسی وفاق

    دنیای اقتصاد: مسعود پزشکیان در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل باز هم بر راهبرد وفاق ملی تاکید کرد. او گفت: «مردم ایران در انتخاب من به شعار محوری وفاق ملی رای دادند که این شعار منطبق با دستور خداوند در قرآن کریم است.» وفاق ملی شاید پرتکرارترین واژه‌‌ای باشد که این روزها از سوی رئیس‌‌جمهور مطرح می‌شود. در کنار آن، آقای پزشکیان به وفور درباره ناترازی‌‌های اقتصادی سخن می‌‌گوید و به همین دلیل اقتصاددانان امیدوارند وفاق ملی حول کاهش‌‌ ناترازی‌‌ها شکل گیرد. شاید بتوان انگیزه اصلی رئیس‌‌جمهور پزشکیان در نام‌گذاری دولت چهاردهم به‌‌عنوان دولت «وفاق ملی» را این نکته دانست که او مایل است دولت چهاردهم با ایجاد همدلی، اتفاق و هماهنگی بین جناح‌‌های سیاسی شرایط مناسبی برای حل‌‌وفصل ناترازی‌‌های اقتصادی ایجاد کند. اما وفاق ملی چیست و زمانی که درباره آن سخن می‌‌گوییم دقیقا درباره چه چیزی سخن می‌‌گوییم؟ محمود سریع‌‌القلم، استاد اقتصاد سیاسی بین‌الملل از دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌‌وگو با علی فرحبخش -روزنامه‌‌نگار اقتصادی- درباره اقتصاد سیاسی وفاق ملی سخن می‌‌گوید. متن کامل این گفت‌‌وگو در شماره این هفته مجله تجارت فردا منتشرشده‌است. همچنین فیلم آن را می‌توانید از طریق «اکو ایران» مشاهده کنید. آنچه در ادامه می‌خوانید، گزیده‌ای از این گفت‌و گو است.
  • رهاورد سفر پزشکیان چه بود؟

    دنیای اقتصاد: سرانجام سفر سه‌روزه رئیس‌جمهور ایران به نیویورک به اتمام رسید. بسیاری از نگاه‌ها در سراسر دنیا معطوف به سخنرانی و نشست‌های او در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. پزشکیان در این سفر بار دیگر مواضع جمهوری اسلامی درباره مسائل منطقه و بین‌المللی را بیان کرد. در حاشیه این سفر پزشکیان همچنین با سران ۱۵کشور دیدار و رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک برگزار کرد. سفر رئیس‌جمهور به نیویورک با یک سوغاتی تاریخی برای مردم ایران نیز همراه بود. او با خود ۱۱۰۰ لوح دوره هخامنشیان را به موطن اصلی خود بازگرداند.
  • نقشه راه ایران درباره فلسطین

    دنياي اقتصاد: سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه که به منظور شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به‌سر می‌برد، دیدارهای مهمی را طی این سفر انجام داد. عراقچی روز جمعه در سخنانی با بیان اینکه روز پنج‌شنبه سه نشست وزیران امور خارجه بریکس، مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا و کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در نیویورک برگزار شد، گفت: «در هر سه نشست موضوعات غزه، فلسطین و لبنان مطرح بود.» وی افزود: «بحث لبنان و تهاجم رژیم صهیونیستی به این کشور و غزه در نشست‌ها و دیدارها از مهم‌ترین موضوعات رایزنی‌ها و گفت‌وگو است و فضای سازمان ملل را تحت تاثیر قرار داده است.»
  • پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته دفاع مقدس

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به ‌مناسبت هفته دفاع مقدس و روز «میهمانی لاله‌ها»، گرامیداشت یاد شهیدان والا‌مقام را ضامن سلامت مسیر حرکت ملت ایران و منحرف نشدن از جهت‌گیری انقلاب دانستند. متن این پیام که همزمان با مراسم غبار‌روبی، عطرافشانی و گلباران مزار شهیدان در سراسر کشور با عنوان «میهمانی لاله‌ها» از سوی حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران قرائت شد، به این شرح است:

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر