رهاورد سفر پزشکیان چه بود؟

سفر پربرکت

رئیس‌جمهور پس از بازگشت از نیویورک به تشریح دستاوردهایش پرداخت. او پس از ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های داغدار حادثه معدن طبس، تصریح کرد: «پیش از سفر دستورات لازم را برای پیگیری وضعیت حادثه‌دیدگان به وزرای کشور، صمت و بهداشت و نیز استاندار خراسان جنوبی داده بودم و آقای عارف نیز در دولت پیگیر مساله بود. همه تلاش خود را برای رسیدگی به حال خانواده‌های داغدار خواهیم کرد.» او پس از این همدردی درباره این سفر توضیح داد: «این سفر و دستاوردهای آن به اندازه چندین ماه کار ما را برای تقویت تعاملات و ارتباطات با کشورهای مختلف سبک‌تر کرد و تلاش کردیم از فرصت سه روزه این سفر نهایت استفاده را ببریم و زمان را از دست ندهیم.»

او در ادامه گفت: «در این سفر با سران و برخی مقامات کشورها و سازمان‌های بین‌المللی حاضر در نشست مجمع عمومی دیدار و گفت‌وگو داشتیم و مواضع جمهوری اسلامی به خصوص دغدغه‌ها درباره غزه و فلسطین را تشریح کردیم. قرار بر این شد که کشورهای اسلامی یک نشست برگزار کرده و اعتراضات خود را در قالب یک بیانیه مشترک منتشر کرده و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.»رئیس‌جمهور همچنین به دیدار با سران برخی کشورهای اروپایی و نیز رئیس شورای اروپا اشاره کرد و گفت: «در این دیدارها آنها می‌گفتند که ما حملات اسرائیل را محکوم کرده‌ایم و نهایتا این آمریکاست که باید مساله را حل کند و به رفتار نتانیاهو در کشتار زنان و کودکان بی‌گناه انتقاد می‌کردند. اساسا در مخیله انسان نمی‌گنجد که انسانی، انسان‌های بی‌گناه دیگر را به این راحتی با بمب و سلاح و حتی تجهیزات تکنولوژیک بکشد.»

پزشکیان با بیان اینکه این مساله را در سخنرانی در صحن سازمان ملل و همه دیدارهای خود مطرح کردیم، تاکید کرد: «سران و مقاماتی که با آنها دیدار کردیم همه با مردم غزه و لبنان اظهار همدردی می‌کردند، ولی با همدردی مشکل حل نمی‌شود. وقتی در ایران یا یک کشور مستقل دیگر اتفاق کوچکی رخ می‌دهد، مدعیان حقوق بشر زمین و زمان را به هم می‌ریزند، اما حالا که هزاران انسان در مقابل دیدگان دوربین‌ها و دنیا دارند قلع و قمع می‌شوند، به راحتی این فجایع را توجیه می‌کنند.»رئیس‌جمهور با اشاره به پیگیری مسائل مورد علاقه کشورمان با کشورهای همسایه و منطقه و دیگر کشورها در دیدارهایی که در نیویورک انجام شد، گفت: «اگر می‌خواستیم برای هر کدام از این دیدارها یک سفر برویم به کلی زمان نیاز بود، بنابراین این سفر فرصت خیلی خوبی بود تا درباره مسائل مورد علاقه طرفین گفت‌وگو کنیم.

همچنین مقرر شد جلسات دیگری برای ادامه گفت‌وگو درباره مسائل مورد علاقه فیمابین در کشورهای هدف از جمله در کشورهای اروپایی برگزار شود و مسائل مختلف از جمله برجام مورد گفت‌وگو قرار گیرد.»رئیس‌جمهور در ادامه به رایزنی با سران برخی کشورهای اروپایی برای رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌های دو طرف در این سفر اشاره کرد و گفت: «سران کشورهای اروپایی با ما درباره پیمان‌شکنی آمریکا و پاره کردن برجام هم‌نظر بودند و پس از روشنگری‌های صورت گرفته، مقرر شد مساله تحریم‌ها و روندهایی که به کشور ما تحمیل شده است، در جلسات تخصصی پیگیری شود.»

پزشکیان همچنین از تفاهمات صورت گرفته در زمینه برگزاری کمیسیون‌های مشترک برای احصای راهکارهای تقویت و توسعه همکاری‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی خبر داد و اظهار کرد: «در دیدار با وزیر خارجه چین هم قرار شد در ذیل تشکیل کارگروهی راهکارهای تسریع در اجرای قراردادها و توافقات به امضا رسیده میان دو کشور معین شود.» او با اشاره به برگزاری نشست‌ها و دیدارها با ایرانیان مقیم آمریکا، نخبگان سیاسی فعال در مراکز تحقیقاتی و علمی آمریکا و کارآفرینان گفت: «در این دیدارها سعی شد تصویر نادرست رسانه‌های غربی از کشورمان اصلاح و دغدغه‌های ایرانیان مقیم آمریکا مورد توجه قرار گیرد تا زمینه تسهیل رفت‌وآمد آنها به کشورشان فراهم شود.»

او تصریح کرد: «در مجموع این سفر و دستاوردهای آن به اندازه چندین ماه کار ما را برای تقویت تعاملات و ارتباطات با کشورهای مختلف سبک‌تر کرد و تلاش کردیم از فرصت سه روزه این سفر نهایت استفاده را ببریم و زمان را از دست ندهیم. در این سفر فرصتی بود تا در سه روز بیش از ۲۷ دیدار مختلف و ۲ سخنرانی رسمی ارائه کنیم.» رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد: «با گفت‌وگوهایی که در این سفر شکل گرفت مسیر توسعه تعاملات و همچنین رساندن پیام صلح و صداقت و عدالت و انسانیت به مردم جهان بیش از پیش تسهیل شود.»

رایزنی با سران ۱۵ کشور

در جریان این سفر سه روزه، رئیس‌جمهور علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، با روسای جمهور سوئیس، فنلاند، ترکیه، تاجیکستان، صربستان، فرانسه و بلغارستان، رئیس شورای حکومتی سودان، نخست‌وزیران پاکستان، نروژ و لبنان، ولیعهد کویت، وزیر خارجه چین، دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد. او دیدارهایی نیز با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی، اعضای گروه الدر‌(ریش‌سفیدان متنفذ)، جمعی از رهبران ادیان الهی، جمعی از علمای دینی، اندیشه‌ورزان ارشد آمریکایی، نخبگان سیاسی ایرانی مقیم آمریکا، نخبگان علمی ایرانی مقیم آمریکا و دیداری نیز با ایرانیان مقیم آمریکا داشت.

سوغات تخت‌جمشید از نیویورک

دستاوردهای سفر پزشکیان به نیویورک، به حوزه سیاسی محدود نبود، بلکه با بازگرداندن ۱۱۰۰ لوح تاریخی دوره هخامنشیان و داریوش اول، دستاورد فرهنگی هم رقم خورد. این سوغاتی رئیس‌جمهوری حاصل رایزنی‌های فشرده وزارت امور خارجه، وزارت میراث‌فرهنگی و معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری با موسسه شرق‌شناسی شیکاگو است و در نتیجه آن این الواح که اغلب به خط میخی و زبان عیلامی یا آرامی در اشکال و ابعاد مختلف هستند، به میهن بازگشتند. این ششمین مرحله از بازگشت الواح و گل‌نبشته‌های هخامنشی از آمریکا است. این الواح به موزه ملی ایران منتقل می‌شود و تا ۷۲ ساعت قرنطینه خواهد بود و پس از آن هیاتی از کارشناسان به خوانش و حفاظت از این الواح می‌پردازند.

انتشار گزارش جامع سفر رئیس‌جمهوری

شورای اطلاع‌رسانی دولت هم در زمینه سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک، اطلاعیه‌ای منتشر کرد که بر اساس آن به زودی گزارشی جامع از سفر پزشکیان و هیات همراه وی در دست انتشار است. در این اطلاعیه آمده: «رئیس‌جمهور پزشکیان در دومین روز سفر خود با حجم بالای دیدارها از جمله دیدار با روسای جمهور صربستان و فرانسه، وزیر امور خارجه چین و دیدارهای جداگانه با علمای شیعه و رهبران ادیان ابراهیمی، گفت‌وگو با الجزیره انگلیسی و نیز سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پشت سر گذاشته که بازتاب‌های فراوانی در میان سران و روسای کشورها برجا گذاشت و موجب شکل‌گیری موجی جدید و روشنگرانه علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان شد.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «موجی که درپی سفر و اعلام مواضع رئیس‌جمهور از طریق سخنرانی، مصاحبه، دیدار و... علیه رژیم صهیونیستی شکل گرفته است، همچنان درحال گسترش بوده و در همین راستا نیز جریان رسانه‌ای وابسته به رژیم صهیونیستی و متحدان آن در تلاشند تا با روش‌های مختلف از جمله تحریف، تغییر و حتی جعل، مواضع قاطع جمهوری اسلامی ایران علیه نسل‌کشی و جنگ در سراسر جهان از جمله غزه، لبنان و... را که از زبان دکتر پزشکیان به جهان مخابره شد، به حاشیه برده یا کم‌رنگ جلوه دهند.» از سوی دیگر بر پایه این اطلاعیه به زودی دستاوردهای این سفر به صورت مستند منتشر می‌شود.