شماره روزنامه ۶۰۴۷
|

  • دوراهی حساس در تهران

    دنیای اقتصاد: میدل ایست مانیتور در مطلبی به بررسی آینده سیاست هسته‌‌ای ایران در دولت چهاردهم پرداخت و نوشت: «در حالی که ایران در آستانه انتخاب رئیس‌‌جمهور جدید قرار دارد، آینده سیاست هسته‌‌ای این کشور در وضعیت نامعلومی قرار دارد.» بر اساس این گزارش، فروپاشی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به دنبال خروج ناگهانی ایالات متحده در سال ۲۰۱۸، تاثیر عمیقی بر چشم‌‌انداز سیاسی ایران گذاشته است. این توافق که برای محدود کردن توانایی‌‌های هسته‌‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌‌های اقتصادی طراحی شده است، در مجادلات و بی‌‌اعتمادی غوطه‌‌ور شده است.
  • دولت سیزدهم برای رفع ناترازی چه کرد؟

    شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به مطلب روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پاشنه آشیل اقتصاد ایران» که در تاریخ ۷ تیرماه و در خصوص ناترازی انرژی منتشر شد، جوابیه‌ای به دفتر روزنامه ارسال کرده است.
  • مشارکت در مرحله دوم مایه آبروی نظام شود

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، میزان مشارکت در مرحله اول انتخابات را کمتر از حد توقع و خلاف پیش‌بینی‌ها خواندند و گفتند: این مساله عللی دارد که اهل سیاست و جامعه‌شناسان آنها را بررسی می‌کنند. ایشان تصور برخی‌ها را مبنی بر اینکه هر کسی در مرحله اول رای نداده مخالف نظام است، صد در‌صد اشتباه خواندند و گفتند: ممکن است عده‌ای، از برخی مسوولان یا حتی نظام اسلامی خوششان نیاید همان‌گونه که آزادانه این حرف‌ها را می‌زنند، اما این ذهنیت که هر کسی رای نداده متصل به این افراد و این طرز فکر است کاملا غلط و اشتباه است.
  • چراغ قرمز بایدن به نتانیاهو

    دنیای‌اقتصاد: اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا پس از موفقیت پدافند مشترک در رهگیری موشک‌های ایران در حمله ماه آوریل به اسرائیل، به عنوان دلیلی بر تیزبینی او ذکر شده؛ آن هم در شرایطی که وضعیت جسمی بایدن در مناظره با ترامپ به عنوان شکستی برای او در نظر گرفته شده است. جو بایدن، رئیس‌‌جمهور ایالات متحده در ماه آوریل از حمایت از پاسخ اسرائیل به حمله موشکی و پهپادی ایران خودداری به عمل آورد و در آن زمان به بنیامین نتانیاهو نخست‌‌وزیر گفت: «اگر حمله بزرگی به ایران انجام دهید، خودتان هستید و خودتان.»به گزارش تایمز آو اسرائیل به نقل از نیویورک‌تایمز، بایدن به نخست‌وزیر گفت: «احساستان این باشد، برنده شده‌اید» و به او هشدار داد که اوضاع را تشدید نکند.
  • چرا اتحاد رسمی با عربستان برای آمریکا می‌ارزد؟

    علی شهابی/تحلیلگر سعودی و عضو هیات مشاوره نئوم
    اینکه می‌گوییم خاورمیانه منطقه‌ای ناآرام است، دست کم گرفته شده است. با این حال، محوریت آن در ثبات جهانی اغلب هنوز فراموش می‌شود. در واقع، منطقه می‌تواند برای جهان بسیار مخرب‌‌‌تر باشد، اگر در مرکز شبه جزیره یک کشور با نفوذ در شراکت با عربستان و شرکای آن در شورای همکاری لنگر نینداخته باشد. تقویت این لنگر با ائتلاف امنیتی رسمی ایالات متحده و عربستان سعودی می‌تواند به حفظ شورای همکاری خلیج فارس در مدار ایالات متحده در دنیای چند قطبی فزاینده کمک کند. به هر حال، اینها کشورهایی هستند که منابع و اراده لازم را برای حمایت فعال از ایالات متحده در حفظ نظم منطقه‌ای به رهبری آن را ندارند.
  • پیامدهای جنگ غزه از نگاه آمار

    منصور بیطرف
    جنگ غزه چند روز دیگر وارد نهمین ماه خود می‌شود. در این ۹ماه اتفاقات عدیده‌ای افتاد که بعدها می‌تواند منشأ نوشته‌ها و تحلیل‌های گوناگونی شود. سه ماه اول این جنگ در عمل سکوت جهانی نسبت به تخریب غزه بود؛ اما از ماه چهارم به بعد کشتاری که در غزه رخ داد – اکنون به بیش از ۴۰ هزار نفر رسیده – حساسیت جهانی را برانگیخت؛ به‌طوری‌که دانشجویان و استادان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا هم وارد اعتراضات و نسبت به این کشتار معترض شدند. این اعتراضات همراه با رای دادگاه لاهه مبنی بر تایید نسل‌کشی در غزه و صدور حکم پیگرد نتانیاهو و نیز قطعنامه‌هایی که در سازمان ملل تصویب شد؛ هرچند مرهمی بر دردهای غزه بود، اما هنوز نمی‌تواند بلایی را که بر سر این منطقه ۳۶۵کیلومتر مربعی آمده است، بیان کند.
  • هشدار باقری به اسرائیل

    ایرنا: علی باقری، سرپرست وزارت خارجه روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه لبنان قطعا یک جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌‌‌ها خواهد بود، خاطرنشان کرد:«‌در عرصه لبنان مقاومت به عنوان یک بازیگر فعال در عرصه عملیاتی و میدانی و هم در عرصه دیپلماسی نقش‌‌‌آفرینی‌‌‌هایی داشته است که بازدارندگی‌های لازم را ایجاد کرده است.» باقری در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا احتمال جنگ وجود دارد، تاکید کرد: «در عرصه لبنان مقاومت به عنوان یک بازیگر فعال هم در عرصه عملیاتی و میدانی و هم در عرصه دیپلماسی نقش‌‌‌آفرینی‌‌‌هایی داشته است که به هر حال بازدارندگی‌‌‌های لازم را ایجاد کرده است.»
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا

    ایسنا: وزارت خارجه ایران ۱۱ شخص آمریکایی را به دلیل نقض حقوق بشر از طریق سرکوب اعتراضات مسالمت‌‌‌آمیز حمایت از فلسطین دانشجویان و اساتید دانشگاه‌‌‌ها در این کشور، تحت تحریم قرار داد.
  • روسیه در اجلاس شانگهای در مورد ایران چه گفت؟

    ایسنا: معاون نخست‌‌وزیر روسیه با بیان اینکه ایران در حال تبدیل شدن به یک کشور جدی در حوزه حمل‌‌ونقل است، گفت که تمایل ایران به گذرگاه بین‌المللی شمال-جنوب پابرجاست. الکسی اورچوک، معاون نخست‌‌وزیر روسیه، روز چهارشنبه گفت که تمایل ایران به گذرگاه حمل‌‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب با تبدیل شدن آن به یک کشور مهم در عرصه حمل‌‌ونقل، پابرجاست. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که اورچوک در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت: «ما می‌‌دانیم که این برنامه‌‌ها پابرجا هستند. بنابراین، هیچ تغییر عمده‌‌ای را در این زمینه پیش‌بینی نمی‌‌کنیم. این اول از همه، به نفع ایران است، چراکه این کشور در حال تبدیل شدن به کشوری جدی در حوزه حمل‌‌ونقل است و از این گذرگاه ترددهای مهمی انجام خواهد گرفت.»
  • چشم‌انداز بهارستان

    دنیای اقتصاد-شیرین جمشیدیان: در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به موفقیتی نرسید و به نظر می‌رسد این شکست در وزن‌کشی‌های سیاسی در مجلس شورای اسلامی بی‌تاثیر نخواهد بود و از سوی دیگر ممکن است کار را برای هیات رئیسه در سال آینده سخت ‌کند. سه نماینده مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نظرات متفاوتی را در مورد تاثیر انتخابات در مجلس ارائه کردند، نصیر‌پور نماینده اصلاح‌طلب مجلس معتقد است که کار قالیباف در مجلس سخت خواهد بود و او در انتخابات هیات رئیسه آینده با چالش مواجه می‌شود. مالکی اما می‌گوید انتخابات ریاست‌جمهوری در مجلس تاثیرگذار نخواهد بود. فیاضی اما تاکید کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری در مجلس تاثیر خواهد داشت، اما نباید نتیجه آن تضعیف مجلس باشد.
  • عبور از تابوی کنسرت در تخت جمشید

    کنسرت علیرضا قربانی در تخت‌جمشید خبرساز شد. عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی گفت: تابوی کنسرت در پایگاه‌های تاریخی در دولت شهید رئیسی شکسته شد. با این حال برخی کارشناسان میراث منتقد برگزاری این کنسرت به دلیل احتمال آسیب رسیدن به این بنای جهانی بودند.
  • استخوان‌شکن‌ها در ۸ استان

    پشه استخوان‌شکن یا دنگی این روزها در حال گرفتن قربانی است. این روند در حال افزایش است. درحالی که شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت روز سه‌شنبه ۱۲ تیر خبر داد: «۷ استان کشور در خطر پشه آئدس قرار دارند.» فردای آن روز یعنی ۱۳ تیر، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تاکنون ۱۲۲ نفر در کشور به تب دنگی مبتلا شده‌اند، اعلام کرد: «تعداد مبتلایان در استان اصفهان سه نفر گزارش شده و اینها افرادی بودند که به خارج کشور مانند امارات و پاکستان یا استان‌های جنوبی کشورمان سفر کردند و بومی نبودند.»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر