این حمله در واکنش به ترور چند سردار ایرانی از جمله فرمانده ارشد آن در سوریه انجام شد که چند هفته قبل در حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق صورت گرفت. در این گزارش از اپیزود ماه آوریل به عنوان نمونه‌ای از تیزبینی ادعایی بایدن استفاده شده و به مقامات کاخ سفید اشاره می‌کند که از ساعت‌ها حضور رئیس‌جمهور در اتاق موقعیت و آماده شدن برای حمله خبر دادند.در این گزارش آمده است که رئیس‌‌جمهور در جریان به‌روزرسانی تلاش‌‌ها برای رهگیری حملات قرار گرفته است. همچنین در این گزارش ذکر شده که تماس بایدن با نتانیاهو برای متقاعد کردن او در زمینه عدم‌تشدید تنش انجام شده است. زمانی که نتانیاهو با اشاره به لزوم جلوگیری از حملات آینده، سخنان بایدن را قبول نکرد، رئیس‌جمهور به او گفت: «تو این کار را انجام بده، اما من خارج از گود می‌مانم.»

بایدن با پیامدهای گسترده از عملکرد خود در مناظره پنج‌شنبه گذشته با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا مواجه شده است. بایدن، که با ۸۱ سال سن مسن‌ترین رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکاست، بارها نام‌ها را با هم قاطی می‌کرد و گاهی اوقات برای بیان یک جمله واضح تلاش می‌کرد، که منجر به درخواست‌ها برای کناره‌گیری از رقابت و همچنین سوالاتی در مورد تیزبینی او به عنوان رئیس‌جمهور شده است.کاخ سفید روز سه‌‌شنبه اذعان کرد که بایدن در مناظره «شب خوبی را سپری نکرد»، اما سوالات مربوط به وضعیت جسمی او را رد کرد و گفت که در آن زمان با سرماخوردگی دست به گریبان بوده است. رئیس‌‌جمهور عصر سه‌‌شنبه در یک گردهمایی کمک مالی، عملکرد ضعیف خود را ناشی از پرواززدگی دانست و به حاضران گفت: «تصمیم گرفتم چند بار به دور دنیا سفر کنم... اندکی قبل از مناظره... به حرف کارکنانم گوش نکردم... و بنابراین روی صحنه تقریبا خوابم برد.»

بایدن در این مناظره زمانی که از وی در مورد جنگ جاری بین اسرائیل و حماس سوال شد، حمله ایران را مطرح کرد. او گفت: «همه از شورای امنیت سازمان ملل، مستقیما تا گروه هفت، اسرائیلی‌‌ها و شخص نتانیاهو، طرحی را که من ارائه کرده‌‌ام تایید کرده‌‌اند» بایدن افزود: «تنها کسی که می‌‌خواهد جنگ ادامه یابد، حماس است.» بایدن ادامه داد: «و اتفاقا، من کسی هستم که جهان را علیه ایران سازماندهی کردم، زمانی که آنها یک حمله موشکی بالستیک قاره پیما به اسرائیل داشتند. به کسی آسیب نرسید - یک اسرائیلی به طور تصادفی کشته شد و بلافاصله حملات متوقف شد. ما اسرائیل را نجات دادیم.» بایدن اذعان کرد: ما بزرگ‌ترین حمایت‌کننده از اسرائیل در جهان هستیم.

در جریان حملات موشکی و پهپادی ایران یک دختر ۷ ساله به شدت مجروح شد، هنگامی که ترکش موشک رهگیری شده مستقیما به روی خانه او در یک شهر بادیه نشین در منطقه نقب افتاد. او کشته نشد. ترامپ با توصیف بایدن از جنگ مخالفت کرد و به ناظران گفت: «در واقع، اسرائیل کسی است که می‌‌خواهد به جنگ ادامه دهد و شما باید آنها را رها کنید و بگذارید کار را تمام کنند.»ترامپ درباره بایدن گفت: «او نمی‌‌خواهد این کار را انجام دهد، او شبیه یک فلسطینی شده است.» جو بایدن رئیس‌‌جمهور ایالات متحده پس از گفت‌وگو با خانواده‌‌اش که از او خواسته‌اند در رقابت باقی بماند، درخواست‌‌های حزب دموکرات برای پایان دادن به مبارزات انتخاباتی را رد کرده است.