کار سخت هیات رئیسه

مجید نصیرپور، نماینده سراب و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس‌ به تاثیر مرحله اول انتخابات در مجلس اشاره کرد و گفت: قالیباف بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری کار سختی را در مجلس خواهد داشت و در اداره جلسات مجلس با سختی مواجه خواهد شد. علاوه بر این در انتخابات هیات رئیسه سال آینده نیز با چالش مواجه خواهد شد. او با اشاره به اقدام قالیباف در حمایت از یک نامزد بعد از اعلام نتیجه اول انتخابات، گفت: این اقدام حتما غیر‌ضروری بود. قالیباف صرف‌نظر از اینکه کاندیدا بود، رئیس مجلس هم هست و باید از اظهارنظر و حمایت از یک کاندیدا خودداری می‌کرد. همچنین نصیرپور به چرایی کاهش مشارکت در دور اول انتخابات اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین دلیل کاهش مشارکت بی‌اعتمادی مردم است. گسستی که بین جامعه و دولت اتفاق می‌افتد، نگران‌کننده است و راه چاره آن هم اعتمادسازی است.

ما باید به نوعی حرکت کنیم که مردم باور کنند که تغییر اتفاق می‌افتد. او ادامه داد: در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم هم تنوع کاندیدا وجود داشت و هم تقریبا همه گروه‌های مرجع مردم را دعوت به مشارکت در انتخابات کردند، اما شاهد افزایش مشارکت نبودیم. این موضوع نشان می‌دهد که عموم مردم حتی از چهره‌های محبوب خودشان هم عبور کرده‌اند و این می‌تواند یک تهدید باشد. نظامی که مردم‌محور است باید حتما تلاش کند تا اعتماد را افزایش دهد. معتقدم اگر ما راهکار مناسبی برای آشتی ملی میان مردم و صندوق‌ها پیدا نکنیم، روزهای سخت‌تری را پیش‌رو خواهیم داشت. این نماینده مجلس همچنین در خصوص چرایی ناکامی قالیباف در انتخابات، اظهار کرد: قبل از انتخابات به قالیباف گفتم وارد میدان نشود و به ریاست قوه مقننه اکتفا کند. عدم موفقیت ایشان دلایل متعددی دارد.

قالیباف همچنان تاثیرگذار می‌ماند

فدا حسین مالکی، نماینده زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی‌ نیز در پاسخ به پرسشی در مورد علت ناکامی قالیباف در انتخابات تصریح کرد: باید خودشان به این سوال پاسخ دهند. اما در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم تخریب‌های زیادی را علیه کاندیداها شاهد بودیم و این موارد اثرات نامطلوبی را گذاشت. برخی از کاندیداها از افرادی استفاده کردند که جواب نداد. همچنین برخی از کاندیداها از خانواده‌هایشان استفاده کردند که مردم این را نمی‌پسندند. اما این موضوع چیزی از جایگاه و ارزش‌های سیاسی قالیباف کم نمی‌کند. او معتقد است که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در مجلس تاثیرگذار نخواهد بود و قالیباف کماکان رئیس مجلس و مورد احترام است. این نماینده مجلس با اشاره به مرحله دوم انتخابات خاطرنشان کرد: نتیجه مرحله دوم انتخابات بستگی به مشارکت مردم دارد. دو کاندیدا باید برنامه‌هایشان را بر این اساس ترسیم کنند که بتوانند قشر خاموش جامعه را که در مشارکت تردید دارند، قانع کند تا در انتخابات شرکت کنند. هر کدام از کاندیداها که برنامه خوبی داشته باشند مسیر هموارتری برای پیروزی دارند.

مالکی با اشاره به پیش‌بینی نادرست مشارکت از سوی مرکز پژوهش‌ها و برخی موسسات نظرسنجی دیگر گفت: مرکز پژوهش‌ها و موسسات نظر‌سنجی باید پاسخگو باشند. زمانی ‌که نظرسنجی از یک کانال رسمی اعلام می‌شود، باید مبنای علمی و هدف‌گذاری خاصی داشته باشد. یعنی هدف‌گذاری مرکز پژوهش‌ها و سایر موسسات باید منافع ملی کشور باشد. اینکه نظرسنجی آنها با واقعیت همخوانی نداشت به دلیل این است که حضورشان در جامعه کمتر است و باید تجدید نظری در مورد نوع و نگرش نظرسنجی‌هایی که در جامعه داشتند انجام دهند. او در خصوص علت کاهش مشارکت، اظهار کرد: یک علت به دلیل نوع برنامه‌های کاندیداها است. در برنامه‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری ما چیز جدیدی ندیدیم که مردم را اقناع کند و جوانان جویای نام و حساس ما را قانع کند. در حال حاضر مشکلات جامعه اقتصادی است و شاهد تورم و گرانی هستیم، اما تا جایی که بررسی کردم کاندیداها از مشاورانی در حوزه اقتصادی استفاده کرده بودند که پاسخگوی سوالات متعدد نخبگان کشور نبود. بنابراین این مسائل باعث کاهش مشارکت شد.

قالیباف در مجلس موفق است

عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با بیان اینکه شرایط قالیباف برای حضور در انتخابات فراهم نبود، گفت: اگر قالیباف با من یا نمایندگانی همچون من مشورت می‌کرد حتما نمی‌گذاشتم که در انتخابات شرکت کند. کما اینکه من جزو امضاکنندگان دعوت به ریاست‌جمهوری نبودم و به آن دوستان که امضا جمع می‌کردند گفتم که این اقدام تاثیری در رای‌آوری ایشان ندارد. او افزود: قالیباف چند ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در انتخابات مجلس شرکت کرد و میزان رای‌آوری او در این انتخابات می‌تواند نشانه‌ای برای رای‌آوری در حوزه ملی باشد. از سوی دیگر به نظرم او نیز تمایلی به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری نداشت، اما دیگران ایشان را ترغیب کردند. این عضو کمیسیون اجتماعی در خصوص تاثیر انتخابات در وزن‌کشی‌های سیاسی در مجلس اظهار کرد: نتیجه انتخابات مهم است که چه می‌شود. وقتی نتیجه انتخابات بیاید هر یک از دو نامزد که پیروز شوند رابطه آنها با مجلس متفاوت خواهد بود.

فیاضی در پاسخ به این سوال که عدم موفقیت قالیباف تاثیری در وزن‌کشی‌های سیاسی در مجلس خواهد داشت، گفت: به هر حال ایشان رفت و به جایگاه خودش برگشت. باید بپذیریم که قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری موفق نبود، اما در مجلس می‌تواند موفق باشد و همه باید کمک کنیم. نباید از شکست ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری سوءاستفاده شود که نتیجه آن تضعیف مجلس است. باید مجلس تقویت شود؛ مهم فرد نیست، بلکه مهم مجلس شورای اسلامی و مردم هستند. او در خصوص اینکه عدم موفقیت قالیباف تاثیری در انتخابات هیات رئیسه سال آینده خواهد داشت، گفت: به نظر می‌رسد تاثیر خواهد داشت و کار کمی برای قالیباف سخت‌تر می‌شود.