به گزارش «ایرنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، یک دیپلمات اروپایی گفت که نمایندگان آلمان، انگلیس و فرانسه بر این باورند که درباره توافقی برای رفع نگرانی‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران پیشرفت خوبی داشته‌اند. یک دیپلمات اروپایی در این باره گفت: «گمان می‌کنیم پیشرفت خوبی در رفع نگرانی‌های رئیس‌جمهوری (ترامپ) و رسیدن به یک توافق داشته‌ایم.»

هفته گذشته مقام‌های بلندپایه‌ای از آلمان، انگلیس و فرانسه برای گفت‌وگو با همتایان خود از وزارت خارجه آمریکا درباره برجام به واشنگتن رفته بودند. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در جلسه‌ای در مجلس نمایندگان این کشور گفت که واشنگتن در حال مذاکره با قدرت‌های اروپایی برای اصلاح توافق هسته‌ای است. رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است روز ۲۲ اردیبهشت تصمیم خود را درباره تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران اعلام کند. دونالد ترامپ گفته است در صورتی که کنگره آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در رفع آنچه وی کاستی برجام می‌نامد موفق نشوند، از این توافق هسته‌ای به‌صورت یکجانبه خارج خواهد شد.

وی اعلام کرده بود که هر طرح قانونی که او درباره برجام امضا می‌کند باید شامل چهار مولفه باشد: اول باید از ایران بخواهد اجازه بازرسی‌های نظامی در تمامی سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد. دوم، باید ضمانت کند ایران هرگز حتی به تملک سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود. سوم، این توافق نباید تاریخ انقضا داشته باشد و چهارم، این طرح باید به صراحت در قوانین آمریکا ذکر کند که موشک‌های دوربرد و برنامه‌های تسلیحات اتمی، جدانشدنی هستند و ساخت و آزمایش موشک‌ توسط ایران باید مشمول تحریم‌های شدید شود. اما وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که ایران هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد و هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت و اجازه نمی‌دهد هیچ ارتباطی بین برجام و هر موضوع دیگری برقرار شود.

مذاکرات با اروپا

در این رابطه هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت که دیپلمات‌های آمریکایی پیشرفت‌هایی در مذاکرات با طرف‌های اروپایی درباره برجام داشته‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما چند روز پیش نشستی در واشنگتن داشتیم. در آن نشست برایان هوک، مدیر بخش سیاست‌گذاری ما با همتایان خود در تروئیکای اروپا درباره تقویت برخی از مفاد برجام گفت‌وگو کرد.» وی اضافه کرد: «درباره این موضوع مذاکرات و پیشرفت‌هایی در برخی زمینه‌ها داشتیم.»

تجدید تحریم‌ها به معنای خروج واشنگتن از برجام نیست

همزمان استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا بر این باور است که تصمیم ترامپ برای تجدید تحریم‌ها علیه ایران لزوما به معنای خروج واشنگتن از برجام نخواهد بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی گفت: «تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های تحریمی ایران لزوما به این معنا نیست که ایالات‌متحده از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با تهران در سال ۲۰۱۵ میلادی خارج می‌شود.» هنوز منظور منوچین از این اظهارات به‌طور شفاف و دقیق روشن نیست ولی به‌نظر می‌رسد وی قصد دارد نشان دهد که دولت ترامپ اعتقاد دارد توافق هسته‌ای با ایران در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا معافیت‌های ایران از تحریم‌های هسته‌ای را تمدید نکند، با فروپاشی روبه‌رو نخواهد شد. منوچین تاکید کرد: «دولت ترامپ در حال مذاکره با متحدان خود است و هیچ اقدامی را به‌صورت ناگهانی انجام نخواهد داد. اگر رئیس‌جمهور تصمیم بگیرد که معافیت تحریم‌های ایران را امضا نکند، این مساله لزوما به این معنا نیست که ما از توافق هسته‌ای خارج می‌شویم. این اقدام به معنای آن است که تحریم‌های اولیه و ثانویه بازخواهد گشت.» مدیران کل سیاسی بریتانیا، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه با برایان هوک مدیر برنامه‌ریزی وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن دیدار کردند تا درباره آینده توافق هسته‌ای ایران مذاکره کنند.

گفت‌وگوی برجامی وزرای خارجه ایران و آلمان

از دیگر سو محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی تلفنی با همتای آلمانی خود به بررسی تحولات منطقه پرداخت و بر اجرای کامل برجام تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» در این گفت‌وگوی تلفنی ظریف ضمن تبریک انتصاب ‌هایکو ماس به‌عنوان وزیر امور خارجه آلمان برای او آرزوی موفقیت کرد. طرفین در این تماس درخصوص موضوعات دوجانبه، برجام و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. ظریف با اشاره به ضرورت اجرای تعهدات توسط همه طرف‌ها در برجام بر ضرورت فشار اروپا بر آمریکا برای اجرای تعهداتش تاکید کرد. برنامه دفاع موشکی ایران و نیز مسائل منطقه‌ای از دیگر موضوعات گفت‌وگوی دو وزیر بود که طی آن طرفین بر عدم ارتباط این موضوعات با برجام تاکید کردند. ظریف به سیاست‌های غلط آمریکا در سرازیر کردن انواع سلاح به منطقه و حمایت از اقدامات علیه مردم یمن و نیز حمایت از تروریست‌ها اشاره و این سیاست‌ها را منبع بی‌ثباتی و ناامنی خواند.

اروپا برای تداوم برجام آمریکا را تهدید کند

همچنین «استیون بلاکمنز» عضو ارشد اندیشکده مرکز مطالعات سیاست اروپا، روز جمعه در یادداشتی، با تاکید بر امکان تداوم برجام بدون حضور آمریکا نوشت: «اروپا باید پا پیش گذاشته و واشنگتن را در سازمان تجارت جهانی تهدید کند.» به گزارش «ایرنا» این یادداشت که در تارنمای خبرگزاری سی‌ان‌ان منتشر شده است، با اشاره به احتمال اقدام تلافی‌جویانه واشنگتن علیه شرکت‌های اروپایی می‌افزاید: «اتحادیه اروپا باید یک نظام مقابله به مثل تدارک ببیند تا زیانی را که این شرکت‌ها در آمریکا متحمل خواهند شد، از طریق دارایی‌های دولت این کشور در اروپا جبران کند.» نویسنده ادامه می‌دهد: «این اقدام باید با طرحی قانونی همچون مورد سال 1996 همراه شود که سرمایه‌گذاران اروپایی را از پیروی از قانون هلمز – برتون برای اعمال تحریم‌ها علیه کوبا، ایران و لیبی معاف کرده بود.»