داخلی‌سازی 20 تا 30 درصد قطعات موتور لکوموتیو

شهرام مهربانی، مدیر عامل شرکت مبنا نیرو محرکه با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: دلیل اینکه بخش کمتری از قطعات داخلی‌سازی شده‌اند پایین بودن تیراژ است که توجیه اقتصادی تولید را از بین می‌برد، ضمن اینکه متاسفانه ساختار اقتصاد کشور نیز حامی تولید نیست. امروز که قیمت ارز در کشور بالا است تولید قطعات صرفه اقتصادی دارد ولی بعد از مدتی به علت افزایش نهاده‌های تولید، مجددا خرید از خارج به صرفه می‌شود. متولی استفاده از این قطعات خود شرکت راه‌آهن است که همواره خریدهای بزرگی در زمینه قطعات لکوموتیو از خارج کرده است. وی افزود: اگر در حوزه تولید و ارائه خدمات، هوش مالی داشته باشیم بدون شک تمام ظرفیت‌های کشور فعال شده و حوزه اشتغال‌زایی به هیچ‌وجه دچار مشکل نشده و خروج ارز از کشور به حداقل ممکن خواهد رسید. سال گذشته، بدتر شدن وضع اقتصاد به‌طور طبیعی حامل این پیام بود که باید هزینه‌ها، تعداد پرسنل و تعداد پروژه‌ها را کاهش داد، درحالی‌که ما دقیقا عکس این نکته را عمل کردیم و به این نتیجه رسیدیم که راه برون‌رفت از این بحران، افزایش قراردادها است، این روش بسیار جواب داد.

نسخه برون‌رفت از بحران مالی که بسیاری از شرکت‌ها با آن دست به گریبان هستند این است که تا می‌توانند پروژه جذب کنند تا هزینه‌های آنها کاهش یابد.  مهربانی درباره نوع فعالیت شرکت مبنا نیرو محرکه گفت: متولی تامین و اورهال موتور لکوموتیوهای داخلی و تمامی انواع موتورهای قدرت بالا هستیم که ناشی از ۲۰ سال تجربه، دانش و رعایت استانداردها است. وی افزود: تلاش داریم که در قالب یک پروژه و کنسرسیوم مشترک با شرکت مپنا عملیات پروژه ارتقای لکوموتیو در یکی از کشورهای شمال آفریقا را به‌عنوان صادرات خدمات فنی و مهندسی به عهده بگیریم و از یک سال گذشته کار بازسازی سایر اجزای لکوموتیو را نیز آغاز کرده‌ایم.   مدیرعامل شرکت مبنا نیرو محرکه گفت: از حدود ۶۰ دستگاه لکوموتیو جنرال‌الکتریک که سال‌های گذشته خریداری شده حدود ۲۰ دستگاه آن سری پایین است که استهلاک آنها در قسمت بوژی و چرخ و محور بالا است. از چند سال پیش موضوع ارتقای این لکوموتیوها به سری بالا مطرح شد. از این ۲۰ دستگاه، تعداد شش دستگاه آن در سیر سرد (خارج از شبکه ناوگان) است که قرار است در قالب قراردادی با شرکت راه‌آهن آنها را به سری بالا تبدیل کنیم و به معاونت ناوگان شرکت راه‌آهن قول دادیم که اولین دستگاه را در ایام دهه فجر تحویل دهیم.

مهربانی ادامه داد: جزو اولین شرکت‌هایی بودیم که قطعه بوش سیلندر و سرسیلندر لکوموتیو جنرال موتورز را در کشور داخلی‌سازی کردیم. فعالیت‌هایمان را مبتنی بر تولید قطعات پر مصرف و دارای تکنولوژی قرار دادیم که قبل از آن کاملا وارداتی بود. در دهه ۷۰، موتور لکوموتیوها و بلوک سیلندر آن برای بازسازی کامل به رومانی و سوئد اعزام می‌شد. در آن زمان پیشنهاد بازسازی و اورهال موتور لکوموتیوها را دادیم. شرکت مبنا اولین شرکتی بود که قرارداد مهندسی این کار را داشت. یک دستگاه مخصوص برای ثابت‌تراشی محل‌نشیمن میل لنگ‌ها در آن زمان ساختیم که هنوز هم بزرگ‌ترین ثابت تراش موجود در کشور برای این موتورهای سنگین است. وی افزود: امروز موتور را به‌طور کامل اورهال می‌کنیم و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ما، پروژه لکوموتیوهای دیزل الکتریک باری MAP-۲۴ شرکت مپنا ریلی است. به‌طور کامل موتورها را تامین می‌کنیم. همان موتورهای جنرال موتورز را به‌روزرسانی و با ساختار روز دنیا تطبیق و اورهال می‌کنیم و تلفیقی از کار داخلی و خارجی است. درصدی از قطعات موتور داخلی‌سازی و بقیه از خارج کشور تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت مبنا نیرو محرکه گفت: تکنولوژی بازسازی این موتورها درحال‌حاضر کاملا در اختیار ما بوده و اگر ما نبودیم ۱۰۰ درصد این موتور وارداتی بود و با هزینه‌های هنگفت و صرف وقت زیاد مجبور بودند موتورها را از خارج کشور خریداری کنند که ارزبری زیادی برای کشور داشت. در بحث گارانتی‌ها و خدمات پس از فروش نیز در کنار کار هستیم. این عوامل باعث شده تا پروژه مپ-۲۴ هر روز اقتصادی‌تر شود. مطلع هستیم که شرکت‌های داخلی درحال انعقاد قرارداد خرید این لکوموتیو‌ها هستند.  وی افزود: بسیاری از افراد نگاه سطحی به راه‌آهن دارند و بر این تصور هستند که در دنیا قطارهای برقی و پر سرعت وجود دارد و قطارهای دیزل الکتریک دیگر کاربرد ندارد. درحالی‌که ناوگان ریلی شامل حمل مسافر و بار است و در دنیا حجم زیادی از بار با لکوموتیوهای دیزلی جا‌به‌جا شده و قطارهای برقی و پرسرعت، قدرت حمل بار را ندارد. در کشورهای پیشرفته، جابه‌جایی بار با لکوموتیوهای دیزل الکتریک با سوخت فسیلی انجام می‌شود. مهربانی گفت: الزامات حمل‌ونقل ریلی غیراز زیرساخت و ایجاد شبکه ریلی شامل توسعه ناوگان (لکوموتیو و واگن‌ها) است. در سال گذشته حدود ۴۰ میلیون تن جابه‌جایی بار از طریق حمل‌ونقل ریلی انجام شد که یک رکورد محسوب می‌شود.