شماره روزنامه ۶۱۱۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۱۵ دنیای اقتصاد

اخبار بورس - روزنامه شماره ۶۱۱۵

  • بورس در باتلاق ابهامات

    بورس تهران همچنان به حرکت خود در مسیر نزولی ادامه می‌دهد و شاخص کل، هر چهار روز معاملاتی هفته جاری را در محدوده سرخ تابلوی معاملات به پایان رسانده است. وقایع حادث‏‏‌شده در خاورمیانه، معامله‏‏‌گران را ترسانده و حاکم شدن ابهام نیز سمت تقاضا را تضعیف کرده است. در چنین فضای غبارآلودی که استقبال قابل توجهی از بازار ارز و طلا و سکه صورت گرفته، دیگر کسی تمایلی به خرید سهام با دامنه نوسان یک درصدی ندارد.‌
  • معاملات سهامی در تعلیق؟

    در ادامه روزهای منفی و کم‌نوسان، روز گذشته بازار سرمایه شرایط متفاوتی را تجربه نکرد. روز سه‌شنبه دماسنج اصلی بازار سرمایه با کاهش ارتفاع ۰.۳۸درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز در سطح ۲میلیون و ۱۲۳هزار واحدی ایستاد. افت ۸هزار و ۱۱۰واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هموزن با افت ۰.۱۳درصدی روبه‌رو شد و در سطح ۷۰۱هزار و ۸۸۶واحدی قرار گرفت.در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۱درصد سرخ‌پوش شد و در نهایت در سطح ۲۲هزار و ۱۸۰واحدی کار خود را به اتمام رساند. روز گذشته ۴۰۱ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد.
  • بورس ایران و منطقه در نوسان

    ترور سید حسن نصرالله، رهبر حزب‏‏‌الله لبنان، تاثیرات قابل‏‏‌توجهی بر بازارهای مالی منطقه داشت. با استناد به آخرین آمارهای منتشر شده توسط سایت بلومبرگ در تاریخ یک اکتبر و آمارهای منتشر شده توسط تریدینگ اکونومیست در تاریخ ۲۵ سپتامبر، بورس اسرائیل با ۱.۶۹ درصد رشد، به‏‏‌واسطه کاهش تهدیدات امنیتی، رشد قابل توجهی را تجربه کرد. در مقابل، بازارهای عربستان و امارات به ترتیب با ۰.۸۴ و ۰.۰۱درصد افت، حاکی از افزایش نگرانی‏‏‌های ژئوپلیتیک بود. بورس تهران نیز تحت تاثیر نااطمینانی‏‏‌های سیاسی- منطقه‏‏‌ای، افتی ۱.۴۶درصدی را تجربه کرد. ترکیه نیز با ۳.۳۹درصدکاهش، بیشترین افت را در بازار‏‏‌های منطقه‏‏‌ای تجربه کرد. نکته قابل توجه اما رشد شاخص کل در بورس لبنان است. این شاخص با رشد ۲درصدی مواجه شد. بررسی‏‏‌ها نشان می‌دهد که نوسانات ژئوپلیتیک به‏‏‌شدت بر رفتار سرمایه‏‏‌گذاران و شاخص‏‏‌های بازارهای مالی منطقه اثرگذار است.
  • مدیریت بحران‌‌‌های پیاپی و راهکار‌ پیشنهادی

    محمد سعيد حيدري کارشناس ارشد بازار سرمايه
    از زمان راه‌اندازی بازار سهام در ایران، شاید بیش از هر کشور دیگری (منظور کشورهایی است که بازار سهام منسجم و توسعه‌یافته دارند) دچار بحران شده‌ایم، انقلاب ۵۷ و بعد از بازگشایی مجدد بازارها پس از جنگ تا امروز تحریم‌های متعدد و گاه غافلگیرکننده، آشوب‌های سیاسی و اجتماعی، بحران بین جناح‌های سیاسی به‌ویژه در دوره خاتمی و تا حدی در دوره احمدی‌نژاد و در نهایت بحران اخیر در خاورمیانه، با این تفاسیر انتظار یک ناظر آگاه و بی‌خبر بیرونی این است که هوشمندانه‌ترین، شفاف‌ترین و منسجم‌ترین سیستم مدیریت بحران در بازار سرمایه، متعلق به بورس ایران باشد، اما هیچ نظام و ساختاری وجود ندارد و بسیاری تصمیمات عملا شخص‌محور هستند و مقررات مربوط به شرایط خاص نیز بسیار محدود و دارای ابعاد ناکافی است.
  • چرا بورس متعادل نمی‌شود؟

    حسن رضایی‌پور کارشناس بازار سرمایه
    بورس تهران از ابتدای هفته تحت‌تاثیر تلاطم‌های شدید در منطقه ۱.۴۶درصد از ارتفاع خود را از دست داده است و در‌حالی‌که ارزش معاملات خرد در آخرین روز معاملاتی هفته قبل در سطح ۴هزار میلیارد تومانی قرار داشت، اکنون با نزول ۶۰درصدی، به سطح یک هزار میلیارد تومان رسیده است و بخش چشمگیری از سرمایه‌های خرد در پی بروز مخاطرات بیرونی، راه خروج از سهام را در پیش گرفته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مقارن با خروج سرمایه‌ها از جریان معاملات سهام، تقاضا برای صندوق‌های طلا افزایش یافته است.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر