شماره روزنامه ۶۱۲۴
|

  • رهگیری صعود بورس

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: شاخص‌کل بورس در روز شنبه، به‌واسطه افزایش دامنه‌نوسان بورس از یک‌ به ۳درصد موفق شد تا با رشد ۱۴هزار‌واحدی، کانال ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحد را بازپس‌‌‌‌‌گیرد. این درحالی است که شاخص هموزن، با رشد بسیار اندکی طی اولین روز هفته روبه‌رو بوده‌است، ضمن آنکه ارزش معاملات خرد، پس از مدت‌ها به بالای ۴هزار و ۱۰۰میلیارد‌تومان رسیده‌است. ورود اندک پول حقیقی به بازار سهام نیز نشان از آن دارد که سهامدار خرد علاقه‌‌‌‌‌ای به خرید سهام در شرایط ریسکی ندارد. هرچند قیمت‌های فعلی، سیگنال ارزندگی را به فعالان بازار می‌دهد، اما احتمال آنکه بازار روند پرقدرتی را برای فتح قله دنبال کند، کم است.
  •  سدشکن ورود پول به بورس

    دنیای اقتصاد: روز گذشته شاخص کل بورس تهران سرانجام توانست به کانال دو‌میلیون و ۱۰۰هزار واحدی بازگردد. به نظر می‌رسد امیدواری به انعکاس اثر جهش دلار نیما و دیپلماسی فعال منطقه‌ای وزیر خارجه ایران با رویکرد متوقف کردن جنگ اسرائیل در لبنان و غزه تا حدود زیادی توانسته از التهابات و بالا گرفتن درگیری‌های منطقه‌ای بکاهد. این موضوعات در کنار متعادل شدن نسبی بازارهای ارز و سکه، از مهم‌ترین دلایل افزایش تقاضا در بورس تهران طی روز گذشته بود؛ امری که با وجود عرضه‌های سنگین از سوی سهامداران در روزهای قبل و سریال یازده‌روزه خروج پول حقیقی نتواست مانعی برابر رشد قیمت‌ها در نخستین روز هفته شود.
  • پیشتازی سهام کوچک در جدال با بزرگان

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: بررسی‌‌‌های آماری نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌جاری تا اوایل شهریور، با توجه به افت بیشتر نمادهای کوچک نسبت به سهام شاخص‌‌‌ساز، نسبت شاخص کل به هم‌‌‌وزن با افزایش همراه شده؛ اما از ابتدای شهریورماه، روند نسبت شاخص کل به هم‌‌‌وزن معکوس شده است. در این بازه زمانی با توجه به عملکرد بهتر سهام کوچک در قیاس با سهام بزرگ بازار، نسبت مذکور تعدیل شده است.
  • بهبود بازار از مسیر شفافیت

    بهرنگ اسدی / کارشناس بازار سرمایه
    اتفاقاتی که در هفته‌های گذشته برای بازارهای مالی، به‌خصوص بازار سرمایه، رخ داده، موجب شده ریسک‌های سیستماتیک نسبت به هر زمان دیگری افزایش پیدا کنند. افزایش تنش‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که بازار مدت‌هاست تحت‌تاثیر ریسک‌های مختلف شرایط مساعدی ندارد و در سال جاری نیز میزان تنش‌ها فزونی یافته است. از این رو تنها با کاهش ریسک داخلی می‌توان ریسک کلی بازار را کاهش داد. بنابراین با توجه به افزایش ریسک‌های خارجی، متولیان می‌توانند با تمرکز بر کاهش ریسک‌های داخلی، شرایط نابسامان بازار را بهبود دهند. با روی کار آمدن دولت جدید در حوزه‌های متفاوت اقتصادی بهبودی‌هایی حاصل شده و گام‌های ارزشمندی برداشته شده است. حضور تمام‌قد برای حفظ منافع سرمایه‌گذاران در بورس از جمله انتظاری است که فعالان در شرایط متفاوت فعلی از دولت و وزارت اقتصاد به عنوان متولی بازار سرمایه دارند.
  • عرضه اولیه یا عرضه جهت فرار؟

    علیرضا خان‌محمدی/کارشناس ارشد بازار سهام
    در این یادداشت قصد دارم در رابطه با عرضه اولیه و چالش‌های ایجادشده کمی صحبت کنم. در سال‌های اخیر با رشد بازار بعضی از شرکت‌ها علاقه‌مند به ورود به بازار سهام، این بازار شفاف و جذاب شدند که برای آنها مزیت‌های فراوانی به‌همراه داشت. در ابتدای این عرضه اولیه شرکت‌هایی با بنیاد قوی وارد بازار‌شدند و سود خوبی را به سهامداران خود رساندند. از گذشته این ذهنیت وجود داشت که عرضه‌اولیه‌ها سودده هستند و می‌توان آنها را در سبد بلندمدت داشت اما به‌مرور زمان سازمان بورس و اوراق‌بهادار کمیت را به کیفیت ترجیح داده و بدون سازوکار متناسب هر شرکتی را مهر تایید زده و روانه بازار کرده‌است. شرکت‌هایی که اخیرا عرضه اولیه شده‌اند، از نظر ساختاری و بنیادی ضعف‌هایی داشته‌اند که با رشد صنعت همخوانی ندارد و به‌رغم رشد صنعت، عملکرد ضعیفی داشته‌اند که در نهایت به ضرر بازار و سهامدار تمام شده‌است.
  • لزوم حفظ جایگاه بازار سرمایه

    دنیای اقتصاد-محمد نعمت‏‏‏‏‌زاده: با توجه به اینکه به موعد تقدیم سند بودجه ‌توسط دولت به مجلس شورای‌اسلامی نزدیک می‌شویم، بسیاری از مسائلی که فعالان بازار سرمایه در سالیان گذشته با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند، حل نشده‌است. بنابراین پیگیری حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران و نهادهای مالی توسط رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار از مجلس شورای‌اسلامی، دولت و سازمان‌برنامه و بودجه‌ در موقعیت فعلی، از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید مانند ادوار گذشته، بازار سرمایه و جایگاه شرکت‌ها در حاشیه قرار گیرد و کیان و هویت بورس خدشه‌‌‌‌‌دار شود. در این میان گمان می‌شود که دولت تنها می‌تواند یک‌جانبه تصمیم بگیرد و اگر مشکل صنعت را حل کند، کسری‌بودجه خود را نمی‌تواند برطرف کند.
  • عملکرد درخشان صندوق‌های طلا

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: با توجه به رشد قیمت جهانی طلا در سال‌جاری و نااطمینانی‏‏‌هایی که بر فضای سیاسی و اقتصادی کشور و خاورمیانه حاکم بوده است، دارایی‏‏‌های مبتنی بر طلا از استقبال قابل‌توجهی برخوردار بوده‏‏‌اند. در این میان در سال‌جاری استقبال فوق‏‏‌العاده‏‏‌ای از معاملات صندوق‌های طلا به عمل آمده است. از ابتدای سال‌جاری تا پایان معاملات هفته گذشته، قریب به ۱۴ همت پول حقیقی وارد این صندوق‌ها شده است و خالص ارزش دارایی این صندوق‌ها از مرز ۶۳ همت نیز عبور کرده است. در روزهایی که بورس تهران دوران سرشار از ناامیدی را گذرانده و با دامنه نوسان محدود، فقط زمان خریده تا از شرایط مبهم و بحرانی فعلی گذر کند، صندوق‌های طلا با اقبال عمومی همراه شده‏‏‌اند و در برخی روزهای معاملاتی، ارزش معاملات این صندوق‌ها از سهام نیز پیشی گرفته است. در ادامه مطلب حاضر نگاهی به ماهیت و مکانیزم این صندوق‌ها خواهیم داشت و سپس داده‏‏‌های آماری مربوط به این صندوق‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
  • سیر تا پیاز صندوق‌های اهرمی

    پویان مظفری/کارشناس بازار سرمایه
    صندوق‌های اهرمی صندوق‌هایی هستند که شرایط سرمایه‌گذاری با ضریب اهرمی را برای سرمایه‌گذاران بازار سرمایه فراهم می‌آورد. این صندوق‌ها سود و ضرر سرمایه‌گذار را بیش از حرکت خود بازار جلوه می‌دهد. در واقع این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که با استفاده از ابزاری به نام اهرم، تلاشی در ایجاد بازدهی مضاعف برای سرمایه‌گذاری ریسک‌‌‌پذیرتر فراهم می‌آورد. این صندوق‌ها واحد‌‌‌های مبتنی بر معامله در بازار پرتفوی پرریسکی دارند و عمده اجزای پرتفوی این صندوق نیز شامل سهام و حق‌تقدم است.
  • پرونده باز بازیگران بورسی

    دنیای اقتصاد: دماسنج‌ اصلی تالار شیشه‌ای، هفته اخیر در سایه انتشار اخبار و تنش‌های بین‌المللی با وجود محدودیت ادامه‌دار دامنه نوسان حدود ۰.۷۱‌درصد کاهش ارتفاع را به ثبت رساند و درنهایت در سطح ۲میلیون و ۹۹‌هزار واحدی ایستاد. نماگر هم‌وزن نیز که سنجه قابل قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با افت هفتگی نماگر اصلی بازار سهام با نزول ۰.۵۲درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح ۶۹۶‌هزار و ۷۳۰واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۶۶‌درصد سرخ‌پوش بود و در نهایت طی هفته گذشته معاملاتی در ارتفاع ۲۱‌هزار و ۹۸۵واحدی ایستاد.
  • ابهامات کانال دو میلیونی

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: شاخص‌کل بورس تهران هفته گذشته را با کاهش ۰.۷۱درصدی ارتفاع، به پایان رساند. این میزان نسبت به هفته قبل‌تر از آن عملکرد بهتری به‌شمار می‌رود، اما به‌نظر می‌رسد سایه ریسک‌ها از بازار سرمایه ‌برداشته نشده‌است. صندوق‌های درآمد ثابت به دلیل بازده بالا و پناهگاه امن سرمایه‌گذاری، میزبان ۲همت سرمایه حقیقی بودند. این درحالی است که مجموع ورود پول به این صندوق‌ها طی ۳هفته اخیر به بیش از ۵هزار ‌میلیارد‌تومان رسیده‌است.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر