تابستان بهتر در انتظار بازار؟

ساسانی copy

مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در چهار هفته‌ای که از خردادماه سپری شد، می‌توان گفت شرایط  بدی را برای بازار سرمایه شاهد بودیم، گفت: به‌رغم اینکه تصمیمات مثبتی برای بازار سرمایه گرفته شد و اخبار خوبی می‌شنیدیم اما روی تابلوی معاملات شرایط به‌گونه دیگری رقم می‌خورد و نبود نقدینگی در بازار باعث شد رکود فرسایشی و اصلاحی را در بازار سرمایه شاهد باشیم که طبیعتا می‌توان گفت منطقی بود.

وی ادامه‌داد: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور کشور را از دست دادیم و در آستانه تحول و انتخاب جدید برای دولت جدید هستیم، این منفعل‌بودن در همه ارکان قابل‌مشاهده است. دولت فعلی انگیزه‌ای برای تصمیمات مهم ندارد و دولت آینده هم مشخص نیست؛ از این‌رو بازار سرمایه هم که تابع همین تصمیمات است و در حالت رکود و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. به‌نظر می‌رسد با نزدیک‌شدن به زمان انتخابات و مشخص‌شدن فردی که قرار است سررشته‌امور دولت را برای 4سال آتی در دست داشته‌باشد، کم‌کم شرایط برای بازار بهتر شود. این تحلیلگر گفت: از طرفی ما شاهد کاهش نرخ بهره سود بانکی در اخزاها بودیم که پیش از این باعث‌شده بود پول به سمت این اوراق برود و بازار سرمایه زیر سایه سنگین این نرخ نتواند شرایط مطلوب خود را پیدا کند، با کاهش بیشتر نرخ بهره می‌توان شاهد به تعادل رسیدن شرایط در بازار سرمایه بود.

از طرفی صندوق توسعه‌ملی اعلام کرده درنظر دارد معادل ‌ریالی60‌میلیون دلار به بازار سرمایه تزریق کند و در اولین اقدام 20میلیون دلار را در همین روزها تزریق کرده‌است. در مجموع این موضوع استنباط می‌شود که به‌تدریج و در تیر ماه و با مشخص‌شدن چشم‌انداز دولت آتی در مورد بازار سرمایه می‌توان بهتر اظهارنظر کرد و انتظار داریم که بازار بتواند به‌جایگاه خود برگردد؛ چراکه در این چند سال ‌بیشترین اجحاف در حق بازار سرمایه شده‌است.

 

بهاری متفاوت

حاجعلی نیو copy

فاطمه حاجعلی، ‌‌‌‌‌تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه کشور در این سه ماه شاهد اتفاقات عجیبی بود، گفت: علاوه‌بر تمامی اتفاقات عجیبی که رخ‌داد بازار طی بهار امسال با نرخ سود 40‌درصد و گزارش ضعیف شرکت‌ها مواجه شد که به ناامیدی بیشتر فعالان بازار منجر شد اما امیدوار به تابستان‌گرم و داغ برای اهالی بازار سرمایه هستیم. بازار سرمایه در آخرین روز بهار با وجود عرضه‌های نسبی خوب پیش‌رفت و کمی از عمق تلخی پایان بهار کاست. به‌نظر می‌رسد جریان نرخ بهره و دخالت بانک‌مرکزی که‌ درصدد جبران اشتباه خود برآمده (که البته هزینه این سیاست غلط را فقط مردم، سهامداران و تولیدکننده‌‌‌‌‌ها دادند)، یکی از مهم‌ترین سیگنال‌هایی بود که باعث امیدواری بازار شده‌است.

وی ادامه‌داد: جریان نرخ بهره و نرخ سود و نرخ اوراق را به‌طور میانگین به ۳۰ درصد نزدیک می‌کند که موثر بانکی آن حوالی ۲۸ درصد است و جریان نرخ دلار نیما که رشد کرد و به عدد ۴۳ هزار تومان نزدیک‌تر شد، به‌عنوان عواملی هستند که امیدواری نسبی کمی را به بازار سرمایه وارد کرده‌اند. طی روزهای گذشته اخباری منتشر شد که تزریق دوباره پول به صندوق‌های تثبیت و توسعه شدت گرفته و ۸۰۰‌میلیارد به این صندوق‌ها برای کمک به بازار سرمایه واریز شده‌است. هرچند که این عدد برای بازار به خاک‌نشسته رقم کمی است، اما همین عدد هم برای فعالان بازار کورسوی امیدی است که برخی از اهالی بازار به آن دلگرم شده‌اند.

حاجعلی معتقد است؛ حکایت بازار امروز همانند مثل «به مرگ بگیر تا به تب راضی شوند» شده‌است، او در این‌باره گفت: در هرحال این عدد در این دو روز آخر فصل بهار به عمق کم بازار و صفوف فروش کمک کرده، هرچند بازار به حمایت‌های این‌چنینی احتیاج ندارد و باید سیگنال‌های مثبت بیشتری را دریافت کند، اما همچنان امیدواریم با انتشار گزارش‌های تکمیلی ۱۲ماهه اصلی و تلفیقی و بر‌‌گزاری مجامع پیش‌روی شرکت‌ها، اثر قوی و بالایی بر قیمت سهام شرکت‌ها بگذارد و بازار حال و هوای بهتری به خود بگیرد. رسیدن گزارش‌های ماهانه نیز می‌تواند کمی از نظر بنیادی فضا را قوی‌‌‌‌‌تر و امیدواری‌‌‌‌‌ها برای بهبود را جدی‌‌‌‌‌تر کند.

این تحلیلگر بیان کرد: هفته گذشته خبر برگشت دامنه‌نوسان به محدوده ۶‌درصد منتشر شد که قرار شد دامنه‌نوسان از روز بعد از انتخابات به ۶‌درصد برای سهام و ۱۰‌درصد برای صندوق‌ها افزایش پیدا کند. در حال‌حاضر مشکل ارزندگی در بازار وجود ندارد و بازار از نبود نقدینگی رنج می‌برد که دامنه‌نوسان بتواند به داد این بازار برسد. بازار سرمایه در شرایط بحرانی قرار دارد و هر تصمیم غلط و نابه‌جایی به افت بیشتر بازار منجر می‌شود، جریان پول در بازار وجود ندارد، اما جریان پول ترجیح می‌دهد به واسطه ریسک‌های سیاسی تماشاچی بازار باشد، در چنین فضایی خرید زمان با کمترین تلفات و کاهش قیمت، بهترین استراتژی است که به‌نظر محدودیت دامنه‌نوسان تا روز بر‌‌گزاری انتخابات یکی از راهکارها بود که کم‌هزینه هم نبود، ولی تنها راه ممکن برای جلوگیری از افت بیشتر بازار سرمایه بود. در هر صورت امیدواریم بازار روی‌خوشی را بعد از انتخابات ببیند؛ چراکه معتقدیم کار به‌جایی رسیده که ریسک‌کردن روی دامنه‌نوسان و دیگر موارد می‌تواند تبعات بدی برای اهالی بازار به‌همراه داشته‌باشد و هر رویداد منفی به شکل پرسرعتی بحران‌های بعدی را رقم خواهد زد. 

حاجعلی بیان کرد: موضوع دیگر پذیره‌‌‌‌‌نویسی صندوق‌های اهرمی است که از روز گذشته آغاز شد. این پذیرنویسی‌ها در این شرایط شاید یک فشار کوتاه‌مدت برای بازار باشد اما در میان‌مدت و حتی در روزهای آتی به دلیل اینکه می‌توانند در جذب پول مازاد موفق باشند، اندک مثبت احتمالی را شاهد خواهیم بود. یکی از مزایای این صندوق‌ها این است که منجر به کم‌شدن حباب سایر صندوق‌ها می‌شود و این یکدست‌شدن و نزدیک‌شدن شرایط آنها به هم، کمک خوبی برای کلیت بازار خواهد بود. وی گفت: اما همچنان کل این اتفاقات و رویدادها تحت‌تاثیر یک رویداد بزرگتر و قوی‌‌‌‌‌تری به‌نام انتخابات قرار دارد و سایه سنگین آن روی سر بازار احساس می‌شود که باعث‌شده بسیاری از فعالان بازار با توجه به ارزنده‌بودن بازار به‌عنوان تماشاچی حضور داشته باشند و امیدواریم بعد از پایان‌یافتن انتخابات این جریان به محض دریافت سیگنال خاصی از دنیای سیاست از این حالت خارج و نقدینگی پارک‌شده خود را وارد بورس کنند. هرچند در حال‌حاضر نیز بستر رشد بازار سرمایه با توجه به قیمت‌های حال‌حاضر، مجامع پیش‌‌‌‌‌رو و کاهش نرخ بهره بیش از پیش فراهم است و تنها منتظر انتخابات و آمدن رئیس‌‌‌‌‌جمهوری که به رشد این بازار کمک کند، است.