دو روی متفاوت بازارهای فرابورسی

وسعت عرضه‌های دیروز متوسط قیمت در ۲۱ صنعت از صنایع ۲۷گانه فرابورسی را تنزل داد. مقیاس عرضه‌های دیروز نشان می‌داد که بازار بیشتر متاثر از اخبار غیراقتصادی بوده تا مولفه‌های ارزش‌آفرین چون گزارش‌های پرترافیک عملکرد. اما عمق نسبتا کم اصلاح و عدم شکل‌گیری صف عمده فروش و همچنین بالاتر نشستن آخرین قیمت برخی سهم‌ها نسبت به قیمت معاملات اولیه، از فروکش نسبی هیجان فروش طی دادوستدهای دیروز خبر می‌داد. از طرف دیگر، همزمان که سهام فرابورسی با فشار عرضه‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کردند، برتری تقاضا در بازار بدهی موجب رشد قیمت در اکثر سررسیدهای اوراق خزانه شد و زمینه را برای تنزل متوسط نرخ سود موثر به ارقامی پایین‌تر از ۲۳ درصد فراهم کرد. در بین اوراق وام مسکن نیز قیمت‌ها جهت‌گیری یکدستی به چشم‌ نمی‌خورد و نوسان قیمت‌ها عمدتا حول مرز ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان رقم خورد.

عوامل بنیادی در سایه ریسک‌های سیاسی

از روز یکشنبه همراه با افزایش سرعت گزارش‌های ارسالی روی سامانه کدال این انتظار به وجود آمد که سرمایه‌گذاران پس از نگرانی‌های به وجود آمده حضور پررنگی در سمت خرید سهام از خود نشان دهند. با وجود این، انتشار فزاینده صورت‌های مالی سال گذشته شرکت‌های فرابورسی در سایه اخبار سیاسی و تحرکات نظامی در عراق قرار گرفت و در نتیجه عموم سهامداران به اندیشه خروج از بازار، در نقش فروشنده ظاهر شدند. در پی این اتفاق، سهامداران فرابورسی با مشارکت بیشتر در سمت عرضه قیمت ۷۰ درصد از تعداد نمادهای حاضر در بازار اول و دوم را تحت فشار قرار دادند و قیمت‌ها را در غیاب تقاضای موثر، وادار به عقبگرد به محدوده منفی کردند.

نقشه آماری معاملات

سهام گروه‌های کوچک یا تک‌سهمی استخراج زغالسنگ، خودرو و ساخت قطعات، خرده‌فروشی، سیمان و همچنین گروه پیمانکاری با افت‌هایی بین ۴ تا ۵ درصد مواجه شدند و در قعر فهرست صنایع از حیث نوسان شاخص جا خوش کردند. صف فروش تک‌نماد خودرویی فرابورس یعنی بهمن دیزل، که به همراه دیگر نمادهای همگروه با فشار سنگین عرضه روبه‌رو شده بودند، عنوان طولانی‌ترین صف فروش را در بین نمادهای فرابورسی به نام خود ثبت کرد. در بین سهام گروه قندی هم که به‌طور متوسط ۶/ ۲ درصد افت قیمت را تجربه کردند، نماد معاملاتی شرکت قند شیرین بجنورد ضمن تجربه صف فروش در کف روزانه قیمت معامله شد. در مجموع، متوسط بهای سهام ۲۱ گروه فرابورسی در جریان دادوستدهای دیروز با افت قیمت مواجه شدند که در بین گروه‌های بزرگ کالایی، پالایشی‌ها، فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها به ترتیب، عقبگرد ۱/ ۲، ۵/ ۱ و ۵/ ۰ درصدی شاخص قیمت به ثبت رسید. در نقطه مقابل، حدود ۳۰ درصد از تعداد نمادها ضمن تقاضای قابل قبول با رشد قیمت به کار خود پایان دادند. در این طیف از نمادها، دیروز سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان ضمن برخورداری از استقبال چشمگیر فعالان فرابورس، عنوان بیشترین ارزش معاملات خرد این بازار را در اختیار گرفت. مطابق گزارش‌های ارسالی روی سامانه کدال، شناسایی سود از فروش سهم را باید عامل اصلی تحرکات مثبت در نماد «کرمان» طی روز گذشته و روزهای ماقبل دانست.