از جمع نمادهایی که بیشترین جابه‌جا‌یی را در نمودار شاخص کل بازار سهام داشتند، سهام محصولات پالایشی بیشترین اثر فزاینده را به خود اختصاص دادند. در مجموع، معاملات «شبریز»، «شتران»، «شپنا» و همچنین «شبندر» موجب پیشروی بیش از ۳۱۸ واحدی شاخص کل شد. پتروشیمی پارس نیز به نوبه خود، حدود ۱۴۴ واحد به ارتفاع شاخص کل افزود. اما صنایع پتروشیمی خلیج فارس به همراه پتروشیمی فجر فشار ۲۴۳ واحدی را بر نماگر اصلی بازار وارد کردند. سهم «همراه» نیز از دیگر نمادهای تأثیرگذار مثبت تلقی شد که بالغ بر ۱۲۹ واحد به پیشروی شاخص کل کمک کرد.

روز گذشته تعدادی از شرکت‌ها از تصمیمات مجامع خود برای دوره مالی منتهی به اسفند ۹۷ در حوزه تقسیم سود نقدی، پرده برداشتند. به‌طور مثال، سود عملیاتی شرکت «فرآور» در دوره یک ساله منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷، افزایش ۹۳ درصدی را نسبت به سال ۹۶ تجربه کرد. سود خالص آن نیز با رشد ۸۴ درصدی نسبت به مدت مشابه در ۹۶، به ۴۸ میلیارد و ۳۳۶میلیون تومان رسید. با این حال سود نقدی هر سهم شرکت فرآوری مواد معدنی ایران با کاهش تقریبا ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته در مقدار ۱۰۰ تومان تصویب شد. همچنین شرکت دوده صنعتی پارس، در سال ۹۷ موفق به افزایش ۱۵۴ درصدی سود عملیاتی خود شد. رشد سود خالص «شدوص» نیز در دوره مالی منتهی به سال ۹۷، نسبت به سال ۹۶ به ۲۲۶ درصد رسید که آن را در مقدار ۲۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان قرار داد. به این ترتیب سود نقدی هر سهم «شدوص» پنج تومان تصویب شد؛ در حالی‌که سال گذشته مقدار سود تقسیم شده میان سهامداران صفر بود.

سیمان ارومیه نیز طی سال مالی ۹۷، رشد ۴۰ درصدی سود خالص را تجربه کرد که آن را به بیش از ۴۶ میلیارد تومان رساند. به این ترتیب، سود نقدی هر سهم «ساروم» نیز با افزایش حدود ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته، ۵۰ تومان تصویب شد. شرکت دارویی «دیران» نیز موفق به کسب سود خالص حدود ۶ میلیارد و ۷۴۲ میلیون تومانی شد که نسبت به سود خالص سال مالی ۹۶، افزایش ۴۱ درصدی را نشان می‌داد. با این حال، سود خالص هر سهم ایران دارو با کاهش ۲۱ درصدی مواجه شد. از این رو، سود نقدی هر سهم مزبور نیز با کاهش متناسبی در سطح ۱۲ تومان تصویب شد. در این میان شرکت تولید برق ماه تاب کهنوج نیز تصمیمات مجمع برای دوره منتهی به پایان دی‌ماه ۹۷ را منتشر کرد. در شرایطی که سود خالص سهام «بکهنوج» کاهش ۱۹ درصدی را متحمل شد، سود نقدی هر سهم آن نیز با کاهش هفت درصدی، ۱۲۰ تومان تصویب شد.

از سویی، سامانه کدال همچنین میزبان انتشار بی‌وقفه صورت‌های مالی شرکت‌ها برای دوره منتهی به سال ۹۷ نیز بود.

پالایش نفت تبریز، طی سالی که گذشت موفق به کسب سود عملیاتی بیش از هزار و ۹۷۵ میلیارد تومانی شد که نسبت به دوره مشابه سال ۹۶، رشد ۱۶۲ درصدی را تجربه کرد. سود خالص شرکت «شبریز» نیز با افزایش ۲۷۹ درصدی، حدود هزار و ۶۲۸ میلیارد تومان تثبیت شد. به این ترتیب، سود خالص هر سهم مزبور نیز با رشد متناسب به ۴۲۰ تومان رسید. این در حالی است که شرکت پالایش نفت تبریز در دوره ۹ ماه منتهی به آذر سال ۹۷، سود خالص ۷۳۸ میلیارد تومانی را کسب و سود خالص هر سهم را نیز ۱۹۰ تومان اعلام کرده بود. همچنین پالایش نفت اصفهان نیز در سال ۹۷، سود عملیاتی بیش از ۴ هزار و ۹۲۴ میلیارد تومانی را ساخت که نسبت به سال ۹۶، نمایانگر افزایش ۱۲۰ درصدی بود. رشد ۱۱۴ درصدی نیز در سود خالص و همچنین سود خالص هر سهم «شپنا» محقق شد که به ترتیب مقادیر ۳ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان و ۱۹۸ تومان را رقم زد.

سود خالص هر سهم شرکت عنوان شده در پایان دوره ۹ ماه منتهی به آذر ۹۷، حدود ۱۴۶ تومان بود. شرکت پالایش نفت تهران نیز در روندی همسو موفق شد که سود عملیاتی خود را با رشد ۱۵۱ درصدی به ۳ هزار و ۶۰۹ میلیارد تومان برساند. مادامی که سود خالص نیز با افزایش ۱۴۲ درصدی حدود ۳ هزار و ۲۲۷ میلیارد تومان بود، سود خالص هر سهم «شتران» بیش از ۱۳۴ تومان محاسبه شد. پیش‌تر پالایش نفت تهران در دوره منتهی به پاییز سال ۹۷ موفق به ساخت سود خالص هر سهم در سطح ۹۰ تومان شده بود.

شرکت پتروشیمی خارک نیز صبح روز گذشته صورت مالی سال ۹۷ خود را منتشر کرد. طبق گزارش عملکرد سالانه «شخارک»، سود عملیاتی آن با رشد ۱۶۱ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶، افزون بر ۲ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان کسب شد.

در این مدت، سود خالص نیز افزایش ۱۶۲ درصدی را تجربه کرد که آن را در سطح ۲ هزار و ۵۴۹ میلیارد تومانی قرار داد. به این ترتیب، سود خالص هر سهم نیز ضمن تجربه روند صعودی مشابه، حدود هزار و ۲۷۴ تومان حاصل شد. این مقدار در دوره ۹ ماه منتهی به پاییز ۹۷، نزدیک به هزار و ۹۰ تومان بود. از دیگر سهام پتروشیمی که روز گذشته گزارش عملکرد خود را در سال ۹۷ نشر دادند، می‌توان به پتروشیمی خراسان اشاره کرد. «خراسان» در مدت عنوان شده ۵۲۶میلیارد تومان سود عملیاتی ساخت که نسبت به دوره مالی ۹۶، رشد ۱۲۲ درصدی قرار داشت. در این حین سود خالص هر سهم نیز با صعود ۱۱۶ درصدی حدود ۵۵۹ میلیارد تومان عنوان شد، به این ترتیب سود خالص هر سهم پتروشیمی خراسان نیز مقدار ۳۱۲ تومانی را به خود اختصاص داد که حدود دو برابر سود خالص محقق شده به ازای هر سهم «خراسان» در گزارش عملکرد منتهی به پاییز ۹۷ بود.