بازار سهام از آنجا که در دوره‌های رشد نرخ ارز بازدهی خاصی را ایجاد نکرده بود در معاملات دیروز، پس از تلاطم قیمت‌ها به تعادل نسبی رسید. در این میان، با جمع‌آوری صف‌های فروش در بازار آتی و اعلام عدم عرضه ارز با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰تومان در بازار تهران معامله‌گران در انتهای بازار آرامش بیشتری را شاهد بودند. همین امر نیز از شدت افت قیمت‌ها کاسته و در نهایت شاخص کل با افت ۳۷۲ واحدی (معادل ۳۸/ ۰ درصد) برای دومین بار در سال جاری به زیر مرز ۹۶هزار واحد افت کرد و به رقم ۹۶ هزار و ۷۴۸ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش ۲۹ واحدی، عدد ۱۶ هزار و ۹۴۹ واحد را به نمایش گذاشت.

مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جلسه‌ای علنی با حضور رئیس کل بانک مرکزی به بررسی وضعیت بازار ارز و سیاست جدید این بانک برای کنترل نرخ ارز پرداخت. در حاشیه این جلسه، رئیس کل بانک مرکزی از مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای ساماندهی بازار ارز خبر داد و گفت: نوسان قیمت دلار ۵ تا ۶ درصد در سال خواهد بود. سیف همچنین با بیان اینکه انسجام در جهت‌گیری‌های صحیح اقتصادی کشور در شرایط موجود بین‌المللی نقش موثری دارد، ادامه داد: بخشنامه‌ای درخصوص جذب سپرده‌های ارزی در اسفند سال ۹۶ با لحاظ تضمین‌ها و پرداخت سود ارزی ارائه شده است و مشکلات گذشته در این زمینه که عدم اعتماد ایجاد کرده بود، در بخشنامه اخیر رفع شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم درخصوص صندوق ذخیره طلا در روزهای آینده انجام می‌شود، ادامه داد: در موضوع سپرده‌گذاری‌های ارزی، مکانیزمی در نظر گرفته شده است که امکان استفاده از سپرده‌های ارزی برای صاحبان سپرده در خارج از کشور فراهم شود و متن بخشنامه مذکور در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. سیف با اشاره به صحبت‌های رئیس مجلس مبنی بر ساماندهی صرافی ها، ادامه داد: بحث ساماندهی و تمدید مجوز صرافی‌ها براساس عملکرد صرافی‌ها و با رعایت ملاحظات قانونی پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: وضعیت بازار ارز در روزهای گذشته از مولفه‌های اقتصادی متاثر نبود و بیشتر التهابات، بازار ارز را با مشکل روبه‌رو‌ کرده بود که نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای هر دلار با لحاظ واقعیت‌های اقتصادی در نظر گرفته شده است.

در بازار دیروز نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی جم، ملی مس، هلدینگ خلیج‌فارس و پتروشیمی پردیس بیشترین تاثیر را بر شاخص داشتند. در میان رفت و برگشت‌‌ها نیز، نماد معاملاتی شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، افرانت، گروه مپنا، قرارداد آتی سهام گروه مپنا، صنایع تولیدی اشتاد ایران، قند شیرین خراسان، پتروشیمی خارک، از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کارخانجات تولید شهید قندی، آهنگری تراکتورسازی ایران و تولید تجهیزات سنگین هپکو بازگشایی شدند.دیروز همچنین نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در راستای اجرای ماده ۱۲ مکرر ۴ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس با توجه به تایید مهلت درخواستی ناشر حداکثر تا سوم اردیبهشت ماه امسال تعلیق شد.

در بازار دیروز در گروه فلزی نگرانی‌ها در مورد نمادهای فلزی در حالی رفته‌رفته کاهش یافت که نگاه‌ها به عرضه‌های محصولات فولادی در بازار امروز بورس کالا است انتظار می‌رود در صورت انجام و تثبیت قیمت‌های قبلی شوک روانی نرخ جدید برطرف شود. در گروه فلزی همچنین ذوب‌آهن از ثبت رکورد جدید صادرات محصولات فولادی به ارزش ۵۰۰میلیون دلار خبر داد.

شرکت ذوب آهن از قول احسان دشتیانه، معاون بازاریابی و فروش اعلام کرد: سال گذشته حدود ۵۴ درصد از تولیدات شرکت معادل یک میلیون و ۱۵۰هزار تن به ارزش ۵۰۰میلیون دلار صادر شده که رکورد جدیدی به‌شمار می‌رود. وی افزود: از جمله دلایل دستیابی به این رکورد، مدیریت بر عرضه بازار داخلی و افزایش قیمت فروش در مقایسه با دیگر رقبا و حفظ جایگاه برندی و رهبری بازار، دریافت تندیس طلایی و لوح سپاس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان برای نخستین بار، رصد بازارهای جهانی و داخلی و نیازهای مشتریان، توسعه کمی‌وکیفی مشتریان داخلی و خارجی و... است.

دشتیانه ادامه داد: تیرآهن‌های بال پهن به طول ۱۲متر، میلگردهای آج ۵۰۰ و نبشی و ناودانی در اندازه‌های مختلف، آجر نسوز ضایعاتی و چدن‌های گوگرد و خرده چدن را از جمله محصولات عرضه شده در سال گذشته به کشورهای اروپایی، شرق آسیا و آفریقا است. ذوب دیروز همچنین اعلام کرده است بیش از ۶۲ میلیارد تومان از بدهی‌های خود به سازمان خصوصی سازی بابت خرید سهام شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی و بدهی مالیاتی شرکت البرز شرقی با مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت تهاتر کرده است. در این گروه، نماد معاملاتی شرکت لوله و تجهیزات سدید با نامه اداره کل تصفیه امور ورشکستگی در مورد حکم ورشکستگی این شرکت متوقف شد.

در گروه کانی غیر فلزی، شرکت مرجان کار مجوز افزایش سرمایه ۲۵۰ درصدی را از سازمان بورس گرفت. مرجان کار که ۲۴ خرداد سال جاری مجوز افزایش سرمایه ۲۵۰ درصدی را از سازمان بورس اخذ کرده بود اما نتوانست طی ۶۰ روز، آن را اعمال کند. بر همین اساس، مجددا با ابطال مجوز قبلی در سال گذشته درخواست افزایش سرمایه ۲۵۰ درصدی داد. تامین مالی «کمرجان» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی با ۴ هدف اصلاح ساختار مالی شرکت، تامین مالی، جلوگیری از خروج وجه نقد و جبران مخارج سرمایه‌ای صورت می‌پذیرد.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و سردرگم بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۶۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۱۸میلیارد تومان بالغ شد.