Untitled-2 copy

گندم؛ ارزان‌‌‌تر از همیشه

ریزش جهانی بهای گندم ادامه دارد. در حالی که قیمت این کامودیتی سال 2023 را با روند افزایشی آغاز کرد، به نظر می‌رسد تداوم جریان خبری مثبت موجب افت قیمتی این غله طلایی شده است. روز گذشته بهای معاملات آتی گندم در بورس شیکاگو به حدود 6دلار به‌ازای هر بوشل رسید و بازده هفتگی منفی 10‌درصد و بازده ماهانه منفی 5/ 15‌درصد را به ثبت رساند. همچنین سطح قیمت‌ها تقریبا 20‌درصد کمتر از میانگین قیمت گندم پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین است. بررسی اخبار حاکی از آن است که تقویت جریان عرضه مهم‌‌‌‌ترین عامل این کاهش قیمتی به شمار می‌رود.

سطح کاشت در ایالات‌متحده طی زمستان گذشته 9‌درصد رشد کرده و به بالاترین میزان در هشت‌سال گذشته رسیده است؛ بارندگی‌‌‌های اخیر در آمریکای شمالی و جنوبی نیز نگرانی نسبت به وقوع خشکسالی را کاهش داده است. همچنین برآوردها حاکی از آن است که میزان صادرات گندم روسیه، سومین تولید‌‌‌کننده بزرگ گندم دنیا، طی سال میلادی جاری به 78میلیون تن برسد. با وجود اینکه این مقدار کمتر از میزان صادرات طی سال 2022 است، همچنان در مقایسه با سال‌های گذشته در سطح بالایی قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود که صادرات روسیه روند افزایشی را در پیش بگیرد؛ چرا که تقاضای داخلی ضعیف بوده و تولید‌‌‌کنندگان روسی با مازاد محصول مواجه هستند.

صادرات اوکراین در هاله ابهام

با وجود افزایش خوش‌بینی نسبت به میزان عرضه جهانی، نگرانی‌هایی در خصوص تمدید توافق اودسا وجود دارد. دوره سوم این توافق که به موجب آن اوکراین می‌‌‌تواند از مسیری امن در دریای سیاه، مواد غذایی خود را صادر کند در تاریخ هجدهم ماه میلادی جاری به اتمام می‌‌‌رسد. این درحالی است که هنوز تصمیمی برای تمدید آن گرفته نشده است. از طرفی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به‌تازگی اعلام کرد که اجازه تمدید توافق برای دوره جدید را نخواهد داد؛ مگر اینکه غرب موانع ایجادشده برای صادرات غلات و کود روسیه را به طور کامل برطرف کند. روسیه ادعا می‌کند بخشی از این توافق که به این کشور اجازه صادرات مواد غذایی را می‌دهد اجرا نمی‌شود.

همچنین دولتمردان این کشور معتقدند، با وجود اینکه صادرات مواد غذایی از روسیه به طور مستقیم تحت‌تاثیر تحریم‌‌‌های اعمالی غرب قرار نگرفته‌‌‌اند، اعمال محدودیت‌های غیرمستقیم بر نحوه پرداخت‌‌‌ها، مسائل لجستیکی و صنعت بیمه، روند صادرات را بسیار مشکل کرده است. یکی از خواسته‌‌‌های اصلی روسیه در مذاکرات، اتصال بانک کشاورزی این کشور به سیستم پرداخت سوئیفت است. به گزارش رویترز، اما یک منبع خبری وابسته به اوکراین اعلام کرده است امروز نشستی برای مذاکره تمدید این توافق با حضور طرفین قرارداد صورت می‌گیرد. با این ‌‌حال، آندری لدنوف، مشاور وزیر خارجه روسیه به‌تازگی اعلام کرده که پیشرفتی برای رفع موانع موجود برای صادرات روسیه صورت نگرفته است.

بازار ذرت

پس از طی یک دوره روند نزولی، بهای ذرت در مسیر افزایشی قرار گرفت. روز گذشته بهای معاملات آتی ذرت در بورس کالای شیکاگو به 4/ 6دلار به ازای هر بوشل رسید و بازده هفتگی مثبت 3/ 3‌درصد را به ثبت رساند. با این‌‌‌حال قیمت‌ها همچنان در کمترین سطح در یک‌ماه گذشته قرار دارد؛ چرا که عرضه از سمت تولید‌‌‌کنندگان برتر افزایش یافته است. آب و هوای مساعد در غرب میانه آمریکا نیز موجب شده است تا خوش‌بینی نسبت به تسریع فعالیت کاشت ذرت توسط کشاورزان افزایش یابد. همچنین تازه‌‌‌ترین گزارش وزارت کشاورزی آمریکا نشان می‌دهد که تولید ذرت آرژانتین، دومین تولید‌‌‌کننده اصلی دنیا، طی یک‌سال آینده به رکورد 54میلیون تن می‌رسد که 50‌درصد بیشتر از میزان برداشت در سال بازاریابی جاری بوده است.

همچنین تولید‌‌‌کنندگان ذرت در برزیل مجبور شده‌‌‌اند محصول خود را به قیمت‌های پایین‌تر بفروشند؛ چرا که باید موجودی انبارهای خود را پیش از زمان برداشت آتی خالی کنند. این مساله نیز موجب شده است تا محصول تولید‌‌‌کنندگان آمریکایی با استقبال کمتری مواجه شود. به طور سنتی ماه‌‌‌های جاری بهترین زمان فروش محصول برای تولید‌‌‌کنندگان ذرت در ایالات‌متحده است. اما به گزارش رویترز، چین، خریدار اصلی این تولید‌‌‌کنندگان، تمام سفارش‌های خود در هفته جاری را لغو کرده است. تحلیلگران معتقدند دلیل این تصمیم، صبر برای افزایش عرضه است؛ چرا که برزیل نیز تا اواسط سال‌جاری به میزان انبوهی برداشت خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود صادرات ذرت ایالات‌متحده، به دلیل گران بودن محصول کاهش پیدا کند. همچنین بررسی آمارها نشان می‌دهد که تقاضای سایر کشورهای به‌جز چین نیز برای ذرت آمریکایی در حال کاهش است؛ چرا که رزروهای صادراتی ایالات‌متحده به تمام مقاصد جز چین، در رتبه دوم، پایین‌ترین سطح در 20سال گذشته قرار گرفته است.

رشد تولید سویا

برخلاف بسیاری از مواد غذایی که روند کاهشی را در پیش ‌‌‌گرفته‌اند، بهای سویا همچنان در کانال 14 و 15دلاری نوسان می‌کند. روز گذشته بهای معاملات آتی سویا در بورس کالای شیکاگو به 6/ 14دلار به ازای هر بوشل رسید و بازده هفتگی مثبت 5/ 2‌درصد را به ثبت رساند. با این حال سطح قیمت‌ها بیش از 5‌درصد کمتر از اوج قیمتی سه‌ماه گذشته است. به گزارش وزارت کشاورزی ایالات‌متحده، تولید سویا در آرژانتین، سومین تولیدکننده برتر دنیا، به دلیل خشکسالی شدید به کمترین میزان در 23سال گذشته رسیده و در واقع این کشور در سال بازاریابی جاری تنها حدود 27میلیون تن از این محصول را تولید کرده است. این درحالی است که میزان تولید سویا در برزیل به بالاترین سطح رسید. به گزارش موسسه مطالعاتی SAFRAS ، تولید این کشور در یک‌سال گذشته در سطح 154میلیون تن قرار گرفته است. همچنین در سمت تقاضا، پیش‌بینی می‌شود واردات سویا در شرق آسیا طی سال‌های آتی کاهش پیدا کند؛ چرا که دولت چین کمپینی را برای کاهش وابستگی به سویای وارداتی از طریق کاهش نرخ کنجاله سویا در جیره غذایی آغاز کرد. چین بزرگ‌ترین وارد‌کننده این محصول در دنیاست.