با وجود افزایش قیمت دلار، برخی متقاضیان که در این صف‌ها قرار داشتند، عنوان می‌کردند که از بامداد روز قبل برای تهیه ارز به میدان فردوسی مراجعه کرده‌اند. روز گذشته محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در بخشی از صحبت‌های خود عنوان کرده بود، دولت تلاش دارد حباب ارز را از بین ببرد، ولی برای خرید ارز می‌دانیم اتوبوس اتوبوس آدم می‌آورند.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل ورود افراد زیاد به بازار و قرار گرفتن در صف‌های ارزی به رانتی برمی‌گردد که از عرضه ارزان ایجاد شده است. عده زیادی از بازیگران بازار عنوان می‌کردند، تا زمانی که بین بازار تهران و شهرهای مرزی اختلاف وجود دارد، افراد زیادی از شهرستان‌ها برای خرید دلار در صف خواهند ایستاد. ازسوی دیگر، بر اساس گزارش‌ها روز گذشته دلار در بازار غیررسمی و در میان دلالان نیز بالای ۴ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت می‌خورد. این موضوع نیز در افزایش انگیزه صف نشینان برای خرید دلار موثر بود. نکته دیگری که برخی فعالان ارزی به آن اشاره می‌کنند بالا بودن نرخ‌های حواله دلار و سطح بیشتر نرخ حواله درهم نسبت به قیمت صرافی‌های منتخب بازار بود. از نظر آنها این موضوع نیز موجب می‌شود که قیمت‌های فعلی مورد پذیرش بیشتر معامله‌گران بازار قرار نگیرد.  برخی صرافی‌ها که قیمت‌های خود را مطابق صرافی‌های منتخب درج کرده‌اند، عنوان می‌کنند که مراجع بالاتر از آنها خواسته‌اند که اقدام به درج نرخ‌های سامانه سنا کنند. با این حال، همین صرافی‌ها در قیمت‌های درج شده فروشی را صورت نمی‌دهند.

با وجود اتفاقات این چنینی در بازار ارز، باید اشاره کرد که بازارساز از اواخر بهمن‌ماه با اجرایی کردن بسته ۳ بندی توانست بسیاری از التهابات بازار را کاهش دهد، موضوعی که از اهمیت زیادی برخوردار است ولی این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که تاکید بیش از اندازه بر کاهش قیمت در شکل‌گیری صف‌های ارزی موثر بود. به‌نظر می‌رسد بازارساز با نزدیک کردن قیمت صرافی‌های منتخب به بازارهای همسایه و مدیریت انتظارات بتواند به کاهش صف‌های ارزی کمک کند. روز سه‌شنبه برخلاف رشد دلار، سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را در پیش گرفت و با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و ۵۸۸ هزار تومان رسید. این اتفاق در حالی افتاد که بهای اونس در بازارهای جهانی نیز در مسیر افزایشی قرار داشت و تا ساعت ۲۰ دیروز به ۱۳۳۶ دلار رسید.

 

بانک و بیمه


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید