بازار سهام

دومین کف‌شکنی شاخص در ۶ روز

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۹۲ واحدی (۲/ ۰ درصدی) در سطح ۹۶ هزار و ۹۹۱ واحدی ایستاد. برخلاف روز دوشنبه، دیروز هلدینگ‌های «فارس» و «وغدیر» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. افت قیمت جهانی روی به کمترین سطح از دسامبر (۳۲۷۳ دلار)، فشار فروش در نمادهای تولیدکننده روی را تشدید کرد. اما در میانه معاملات روی بالاتر از ۳۳۰۰ دلار/ تن بازگشت و مس نزدیک کف ۲هفته در سطح ۶۹۰۰ دلار/ تن نوسان داشت. با وجود سیگنال‌های مناسب معاملات بورس کالا روز دوشنبه برای نمادهای فولادی، همچنان شناسایی سود مانع از رشد قابل توجه این نمادها است. بازگشت نفت برنت از کف با وجود تردید در نرخ‌گذاری پالایش و پخش تا حدی از پالایشی‌ها حمایت کرد. همچنین شاهد تشدید فشار فروش در نمادهای خودرویی بودیم. در شرایط احتیاطی در معامله‌گران حقیقی، تغییر مالکیت ۵/ ۲۰ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد.  

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

رشد دلار در عرضه محدود

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲۰ تومانی به نرخ ۴۴۸۴ تومان معامله شد. پس از افت ۴۵۰ تومانی نرخ دلار در ۱۵ روز متوالی از سقف ۴۹۱۰ تومانی، دوشنبه رشد ۴ تومانی نرخ دلار عرضه شده از سوی صرافی بانک‌ها رقم خورد. روند صعودی دلار روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت. پیش‌تر پس از رسیدن دلار به زیر سقف ۴۵۰۰ تومان، افزایش تقاضا با شناسایی کف قیمتی، رشد تقاضای آربیتراژی با بالاتر بودن نرخ حواله‌ای درهم و نرخ دلار در مناطق مرزی در کنار نزدیک شدن به نوروز، روند نزولی دلار را به شدت کاهش داد. بسیاری از صرافی‌ها از فروش در نرخ مزبور ممانعت کردند و صرافی‌‌های بانک‌ها به شدت عرضه را کاهش دادند. اما نرخ دلار در بازار غیررسمی بالاتر از ۴۷۰۰ تومان قرار گرفت. رشد تدریجی نرخ دلار می‌تواند تا حدی بازار را به حالت تعادل نزدیک کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

توقف صعود سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 588 هزار تومان معامله شد. دیروز طلای جهانی در کانال 1320 دلاری نوسان داشت. در بازار ارز نیز با وجود روند نزولی دلار تا روز دوشنبه، اما رشد قابل توجه تقاضا در کنار رشد دلار در بازار غیررسمی بالاتر از ۴۷۰۰ تومان، خوش‌بینی معامله‌گران را رقم زد. بنابراین با وجود تردیدها نسبت به اونس طلا (با چشم‌انداز ۴ بار افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۸) و خوش‌بینی‌ها به دلار، قیمت سکه از کف یک میلیون و ۴۸۸ هزار تومانی (سوم اسفند) با رشد ۱۰۰ هزار تومانی همراه شده است. روند قیمت سکه در ماه‌های اخیر، همبستگی ۹۶/ ۰ درصدی سکه با دلار و ۷/ ۰ درصدی با طلای جهانی را نشان می‌دهد. بیش‌واکنشی سکه در شرایط کم‌نوسانی بازارهای اثرگذار، روز گذشته احتیاط را در بازار سکه رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

حبس بازه‌ای طلا در سایه «تعرفه»

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1327 دلار معامله شد. با وجود افت طلا زیر سطح 1320 دلاری در معاملات دوشنبه اما افت شاخص دلار طلا را صعودی کرد. در روزهای اخیر حبس بازه‌ای طلا در کانال ۱۳۲۰ دلاری رقم خورد. دیروز فروکش نسبی ریسک‌گریزی معامله‌گران با رشد بازارهای آسیا و اروپا (پس از ریزش اخیر به دلیل نگرانی‌ها نسبت به جنگ تجاری با اعمال تعرفه آمریکا برای دو کالای فولاد و آلومینیوم) مانع از رشد قابل توجه طلا شد. اعضای کابینه ترامپ با اعمال تعرفه وارداتی مخالفت کرده و اروپا در کنار سایر کشورها از جمله کانادا و چین چشم‌انداز مقابله به مثل را ارائه داده‌اند، بنابراین همچنان شاهد تقویت احتیاط معامله‌گران هستیم. چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره (۴ بار در سال جاری) فشار را بر طلا حفظ کرده است که آمار اشتغال تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

تشدید نزول «تسه»ها در اسفند

دیروز اوراق تسهیلات مسکن با افت 4 درصدی به قیمت 60 هزار و 902 تومان معامله شدند. «تسه9412» با نزدیک شدن به زمان سررسید با افت قابل توجه تقاضا مواجه شد. سایر اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای اسفند با افت 6 درصدی مواجه شدند. این در شرایطی است که «تسه»ها در 3 ماه آذر، دی و بهمن افت 8 درصدی را تجربه کردند. همچنان چشم‌انداز رشد تقاضا با نزدیک شدن به پایان سال و شناسایی کف قیمتی می‌تواند اوراق را در مسیر صعودی قرار دهد. با وجود روند نزولی «تسه»ها حجم معاملات و رشد قیمت مسکن در ماه‌های اخیر صعودی شدند. موضوعی که در کنار رشد تقاضای واحدهای ۱۵ سال به بالا سیگنال‌های ورود تقاضای سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد. رشد ۳/ ۲۲ درصدی قیمت مسکن در بهمن نسبت به سال گذشته، شریط احتیاطی را برای متقاضیان مصرفی مسکن رقم زده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

سایه سنگین شیل بر بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 62 دلار معامله شد. افت اندک شاخص دلار در کنار تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. پیش‌تر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) چشم‌انداز رشد تقاضا در ۵ سال آینده را پیش‌بینی کرد. این موسسه رشد تقاضا به میزان ۹/ ۶ میلیون بشکه در روز (سالانه ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز) تا ۷/ ۱۰۴ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۳ را پیش‌بینی کرد. با این وجود، IEA پیش‌بینی کرد در ۳ سال آینده ۸۰ درصد از رشد تقاضا با عرضه شیل تامین‌شود و تا سال ۲۰۲۳، نیمی از رشد تقاضا با شیل تامین خواهد شد. با این وجود، چشم‌انداز رشد ظرفیت تولید جدید اوپک در ۵ سال آینده را با کاهش ۶۲ درصدی نسبت به گزارش پیشین، ۷۵۰ هزار بشکه در روز تا سال ۲۰۲۳ تخمین زد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید