بهترین شرکت‌های تکنولوژی برای کار در 2019

در این فهرست صد تایی از بهترین شرکت‌های بزرگ برای کار، ۲۹ شرکت از صنعت تکنولوژی حضور دارند. بعضی از این شرکت‌ها در فهرست امسال شاهد سقوط جایگاه خودشان نسبت به سال گذشته میلادی بوده‌اند که فیس‌بوک مهم‌ترین آنهاست. این شرکت که در فهرست سال ۲۰۱۸ جایگاه اول به‌عنوان بهترین شرکت تکنولوژی برای کار را در اختیار داشت، حالا به دنبال رسوایی‌ها و اتفاقات اخیر جایگاه خودش را از دست داده است. جالب اینجاست که در فهرست امسال شرکت‌های نه چندان معروف و شناخته‌شده، رتبه‌های بالاتری را نسبت به شرکت‌های بزرگ به‌دست آورده‌اند. با این اوصاف بهترین شرکت‌های تکنولوژی جهان برای کار در سال ۲۰۱۹ به ترتیب عبارتند از:

۱- Zoom Video Communications: این شرکت که در زمینه ارائه تکنولوژی‌های ویدئوکنفرانس مبتنی بر کلاد فعالیت می‌کند، در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شده است. جایگاه این شرکت در فهرست کلی دوم است و توانسته امتیاز ۵/ ۴ از ۵ را از کارکنانش بگیرد. آنها معتقدند که مدیریت این شرکت بسیار خوب است. هیچ مدیریت خردی در آن وجود ندارد و همه کارکنان مایلند در کارهای مختلف به یکدیگر کمک کنند. فرآیند فروش کاملا رقابتی است؛ اما سالم است. همه از همکاری با هم خوشحال هستند و حس می‌کنند که آنها جزئی از اتفاقی خاص خواهند بود.

۲-  Procore Technologies: این شرکت که در حوزه نرم‌افزارهای مدیریت پروژه‌های ساختمانی فعالیت می‌کند، با مجموع امتیاز ۵/ ۴ از ۵ در جایگاه چهارم فهرست کلی قرار دارد. یکی از کارمندان این شرکت معتقد است: «از روز اولی که به این شرکت آمدم، احساس خوشایندی داشتم و سعی کردم با تعهد و انرژی کار کنم. فضای کار چالشی و پرسرعت است؛ اما رفتار مدیران و کارکنان طوری است که همیشه به روزهای آینده فکر می‌کنم.»

۳- LinkedIn: شرکت معروفی که به خاطر شبکه اجتماعی کاریابی و کسب و کار حرفه‌ای‌اش شناخته می‌شود، در فهرست کلی جایگاه ششم را به خودش اختصاص داده است. این شرکت با امتیاز ۵/ ۴ توانسته رضایت بسیاری از کارمندانش را جلب کند، تا جایی که آنها معتقدند LinkedIn تاکید زیادی روی سلامت کارمندان دارد و مدیرانش اهمیت زیادی به شرایط رفاهی و افزایش خلاقیت کارمندان می‌دهند. کارمندان این شرکت اعلام کرده‌اند که کیفیت بالای غذا، برنامه‌های مداوم بهبود سلامت جسمی و روحی کارمندان، پاسخگویی و شفافیت بالا از مهم‌ترین عواملی است که باعث ایجاد حس آرامش و راحتی در میان کارمندان LinkedIn شده است.

۴-  Facebook: بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان در یک سال اخیر چالش‌های جدی را پشت سر گذاشته است. رتبه این شرکت در فهرست کلی ۷ است و کارمندانش امتیار ۵/ ۴ را به آن داده‌اند. کارمندان فیس‌بوک از حضور مهندسان نرم‌افزار باتجربه و حرفه‌ای و محققان برجسته حوزه هوش مصنوعی که در این شرکت مشغول به کار هستند، بسیار راضی هستند و معتقدند می‌توانند به خوبی از آنها یاد بگیرند؛ اما از بحث‌های سیاسی که در میان کارمندان بعضی بخش‌های این شرکت رایج است، کلافه و ناراضی هستند.

۵-  Google: غول موتور جست‌وجوی اینترنتی جهان که خدمات متنوعی از کلاد گرفته تا محصولات سخت‌افزار و نرم‌افزاری را ارائه می‌دهد، زمانی محبوب‌ترین شرکت برای کارجویان بود. گوگل اما حالا رتبه هشتم را در فهرست کلی در اختیار دارد و توانسته امتیاز ۴/ ۴ را از کارمندانش بگیرد. آنها می‌گویند: «اگر در گوگل یک مهندس نرم‌افزار باشید، قطعا در میان ۱۰ جایگاه برتر مهندسان نرم‌افزار جهان خواهید بود. این شرکت وابستگی زیادی به مهندسانش دارد.»

۶-  Salesforce: یکی از معتبرترین و بهترین تولیدکنندگان نرم‌افزارهای مدیریت مشتری جهان که در فهرست کلی رتبه یازدهم را به خودش اختصاص داده است. این شرکت که به خاطر فضای حمایتگر و مشوق همکاران، انتظارات منطقی مدیران و شرایط رو به رشد کاری، توانسته امتیاز ۴/ ۴ را از کارمندانش بگیرد.

۷-  HubSpot: این شرکت در زمینه تولید و ارائه نرم‌افزارهای بازاریابی و فروش فعالیت می‌کند و در فهرست کلی جایگاه شانزدهم را دارد. کارمندان این شرکت امتیاز ۴/ ۴ را به آن داده‌اند. یکی از آنها می‌گوید: «من تقریبا چهار سال است که در این شرکت کار می‌کنم و به نظرم هیچ جای دیگری وجود ندارد که بتوانم در چنین مدت طولانی در آن کار کنم. در این شرکت ارزش کار افراد شناخته و دیده می‌شود. کارمندان اختیار زیادی برای انتخاب مکان، زمان و شیوه کار کردن‌شان دارند.»

۸-  DocuSign: این شرکت ارائه‌دهنده خدمات امضای الکترونیک است و با امتیاز ۴/ ۴ کارمندانش در جایگاه هفدهم فهرست کلی قرار گرفته است. کارمندان این شرکت معتقدند که در DocuSign هیچ نشانه‌ای از کند شدن روند کار و بی‌انگیزگی در میان کارکنان وجود ندارد و همیشه فرصت‌های زیادی برای رشد و تصاحب سمت‌های بهتر وجود دارد.

۹- Ultimate Software: این شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای اداری مانند نرم‌افزارهای حقوق و دستمزد و محصولات ثبت خودکار ورود و خروج است و رتبه هجدهم را در فهرست کلی به خودش اختصاص داده. کارمندان این شرکت امتیاز ۴/ ۴ را به آن داده‌اند و یکی از آنها در این مورد می‌گوید: «فضای کاری در این شرکت صمیمانه و مبتنی بر همکاری متقابل است. محصولات ما تا حد زیادی مبتنی بر سلایق مشتریان است و اهمیت زیادی به آنها داده می‌شود.»

۱۰-  Paylocity: این شرکت هم تولیدکننده نرم‌افزارهای اداری حقوق و دستمزد است و رتبه بیستم را در فهرست کلی در اختیار دارد. کارمندان این شرکت معتقدند که فضای کاری آن بسیار خوب و حرفه‌ای است؛ به همین دلیل هم امتیاز ۴/ ۴ را به آن داده‌اند.

۱۱- Fast Enterprises: این شرکت تولیدکننده نرم‌افزار برای نهادهای دولتی است و جایگا بیست و ششم را در فهرست کلی در اختیار دارد. کارمندان این شرکت که امتیاز ۴/ ۴ را به آن داده‌اند، معتقدند با وجود آنکه این شرکت در سال‌های اخیر رشد زیادی کرده است، اما همچنان اهمیت زیادی به تک تک کارمندانش می‌دهد و به رشد آنها کمک می‌کند.

۱۲- SAP: معروف‌ترین تولیدکننده نرم‌افزارهای تجاری در اروپا، توانسته با امتیاز ۴/ ۴ کارمندانش در جایگاه بیست و هفتم فهرست کلی قرار بگیرد. یکی از کارمندان این شرکت می‌گوید: «ما کلاس‌های یوگا و مدیتیشن داریم. اینجا اهمیت زیادی به سلامت جسم و روان کارمندان می‌دهند. شرایط کاری انعطاف‌پذیر است و حضور پررنگ زنان در پست‌های مدیریتی دیده می‌‌شود.»

۱۳-  Adobe: یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری دنیا که بیشتر به خاطر راهکارهای ویرایش عکس و طراحی‌اش شناخته می‌شود. این شرکت رتبه سی‌ام را در فهرست کلی دارد و توانسته امتیاز ۴/ ۴ را از کارمندانش بگیرد. تعهد بالا به مشتریان و تصمیم‌گیری‌های به‌روز یکی از مهم‌ترین عوامل رشد این شرکت از نظر کارمندانش است.

۱۴-  Compass: شرکتی که ارائه‌دهنده پلت‌فرم خرید و فروش اجاره املاک و مستغلات است و جایگاه سی و دوم را در فهرست کلی دارد، امتیاز ۴/ ۴ را از کارمندانش گرفته است. آنها معتقدند که مدیران این شرکت اهمیت زیادی به دیدگاه و خلاقیت کارمندانشان می‌دهند و به همین دلیل کارمندان این شرکت آزادی عمل نسبتا زیادی دارند و می‌توانند با روند منطقی رشد کنند.

۱۵-  Microsoft: غول نرم‌افزاری جهان که حالا به ارزشمندترین شرکت تکنولوژی دنیا هم تبدیل شده است، رتبه سی و چهارم فهرست کلی را در اختیار دارد و امتیاز ۴/ ۴ را از کارمندانش گرفته است. کارمندان مایکروسافت معتقدند که احترام فردی، مدیریت استرس و اضطراب و پاسخگویی شفاف از مهم‌ترین دلایل رشد در این شرکت  است.

در این رتبه‌بندی شرکت‌های بزرگ تکنولوژی اغلب در جایگاه‌های پایین‌تری قرار گرفته‌اند که این موضوع بسیار جالب توجه است و نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک و نوزای این حوزه در سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده‌اند. با این اوصاف بد نیست بدانید که شرکت NVIDIA در رتبه شانزدهم، Intuit در رتبه هفدهم، VMware در جایگاه بیست و یکم، Cisco Systems در جایگاه بیست و چهارم، Apple در جایگاه بیست و پنجم، NetApp در جایگاه بیست و ششم و HP در جایگاه بیست و هفتم فهرست بهترین شرکت‌های تکنولوژی برای کار در سال ۲۰۱۹ قرار گرفته‌اند.