کباب کوبیده آسان

2

به گزارش «به‌نظر» کباب کوبیده از محبوب‌‌‌ترین کباب‌‌‌های ایرانی است که هر کسی از پس تهیه مواد اولیه یا به‌اصطلاح مایه آن برنمی‌‌‌آید. کوبیده ریشه انواع و اقسام کباب‌‌‌های لقمه، نگینی و... است که بارها در رستوران‌‌‌ها میل کرده‌‌‌اید. اما تا به حال به تهیه کباب کوبیده در منزل فکر کرده‌‌‌اید یا اینکه ترس ریختن کباب‌‌‌ها از سیخ باعث شده است از خیر تهیه کباب‌خانگی بگذرید؟

به صورت سنتی کباب کوبیده با دست و طبق تکنیک خاصی روی سیخ قرار می‌گیرد.

یکی از مشکلات اصلی تهیه این کباب در منزل سیخ‌گرفتن و ثابت نگه‌داشتن مقادیر مختلف گوشت روی آنهاست. حتی حرفه‌‌‌ای‌‌‌ها هم گاهی در سیخ‌زدن کباب کوبیده عملکرد رضایت‌بخشی ندارند و تهیه این کباب فوت و فن‌‌‌های خاص خود را دارد. اما خوشبختانه معرفی انواع کباب‌زن خانگی باعث شده است تا طعم تهیه کبابی مطمئن در منزل را بچشیم.

سازوکار این دستگاه‌‌‌ها بسیار ساده است. بخشی از دستگاه محفظه‌‌‌ای برای قرارگیری مایه کباب است. این مایه باید حتما مطابق با اصول و دستورهای غذایی تهیه شود؛ وگرنه با وجود کباب‌زن باز هم امکان ریختن گوشت‌‌‌ از روی سیخ وجود دارد.

درست کردن کباب کوبیده گاهی آن‌قدر وقت‌گیر است که شاید خرید انواع کباب‌زن در هر صورت منطقی‌‌‌ترین گزینه برای راه‌اندازی یک باربیکیوی دلچسب در منزل باشد. اما فکر می‌‌‌کنید چه مولفه‌هایی را باید در خرید این محصول مدنظر قرار دهید؟ کباب‌زن‌‌‌ها وسایلی کوچک هستند که در دو مدل صنعتی و خانگی تولید می‌‌‌شوند. مدل‌‌‌های خانگی را به‌راحتی می‌‌‌توانید حمل‌ونقل و حتی در طول سفر از آنها استفاده کنید.

کباب‌پز‌‌‌های دستی پلاستیکی هستند؛ اما در مدل‌‌‌های برقی، جنس تابه و محل قرارگیری گوشت به سبب چسبیدن کباب به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. جنس تابه در مدل‌‌‌های برقی از تفلون یا چدن نچسب است. بدنه و سایر متعلقات نیز باید نسبت به حرارت مقاوم باشد.

برخی معتقدند استفاده از کباب‌زن برقی یا دستی کیفیت و اصالت کباب ایرانی را زیر سوال می‌‌‌برد. ممکن است کباب به این روش سفت شود یا بالعکس ثبات همیشگی را روی سیخ نداشته باشد. اما تجربه نشان داده که کباب‌زن‌‌‌ها هیچ تغییری در کیفیت نهایی کباب ایجاد نمی‌‌‌کنند. شاید تفاوت به کیفیت مایه کباب مربوط باشد.

با انواع کباب‌زن می‌‌‌توانید کباب کوبیده را به روش‌های دیگری گریل کرده و علاوه بر منقل، از انواع تابه گریل برقی یا باربیکیو برای طبخ آن استفاده کنید.

به گزارش «درجه»، برای هر سیخ کباب حدود ۶۰ تا ۹۵گرم مایه لازم دارید که می‌‌‌تواند هر نوع گوشت چرخ‌‌‌کرده‌‌‌ای باشد؛ مثل گوشت قرمز، مرغ یا بوقلمون. با خرید یک کباب‌زن خانگی، اگر دست‌‌‌تان فرز باشد و همیشه کباب درست می‌‌‌کنید، تا ۱۰۰سیخ هم در یک ساعت آماده می‌‌‌کنید. البته برای دورهمی‌‌‌های خانوادگی و دوستانه احتمالا به این همه سیخ نیازی ندارید و بالاخره در یک‌ساعت موفق خواهید شد کباب‌‌‌ها را آماده کنید. اما اگر سیخی دم‌دست نداشته باشید، می‌‌‌توانید از قابلیت بدون سیخ این دستگاه‌ها برای درست کردن کوبیده روی گریل یا داخل فر استفاده کنید. به این ترتیب، مایه را بدون سیخ درون دستگاه می‌‌‌گذارید و وقتی آماده شد، با دو دست بلندش می‌‌‌کنید. در این صورت باید مقدار دنبه بیشتر باشد.

دستگاه کباب‌زن خانگی دستی بخرم یا برقی؟

 از مولفه‌های مهمی که در خرید کباب‌زن خانگی ممکن است باعث سردرگمی شود، جنس بدنه و قالب است. کباب‌زن‌‌‌های دستی معمولا بدنه پلاستیکی دارند و قالبی هم که سیخ داخل آن قرار می‌گیرد پلاستیکی است. اما در مدل‌‌‌های برقی ممکن است قالب از جنس آلومینیوم، چدن، تفلون یا... باشد.

از نکاتی که در انتخاب جنس قالب مطرح می‌شود، چسبیدن گوشت به آن است. قالب‌‌‌های تفلون و چدن چسبندگی کمتری دارند؛ به همین دلیل نسبت به کباب‌زن دستی، کیفیت بهتری دارند. البته عملکرد کباب‌زن‌‌‌های برقی، به حرارت برق شهری وابسته است. بنابراین در صورتی که به برق دسترسی نداشته باشید، استفاده از آنها محدود می‌شود.

مدل‌‌‌های برقی باید ابتدا گرم شوند تا به صورت خودکار عملیات سیخ‌زنی شروع شود. توان موتور کباب‌زن‌‌‌های برقی محدود است و با برق شهری کار می‌کنند. در برخی از مدل‌‌‌ها، امکان گرم کردن موتور با استفاده از حرارت مستقیم منقل یا آتش نیز فراهم شده است. تمام سیخ‌‌‌های استاندارد بازار، قابلیت قرارگرفتن در کباب‌زن‌‌‌های برقی را دارند.

یکی از امکانات جانبی که در برخی از مدل‌‌‌های برقی و بسیاری از مدل‌‌‌های دستی می‌‌‌بینیم سینی چکه‌گیر است. با این سینی حین کار کردن با دستگاه قطرات و شیرابه گوشت جمع‌آوری می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مراحل تهیه کباب، شست‌وشوی ملزومات است. کباب‌زن‌‌‌ها قطعات مختلفی دارند و تمام آنها باید قابلیت شست‌وشو داشته باشند؛ در غیر‌این صورت در درازمدت از کار می‌افتند.

به گزارش «ویترین‌نت» بسیاری از تولیدکنندگان برای تولید کباب‌زن دستی از پلی‌کربنات استفاده می‌کنند و آن را به‌عنوان کباب‌زن پلاستیکی می‌‌‌فروشند. عموما خرید کباب‌زن دستی پلاستیکی توصیه نمی‌شود؛ چون پس از مدتی پلاستیک طعم بدی به گوشت می‌دهد و امکان هرز شدن اهرم موجود در کباب‌زن دستی پلاستیکی نیز وجود دارد. در نتیجه اگر قصد خرید کباب‌زن خانگی را دارید، بهتر است کباب‌زن دستی فلزی را انتخاب کنید.

محدوده قیمت کباب‌سازها

کباب‌سازهای خانگی به دو گروه برقی و دستی تقسیم می‌شوند که متوسط قیمت برقی یک‌میلیون تومان است. کباب‌سازهای دستی نیز اگر پلاستیکی و ساده باشند، قیمتی زیر 50‌هزار تومان و مدل‌های فلزی و بادوام، حدود 300 تا 500‌هزار تومان قیمت دارند. البته این قیمت‌ها مربوط به کباب‌سازهای خانگی است و قیمت کباب‌سازهای صنعتی که در رستوران‌ها و کترینگ‌ها به کار می‌رود، از 8میلیون تومان شروع شده و برای برخی مدل‌ها و ظرفیت‌ها، تا 30میلیون تومان هم می‌رسد. نکته جالب توجه اینکه کباب‌سازها با مکانیزم‌های مختلفی کار می‌کنند. هرچند اغلب آنها از روش فشار و اهرم بهره می‌گیرند، اما مدل‌های چرخشی نیز وجود دارد که مخزن گوشت حدود 2کیلویی دارد و لازم نیست کاربر، برای هر سیخ، مایه موردنیاز را جدا کند.