10

گزارش میدانی حاکی از آن است که دام‌زنده در منطقه19 تهران کیلویی 67 هزار تومان به فروش می‌رسد که این قیمت هفته گذشته 60 هزار تومان بود. هر کیلو دام‌زنده معادل نیم‌کیلو گوشت خالص است، یعنی گوشت خالص باید دوبرابر این قیمت به فروش برسد، اما با اضافه‌شدن نرخ سود مغازه‌دار، قیمت اکنون بیش از 170‌هزار تومان شده است. علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم گفت: «صادرات دام‌زنده عامل رشد قیمت گوشت شده است، اما از نظر من اکنون فصل صادرات نیست و باید در فصل زایش در ماه‌های خرداد و تیر صادرات دام‌زنده انجام شود.‌»

این مسوول در ادامه تاکید کرد که وزارت جهادکشاورزی تحت‌فشار اتحادیه‌ها، تسلیم خواسته‌های آنها شده و صادرات را آزاد کرده است وگرنه شرایط برای صادرات مناسب نیست و حداقل در این فصل نباید انجام شود.

ایران برای تامین نیاز داخل سالانه 150‌هزار تن گوشت وارد می‌کند، اخیرا اتحادیه‌های تولیدکننده اصرار کردند که تولید کشور بیشتر شده و باید صادر شود، این‌ها در بدو ورود دولت سیزدهم با اصرار وزیر را وادار کردند که مجوز صادرات دام‌زنده را صادر کند. پس از آن کلیپ‌های زیادی در فضای‌مجازی منتشر شد که دام‌زنده به کشورهای عربی اطراف صادر می‌شد، گرچه وزارت جهاد ‌تایید نکرده، اما صادرات دام‌زنده را هم لغو نکرده است. حتی معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: «صادرات ادامه دارد.‌»

بازار متفاوت مرغ

این درحالی است که در بخش بازار گوشت مرغ، دو شرایط متفاوت وجود دارد. درحالی که قیمت مرغ گرم به ثبات رسیده اما قطعات مرغ بسیار با نوسان همراه است. گزارش میدانی حاکی است، در منطقه19 تهران، قیمت مرغ کیلویی 31‌هزار تومان به فروش می‌رسد، برخی فروشگاه‌ها در تابلو قیمت‌ها نرخ مرغ را ثبت نکرده‌اند و شاید انگیزه فروش بالاتر را دارند، اما برخی مغازه‌ها به نرخ مصوب عرضه می‌کنند.  قیمت قطعات مرغ پر نوسان است، قطعات از 29‌هزار و 500 تا 67‌هزار و 500‌تومان به فروش می‌رسد. قبلا فروش قطعات مرغ به دو دلیل ممنوع شده بود؛ نخست به گرانفروشی دامن می‌زند، دوم عامل شیوع ویروس‌کرونا می‌شود، پس از آن هجمه و فشار شدیدی به تصمیم‌گیرندگان وارد شد که 20 هزار کارگر شغل خود را از دست داده‌اند و قرار بود که دوباره قطعه‌فروشی به نرخ مصوبی که ستاد تنظیم‌بازار اعلام می‌کند، ادامه یابد اما تاکنون دراین‌باره تصمیمی گرفته نشده است، ولی قطعات مرغ بیش از دوبرابر نرخ مصوب مرغ به‌فروش می‌رسد.

حتی برخی فروشندگان ویترین خود را از مرغ درسته خالی کرده و به مراجعه‌کنندگان، قطعه مرغ را پیشنهاد می‌دهند و آنها بالاجبار می‌خرند.

اشتیاق عجیب به پاک‌کردن مرغ

اشتیاق عجیبی بین فروشندگان برای پاک‌کردن مرغ وجود دارد، قبلا رایگان بود، اما مدتی است پس از اقبال مردم راحت‌طلب، فروشندگان برای هر قطعه هزار تومان می‌گیرند. سطل بزرگی زیر میز است که پوست، نوک بال و دم و کلا زواید مرغ را آنجا رها می‌کنند، انباشته می‌شود تا روز بعد و شاید هم روزهای بعد یکی می‌آید و همه این‌ها را از فروشگاه‌های محل خریداری می‌کند. در همین حال راننده نیسان در مورد حمل ضایعات مرغ گفت: «اینها را به جاده ورامین می‌برم و قرار است در کارخانه از اینها صابون درست کنند.‌» البته گران‌شدن قیمت دنبه گوسفند هم که اخیرا ایجاد شده در جایگزینی چربی مرغ با دنبه در ساخت صابون بی‌تاثیر نیست.

تخم‌مرغ آهنگ گرانی کرده است

در بازار تخم‌مرغ زمزمه‌هایی مبنی‌بر افزایش قیمت به گوش می‌رسد. نرخی که ستاد تنظیم‌بازار برای تخم‌مرغ تصویب کرده شانه‌ای 43‌هزار تومان است، اما فروشندگان قیمت‌ها را تا شانه‌ای 50 هزار تومان بالا برده‌اند.