جابه‌جایی‌ها 80 درصد کمتر شده است

حسین زندی رئیس اتحادیه باربری تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ضمن اعلام این کاهش فاحش اظهار کرد: معمولا ۳۰ تا ۴۰ درصد جابه‌جایی‌ها از ۴۰ روز پیش از نوروز شروع می‌شود و بعد از آن تقاضای جابه‌جایی نیست تا آغاز تابستان. امسال به دلیل وجود بیماری کرونا پیش از عید تقریبا عمده دفاتر کاری نداشتند و می‌توان گفت نسبت به سال گذشته در همان بازه زمانی ۹۰ درصد کاهش یافت. اغلب جابه‌جایی‌ها به دلیل شرایط اجبار مشتری بود. کسانی که باید حتما ملک مورد نظر را تخلیه می‌کردند و در کل می‌شود گفت جابه‌جایی خاصی نداشتیم.

 بازاری در کار نیست

اتحادیه حمل و نقل کالای شهری تهران با بیش از ۶۰ سال سابقه ثبت صنفی یکی از تشکل‌های خدماتی محسوب می‌شود. این اتحادیه در تاریخ چهاردهم خردادماه سال ۱۳۳۵ با شماره ثبت ۳۱۲ در خیابان سپه نزدیک میدان حر تشکیل شد. هدف از تاسیس این صنف، حفظ حقوق و تامین منافع اعضا و تعیین حدود صنفی به شرح مندرج در اساسنامه برای سهولت و ساماندهی حمل کالای تجاری، اداری و اثاثیه منزل است. وقتی این اتحادیه شکل گرفت که هنوز کالاها و لوازم مردم توسط گاری و درشکه‌ها جا‌به‌جا می‌شد. به‌تدریج و به مرور زمان موتورهای سه‌چرخ، وانت‌هایی نظیر شورولت و فولکس، بنز ۳۰۹،۵۰۸ و امروزه کامیونت‌هایی نظیر خاور، هیوندای، ایسوزو و... انجام می‌گیرد و وظیفه ساماندهی حمل کالای تجاری، اداری و اثاثیه منزل در شهر تهران و حمل بار و اثاثیه منزل و کالاهای تجاری و اداری، خودروبرها، حمل مواد سوختنی و بسته‌بندی کالاها را دارد.

وی در ادامه سخنانش از وضعیت بازار گفت: بازار شب عید چنگی به دل نزد و بعد از آن هم فصل بهار جابه‌جایی خاصی نیست تا رسیدیم به ماه مبارک رمضان که به‌صورت سنتی بازار به خواب می‌رود. اما طی یک ماه گذشته بازار اندک تکانی خورده و رشد ۱۰ درصدی داشتیم که هنوز نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد کم‌کارتر شده‌ایم. شرایط کرونا و دشواری‌های جابه‌جایی باعث شد اغلب موجران و مستاجران با هم توافق کنند و موجرهای زیادی ضمن بخشش اجاره‌بها با ماندن مستاجرهای سابقشان مشکلی نداشتند.

رئیس اتحادیه باربری تهران اغلب کارگران شاغل در باربری‌ها را کارگران فصلی معرفی کرد و افزود: بیش از ۸۰ درصد کارگرهای این صنف کارگران فصلی هستند و عمده دلیلش فصلی بودن این شغل است. در بقیه ماه‌های سال امکان جابه‌جایی و تماس از سوی مشتری به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. دفاتر باربری حدود ۲۰ درصد کارگرانشان ثابت هستند که تجربه اندوخته و قلق‌های نحوه جابه‌جایی را آموخته و به کارگران فصلی ساده کمک می‌کنند. عمده کارگران به‌صورت فصلی با دفاتر باربری همکاری می‌کنند. او درباره شماره‌دادن کارگران به مشتریان برای جابه‌جایی و عدم پرداخت پورسانت دفاتر توسط مشتری تصریح کرد: متاسفانه این اخلاق در همه صنوف رایج شده که به بدنه اقتصاد و مهم‌تر از آن اعتماد اجتماعی لطمه می‌زند. این روزها در اصناف مختلف شاهد و شنوای دور زدن همکاران هستیم و دلیل اصلی وضع نابسامان اقتصادی است.

زندی تعطیلی مدارس و بلاتکلیفی سال تحصیلی برای حضور دانش‌آموزان را دلیل دیگری برای کاهش تقاضا در این بازار عنوان کرد: سال‌های پیش بین ماه‌های خرداد تا شهریور مردم اقدام به جابه‌جایی می‌کردند که بتوانند فرزندانشان را برای سال جدید در مدرسه جدید ثبت‌نام کنند امسال اما بیماری کرونا همه این تصمیم‌ها را دستخوش تغییر کرد و هنوز معلوم نیست برای سال تحصیلی جدید چه برنامه‌ریزی‌هایی شده که همین امر روند جابه‌جایی و تعجیل در آن را کاهش داده است.

 نرخ‌های متغیر و توافقی

رئیس اتحادیه باربری تهران درباره نرخ مصوب اتحادیه و درگیری‌های مشتریان و دفاتر باربری گفت: برابر نرخ اتحادیه هر کارگر برای سه ساعت نخست کار ۷۰ هزار تومان دریافت می‌کند و به ازای هر یک‌ساعت اضافه ۲۵ هزار تومان دستمزد می‌گیرد. اما کامیون‌ها برای سه ساعت نخست ۲۰۰ هزار تومان و به ازای هر ساعت اضافه ۷۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. معمولا هر ماشین باربری با چهار کارگر محاسبه می‌شود. عمده درگیری‌های قیمتی وقتی پیش می‌آید که قبل از انجام کار درباره یکسری اثاثیه توافق انجام نشده باشد. نرح مصوب اتحادیه برای طبقات اول به اول محسوب می‌شود اما گاهی پیش می‌آید که فاصله بین خودروی باربری تا ورودی آپارتمان بیش از ۲۰ تا ۳۰ متر و گاه به ۷۰ تا ۸۰ متر می‌رسد. برای نمونه در یک مجتمع مسکونی اجازه ورود خودروی باربری داده نمی‌شود که این طولانی‌تر شدن راه باید با توافق طرفین محاسبه شود. از سوی دیگر اثاثیه‌ای که نیاز به توافق اولیه دارد مانند یخچال فریزر

 ساید بای ساید، تخت‌خواب‌شو، کتابخانه بزرگ و پیانو و گاوصندوق و شیشه میز بالای ۱۰ نفره و علاوه بر آن تعداد طبقاتی که کارگران باید طی کنند. گاهی پیش می‌آید گاوصندوق‌ها معمولا بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارند که برای جابه‌جایی آن ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان جداگانه محاسبه می‌کنند. برای جابه‌جایی پیانو چیزی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان و بقیه اقلام نیز توافقی انجام می‌شود.

زندی درباره آسیب‌هایی که کارگران یا اثاثیه می‌بینند توضیح داد: بهتر است کارگران خودشان را بیمه کنند تا اگر آسیبی دیدند تا حدی هزینه‌هایشان تامین شود. اما درباره آسیب به لوازم دفتر باربری مسوول است و باید پاسخگو باشد و در نهایت شورای حل اختلاف در اتحادیه این مساله را رسیدگی و تعیین خسارت می‌کند. وی درخصوص نقش بیمه لوازم منزل یا اداری در جابه‌جایی‌ها اضافه کرد: در حمل و نقل شهری معمولا بیمه نمی‌کنند چون به صرفه نیست. اگر بیمه‌گر بخواهد از اثاث شما صورت‌برداری کند چند ساعت زمان می‌برد که برای متقاضی هزینه‌بر است. اما برای جابه‌جایی شهر به شهر این کار می‌تواند تضمینی برای سالم‌تر رسیدن لوازم باشد. با این حال اگر بین مشتری و کارگر اختلافی پیش بیاید صاحب امتیاز باربری و مسوول دفتر باید ماجرا را حل و فصل کنند وگرنه کار به شورای حل اختلاف اتحادیه می‌رسد.