بازار سهام

نمای سبز بورس

بورس پس از ۱۱ افت متوالی روی خوش به سهامداران نشان داد و دومین رشد شاخص کل در سال ۱۴۰۰ دیروز رقم خورد. در پی افزایش تقاضا در روز دوشنبه و به دنبال برگزاری جلسه رئیس سازمان بورس با مدیران عامل هلدینگ‌ها در جهت حمایت از بازار و اتخاذ تصمیم مبنی بر تزریق نقدینگی ۲۴ هزار میلیارد تومانی به بازار، معاملات روز سه‌شنبه در اکثر نمادهای بزرگ با قدرت‌نمایی خریداران آغاز و در نتیجه آن شاخص کل بورس با ۵/ ۱ درصد افزایش به رقم یک میلیون و ۲۴۴ هزار واحد رسید و شاخص هم‌وزن تحت تاثیر اقبال کمتر سرمایه‌گذاران به نمادهای کوچک‌تر، تنها ۱۲/ ۰ درصد افزایش داشت. حقیقی‌ها پس از ۳۶ روز به مسیر معاملات بازگشتند و خالص خرید ۸۳ میلیارد تومانی رقم زدند و همچنین ارزش معاملات خرد بورسی روزگذشته به ۳ هزار و۶۷۶ میلیارد تومان رسید.

 

 

بازار سکه

کاهش سکه پیرو دلار

طی هفته‌های گذشته با انتشار اخبار مربوط به برجام و افزایش امید‌ها نسبت به توافق هسته‌ای، قیمت طلا و به خصوص سکه کاهش چشمگیری یافت اما با افزایش قیمت دلار بار دیگر افزایشی شد.در روز دوشنبه با افزایش قیمت دلار در بازار تهران قیمت سکه نیز افزایشی نسبی یافت و توانست به بالای حمایت حساس خود در 10میلیون و 500 هزار تومان بازگردد. ولی در معاملات روز سه‌شنبه با کاهش اونس طلا (تا ساعت 16 به وقت تهران) و افت نرخ دلار، سکه تا 10 میلیون و 440 هزار تومان عقب‌نشینی کرد که کاهش 100 هزار تومانی را نسبت به قیمت روز کاری قبل نشان می‌دهد. حباب سکه نیز به کمترین مقدار خود رسید و این نشان می‌دهد که معامله‌گران امید زیادی به افزایش قیمت‌ها ندارند، از طرفی تعطیلی بازار طلا تا پایان فروردین‌ماه سبب کاهش بیشتر دادوستد‌های سکه و مسکوکات طلا در بازار شده است.

 

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار صعود

بهای اونس طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمار تورم آمریکا بودند، ابتدا با افت مواجه شد.بر اساس گزارش‌ها، اقتصاد آمریکا در مرحله‌ای قرار دارد که رشد تورم و رشد اشتغال شتاب گرفته‌اند اما هنوز این خطر وجود دارد که با بازگشایی کامل اقتصاد مجددا تعداد مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یابند. بنابراین باعث شد تا نرخ سود اوراق قرضه آمریکا بالا برود که این در نهایت منجر به تقویت دلار شده و قیمت طلا را تحت‌تاثیر خود قرار داد. در روز گذشته قیمت هر اونس طلا تا 1723 دلار کاهش یافت اما تا ساعت19:30 به 1743 دلار رسید. به عقیده برخی کارشناسان تصور این موضوع که با نمایش آمار اقتصادی تورم بالاتر؛ طلا صعود کند، سخت است اما اگر آمار خرده فروشی روز پنج‌شنبه مثبت باشد احتمال زیادی وجود دارد که قیمت طلا اواخر هفته عقب نشینی کند.

 

 

بازار اوراق مسکن

کاهش تقاضای تسه

اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس تهران برای سومین روز منفی در هفته جاری، سطح تقاضای هر فقره اوراق تسه 9812 با افت بیش از یک درصد از بهای خود در روز سه‌شنبه از قیمت پایانی 50 هزار و 820 تومان به قیمت پایانی حدود 50 هزار تومان کاهش یافت. این اوراق در محدوده کف قیمتی خود درحال حرکت است. با توجه به اینکه تمامی اوراق‌‌ تسه به جز تعداد اندکی روندی نزولی دارند این موضوع نشان می‌دهد که سطح تقاضا روندی کاهشی دارد. به عقیده تحلیلگران با نزدیک شدن به کف قیمتی احتمال می‌رود که سیر نزولی تا حدودی ملایم شود و پیش‌بینی می‌شود با وجود شرایط غیراقتصادی کشور و رکود در بازار مسکن و تسهیلات جدید این بانک ممکن است بهای این اوراق در همین محدوده‌های قیمتی نوسان داشته باشد.

 

 

بازار نفت

خوش‌بینی  به بهای نفت

بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در روز معاملاتی سه‌شنبه به 60 دلار رسید. انتظار می‌رود تولید نفت آمریکا از هفت میدان نفتی بزرگ شیل، 13 هزار بشکه در روز در ماه مه افزایش یابد و به بیش از 7 میلیون بشکه برسد. همچنین طی ائتلاف اوپک‌پلاس بخشی از تولید نفتی را که به خاطر کاهش تقاضا در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا متوقف کرده بودند، به بازار باز می‌گردانند که خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به سرعت گرفتن واکسیناسیون کرونا در آمریکا و امید به بازگشت سریع تقاضای نفت خام می‌تواند قیمت‌ها را تقویت کند. عربستان نیز به دنبال این تصمیم قیمت نفت خام خود را برای بازارهای اصلی آسیا با امید افزایش بیشتر مصرف بالا برد و همزمان با آغاز افزایش تولید، تمام نفت خام درخواستی توسط پالایشگاه‌های دولتی هند و حداقل 5 مشتری آسیایی دیگر را در ماه آینده میلادی تامین خواهد کرد.