کارشناسان چه می‌گویند

صعودی: 25 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی معتقدند بازار سهام در هفته جاری روند رشد را  از سر می‌گیرد. از نگاه این دسته از کارشناسان قیمت سهام به سطحی رسیده است که افت بیشتر آنها  غیرمنطقی و دور از انتظار است و پیش‌بینی می‌شود قیمت بسیاری از سهام در برخورد با این سطوح به تدریج واکنش نشان دهد و وارد مسیر صعودی شود. از منظر سیاسی نیز اخبار بازگشت به برجام مدنظر سهامداران است،جایی که این اخبار می‌تواند با تخفیف ریسک سیستماتیک در وضعیت اقتصادی، گشایش‌هایی در بحث فروش و صادرات بسیاری از صنایع بورسی داشته باشد. روند بازارهای جهانی به‌خصوص در مورد فلزات پایه نیز مهم است. سهام مربوط به این بازارها در صورت بازگشت برجام می‌تواند بیش از پیش  مدنظر معامله‌گران قرار بگیرد. هر چند بسیاری از سهامداران به دلیل کاهش انتظارات تورمی تحت تاثیر گشایش در برجام، افت قیمت سهام را پیش‌بینی می‌کنند با این حال باید گفت این موضوع در ماه‌های اخیر پیشخور شده است و با توجه به نقدینگی موجود در کشور نمی‌توان انتظار داشت که نرخ ارز افت قابل‌توجهی را تجربه کند. این موضوع در سطوح فعلی قیمت‌ها سهام  را در مسیر افزایشی حرکت خواهد داد.از طرفی در صورت اجرایی شدن توافق و پس از تجربه نزول قابل‌توجه سهام نسبت به دیگر بازارها، جذابیت بورس به دلیل کاهش انتظارات تورمی در بازار ارز و سکه افزایش پیدا می‌کند وپیش‌بینی  این روند نیز در نگاه سهامداران به روند معاملات این هفته می‌تواند موجب افزایش تقاضای سهام شود.انتشار گزارش‌های سالانه در روزهای آتی که پیش‌بینی می‌شود حاوی عملکرد مطلوب شرکت‌ها باشد، با تایید برخورداری بورس از پشتوانه بنیادی،قیمت‌ها را در مسیر رشد مناسبی قرار خواهد داد و بر همین اساس احتمالا تقاضای جسورانه‌تری در بازار شکل بگیرد.

کم‌نوسان: 31درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» معتقدند، دامنه نامتوازن نوسان به طور کلی روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده است و عملا روند طبیعی معاملات را تحت فشار قرار داده است. فضای تحلیل در بازار را تحت تاثیر قرار داده است و به طور کلی بازار را به ورطه رکود کشانده است. ضمن اینکه تحمیل این موضوع با تزریق نگرانی نسبت به آینده عمده تقاضا در بازار را سرکوب کرده است. از طرفی هر چند در روزهای اخیر عرضه‌ها در بازار قابل‌توجه بود، اما به نظر می‌رسد از شدت این عرضه‌ها در سطوح فعلی قیمت‌ها کاسته شود. در مجموع به نظر می‌رسد در هفته جاری تحت تاثیر رکود موجود در بازار و افت محسوس ارزش معاملات شاخص کل با  حرکت پایاپای عرضه و تقاضای سهام مواجه شود.

نزولی : 44 درصد کارشناسان مزبور روند شاخص سهام طی هفته جاری را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. نکته جالب توجه اینکه در نظرسنجی هفته گذشته بیشتر تحلیلگران انتظار صعود قیمت‌ها را داشتند.امری که به گفته این دسته از کارشناسان ناشی از سیطره هیجان در بازار است و در این فضا انتظار نمی‌رود تقاضا قدرت قابل‌توجهی داشته باشد. به اعتقاد این دسته از تحلیلگران تداوم فشار فروش بر سهام تا زمانی که این ابهامات در بازار وجود داشته باشد، ادامه خواهد داشت.در ایجاد چنین شرایطی تجربه‌های پیشین معامله‌گران بیشتر از واقعیات مدنظر قرار می‌گیرد. همین امر موجب شده است بسیاری از معامله گران بدون در نظر گرفتن بسیاری از عوامل حتی به مقاومت نرخ دلار در سطوح فعلی بی‌واکنش باشند.بر همین اساس افزایش فشار فروش در هفته جاری از منظر این دسته از کارشناسان دور از انتظار نیست.موضوعی که احتمالا منجر به ثبت روند نزولی در بازار شود.

سهامداران چه انتظاری دارند؟

صعودی: 31 درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص کل طی هفته معاملاتی منتهی به سومین هفته معاملاتی از فروردین ماه را صعودی ارزیابی کرده‌اند.عقب نشینی قابل‌توجه قیمت‌ها و وجود فرصت مناسب برای خرید دوباره سهام به پشتوانه رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و  سطوح فعلی نرخ ارز موجب ورود نقدینگی قابل‌توجه به بازار سهام خواهد شد .علاوه بر این اخبار مربوط به بازگشت آمریکا به برجام نیز با تزریق خوش‌بینی به عرصه معاملات منجر به صعود قیمت‌ها می‌شود.

کم نوسان: 22  درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی نیز روند قیمت‌ها طی هفته آتی را کم نوسان ارزیابی کرده‌اند.این سهامداران در دلایلی مشابه کارشناسان بی اعتمادی، ترس و نگرانی و تحمیل دامنه نوسان نامتقارن را  از جمله دلایلی می‌بینند که  منجر به احتیاط سهامداران و روند کم‌نوسان شاخص سهام خواهد شد.

نزولی:  47درصد سهامداران مزبور روند شاخص کل طی هفته آتی را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند.از نگاه این سهامداران ترس و نگرانی در بازار بسیار زیاد است .این امر با توجه به اینکه سهامداران در هفته گذشته تجربه ناخوشایندی از روند بازار برخلاف پیش‌بینی‌ها داشتند، احتمالا موجب تشدید فشار فروش و خروج سرمایه از بازار شود.