تقدیر روحانی از مواضع ارمنستان در قبال تحریم‌ها

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ‌در جلسات خصوصی و عمومی که با نخست‌وزیر ارمنستان داشتیم مسائل مهم مربوط به دو کشور، منطقه و مسائل مهم جهانی را مورد بررسی قرار دادیم. همان طور که در مذاکره با نخست‌وزیر ارمنستان گفتیم، از مواضع دولت این کشور نسبت به تحریم‌های غیرمنطقی و غیرقانونی خرسند هستیم. او با بیان اینکه در زمینه اقتصادی هنوز ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که باید به فعلیت و اجرا درآید، به جزئیات مباحث مطرح شده در دیدار خود با نخست‌وزیر ارمنستان اشاره و اظهار کرد: مهم‌ترین رابطه اقتصادی ایران و ارمنستان گاز و برق و تهاتر این دو است. همچنین در مذاکرات امروز راجع به تکمیل سد خداآفرین و نیروگاه مقوی بحث و گفت‌وگو کردیم. علاقه ایران برای حضور فعال در جاده شمال - جنوب در ارمنستان نیز جزو موارد موردبحث در جلسات امروز[دیروز] بود. همچنین تسهیل در روابط دو کشور در حمل‌ونقل اعم از سواری و کامیون مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

رئیس‌جمهور ادامه داد: فعال‌تر شدن روابط دو کشور در زمینه کشاورزی و حضور ایران در ارمنستان با تشکیل شرکت کشت و صنعت و همچنین توسعه دامپروری و تقویت کشتارگاه‌هایی که در آنجا داریم از جمله مسائل مورد تاکید در جلسات عمومی و خصوصی بود. او افزود: با توجه به اقدامات خوبی که در زمینه‌ اتصال فیبر نوری و تبادل دیتا انجام شده است هر دو کشور ایران و ارمنستان علاقه‌مند هستند در زمینه صنعت آی‌سی‌تی همکاری‌های بیشتری داشته باشند و ما آمادگی صادرات در این زمینه را داریم. روحانی گفت: علاوه بر مساله روابط دوجانبه اقتصادی، در این جلسات در زمینه اتصال برق میان ایران، ارمنستان و گرجستان به‌صورت سه‌جانبه و سپس با روسیه به‌صورت چهارجانبه مباحثی مطرح شد که مورد توافق طرفین قرار گرفت. همچنین در زمینه گاز اعلام کردیم که ما آمادگی صادرات گاز بیشتری به ارمنستان را داریم. همچنین این آمادگی را داریم تا درباره صادرات گاز از طریق ارمنستان به گرجستان مذاکره کنیم. او افزود: اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان و گرجستان نیز جزو موارد مورد بحث در جلسات بود. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر بخواهم مباحث امروز را در یک جمله خلاصه کنم این است که دو دولت ایران و ارمنستان اراده و انگیزه کافی برای توسعه همه‌جانبه را دارند و کمیسیون مشترک دو کشور مامور شدند تا مقدمات لازم را تا تابستان سال آینده انجام دهند و جزئیات همه مباحثی را که امروز مورد توجه قرار گرفت در جلسه کمیسیون مشترک مورد تصویب قرار دهند.

آمادگی ادامه همکاری با ایران را داریم

همزمان نخست‌وزیر ارمنستان با تاکید بر اینکه ارتباط با ایران برای ارمنستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: ‌دولت ارمنستان این آمادگی را دارد تا در فضای دوستانه به همکاری خود با ایران ادامه دهد. به گزارش «ایسنا» نیکول پاچینیان نخست‌وزیر ارمنستان که در راس هیاتی عالی‌رتبه به تهران سفر کرده است، بعد از دیدار با رئیس‌جمهوری ایران و امضای دو سند تفاهم همکاری میان تهران و ایروان در نشستی خبری با تقدیر از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای دعوت و استقبال از او اظهار کرد: در نخستین دقایق حضور در تهران احساس کردیم در کشوری دوست حضور داریم. در همین زمینه امیدواریم همکاران ما نیز در ایران این احساس را داشته باشند که فردی از کشور دوست در تهران حضور دارد. او با بیان اینکه در هیات همراه علاوه بر وزرای کابینه دولت ارمنستان، از تمام گروه‌های سیاسی حاضر در پارلمان این کشور نیز نمایندگانی حضور دارند خاطرنشان کرد: حضور چنین افرادی در هیات همراه من بیانگر اهمیت ویژه ارتباط با ایران برای ارمنستان است. همچنین حضور جامعه بزرگ ارامنه در ایران یکی از مواردی است که ما را برای سفر به این کشور ترغیب کرد. در این زمینه نیز از برخورد و رویکرد صمیمانه و گرم مقامات جمهوری اسلامی ایران نسبت به جامعه ارامنه سپاسگزاری می‌کنم. نخست‌وزیر ارمنستان تاکید کرد: ‌به‌عنوان رئیس کشورهای اتحادیه اوراسیا می‌گویم که توافق‌نامه ایران و اتحادیه اوراسیا درحال بررسی و تصویب در پارلمان کشورهای عضو است و امیدوارم روند تصویب و اجرای این توافق‌نامه به سرعت طی شود. با اجرای این توافق‌نامه امکانات و چشم‌انداز خوبی برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی و بالا بردن حجم تبادلات کالا میان ایران و کشورهای اتحادیه اوراسیا و نیز فضای خوبی برای فعالیت کارآفرینان فراهم می‌شود.