رشد 70 درصدی سود خالص سرمایه‌گذاری بوعلی در سال 1397

در این جلسه که به ریاست آقای دکتر احمد عبداللهیان به‌عنوان نماینده بانک دی و نظارت آقایان محمد خدمتی و مهدی عسگری به ترتیب به نمایندگی از شرکت خدمات مالی حسابداری دی ایرانیان و شرکت عمران مسکن آباد دی و دبیری آقای دکتر سعید باقرزاده مدیرعامل شرکت (به‌عنوان اعضای هیات رئیسه مجمع) و با حضور نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار و دکتر عباس هشی نماینده موسسه هشیار بهمند به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس مستقل شرکت تشکیل شد، به ازای هر سهم ۲۵۰ریال سود نقدی تقسیم شد.

گزارش مدیرعامل

دکتر سعید باقرزاده، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی در مجمع سالانه این شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۰/ ۱۱/ ۱۳۹۷، ابتدا با مروری بر اهم تحولات اقتصاد جهان و ایران در سال ۹۷، به میزان تاثیرپذیری شدید صنایع بورسی از جهش نرخ ارز در سال گذشته و منتقل شدن بخشی از تبعات اقتصادی این رخداد به سال ۱۳۹۸ در قالب افزایش نرخ تورم و خنثی شدن اثر کاهش محدود قیمت جهانی کالاها و فلزات پایه از جمله فولاد، مس، روی، اوره و متانول در دوره مورد بررسی در اثر رشد شدید نرخ ارز اشاره و شرایط متفاوت حاکم بر اقتصاد ایران و بازار سرمایه را تشریح کرد.

وی در ادامه با اشاره به رویدادهای مهم بازار سرمایه در سال ۱۳۹۷ به تشریح اهم فعالیت‌ها و اقدامات هیات مدیره شرکت در سال مالی ۱۳۹۷ و نتایج حاصله پرداخت که عبارت بودند از:

۱) بازنگری اساسی در ساختار پرتفوی بورسی شرکت و حرکت به سمت انطباق وزن صنایع موجود در پرتفوی با وزن صنایع موجود در بورس

۲) واگذاری سهام با پتانسیل سودآوری پایین در فضای رشدی و گاه هیجانی بازار سهام و کاهش تعداد شرکت‌های سرمایه‌پذیر در پرتفوی

۳) توسعه پرتفوی بورسی شرکت از مبلغ ۱،۵۷۸ میلیارد ریال به ۲،۷۲۵ میلیارد ریال با تزریق بخشی از درآمدهای سرمایه‌گذاری وصول شده به سبد سرمایه‌گذاری‌ها.

۴)  اندازه‌گیری روزانه بازدهی پرتفوی، بهینه‌سازی مستمر پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های بورسی بر‌اساس استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و انطباق با صنایع کم‌ریسک و پربازده موجود در بورس.

۵) کاهش حجم سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی از طریق واگذاری ۵۱ درصد از سهام شرکت خدمات مالی حسابداری دی ایرانیان در راستای رعایت الزامات و مقررات سازمان بورس و مفاد اساسنامه شرکت با قیمت و شرایط پرداخت مناسب و تزریق منابع حاصله به سبد سرمایه‌گذاری‌های بورسی.

۶) پرداخت سود سهام (مربوط به عملکرد سال مالی ۱۳۹۶) سهامداران حقیقی در فاصله زمانی کمتر از یک ماه پس از برگزاری مجمع و پرداخت کامل سود سهامداران حقوقی در موعد مقرر قانونی جمعا به مبلغ ۳۲۰ میلیارد ریال.

۷) پیگیری مؤثر و مدیریت بهینه دریافت مطالبات ناشی از سود تقسیمی در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر موجود در پرتفوی بورسی و وصول مبلغ ۲۲۵ میلیارد ریال از مطالبات مزبور.

۸) اجرای برنامه توانمند‌سازی و به روز‌رسانی سطح دانش نیروهای انسانی شرکت از طریق حضور در دوره‌های آموزشی.

۹) صرفه‌جویی و کنترل موثر هزینه‌های عمومی و تشکیلاتی شرکت در جهت کاهش و حذف هزینه‌های غیر‌ضروری.

دکتر باقرزاده در ادامه افزود: نتیجه فعالیت‌ها و اقدامات موصوف، کسب ۸۰۱ میلیارد ریال (به ازای هر سهم ۵۰۱ ریال) سود خالص در سال مالی ۱۳۹۷ و رشد بیش از ۷۰ درصدی سود خالص نسبت به سال مالی قبل بوده است.

بهینه‌سازی ساختار سرمایه‌گذاری‌های شرکت

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی با اشاره به الزامات سازمان بورس اوراق بهادار درخصوص تخصیص حداقل ۸۰ درصد منابع بلندمدت مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، اوراق‌مشارکت و سپرده‌های بانکی، سهم هریک از حوزه‌های سرمایه‌گذاری را به شرح نمودار زیر بیان کرد. با توجه به اطلاعات ارائه شده، سهم سرمایه‌گذاری‌های بورسی از کل سرمایه‌گذاری‌ها از ۷۵ درصد به ۸۰ درصد طی سال مالی ۱۳۹۷ افزایش یافته است.  شرکت با استراتژی‌ها و سیاست‌های بهینه‌سازی به‌کارگرفته شده در جهت نزدیک شدن بازدهی پرتفوی بورسی به بازدهی شاخص کل، در طول سال مالی ۱۳۹۷ توانسته در ابتدا بازدهی نزدیک به بازدهی شاخص کل را کسب و در ماه‌های پایانی سال با اختلاف قابل توجهی عملکردی بهتر از شاخص کل را ثبت کند.

سرمایه‌گذاری بوعلی در مسیر ثبات و استمرار درآمدهای عملیاتی

دکتر باقرزاده با ارائه آمارها و نمودارهایی از منابع درآمدی شرکت در سال‌های گذشته، تغییر روند درآمدی شرکت را به سمت فعالیت‌های عملیاتی و مستمر به تصویر کشیده و با اشاره به باثبات شدن روند سودآوری شرکت در سال‌های اخیر تغییر منابع درآمدی را به سمت سود حاصل از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در معاملات بورس و اوراق بهادار نشان داد. وی درخصوص سرمایه‌گذاری‌های بورسی با اشاره به تلاش‌های به‌عمل آمده درخصوص خروج از سرمایه‌گذاری‌های کم‌بازده و مقابله با تنوع بیش از حد پرتفوی، به کاهش تعداد شرکت‌های سرمایه‌پذیر در پرتفوی بورسی از ۵۱ شرکت در سال ۱۳۹۶ به ۳۷ شرکت در پایان سال مالی۹۷ اشاره کرد که در این بین درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت نیز با رشد ۵/ ۱۸ درصدی به ۲۵۵ میلیارد ریال رسید.

رشد ۷۰ درصدی سود خالص سال ۱۳۹۷

مدیر‌عامل سرمایه‌گذاری بوعلی نتیجه برنامه‌ریزی‌ها، اقدامات و تلاش‌های فوق‌الذکر را کسب ۸۰۱ میلیارد ریال سود خالص (به ازای هر سهم ۵۰۱ ریال) توسط شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ اعلام کرد که نسبت به سود خالص سال مالی قبل (۱۳۹۶) بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.

برنامه اصلی بوعلی در سال ۹۸

مدیر عامل وبوعلی درخصوص برنامه‌های شرکت برای سال ۹۸ نیز گفت: تداوم حضور فعالانه در بازار سهام و استفاده از فرصت‌ها با کنترل ریسک مهم‌ترین اولویت سرمایه‌گذاری بوعلی است. ضمن اینکه وزن سهام صنایع برتر و شرکت‌هایی که تقسیم سود مناسبی دارند را در پرتفوی بورسی حفظ می‌کنیم اما ۲۰ تا ۲۵ درصد منابع پرتفوی را به استفاده از فرصت‌ها و نوسانات بازار اختصاص خواهیم داد. همچنین اگر با پروژه مناسب مشارکت یا سرمایه‌‌گذاری در فعالیت‌های بازرگانی در بخش‌های معدن یا صنایع نفتی و انرژی مواجه شویم به آنها نیز ورود خواهیم کرد.

مصوبات مجمع

مجمع سرمایه‌گذاری بوعلی پس از استماع گزارش فعالیت هیات‌مدیره و گزارش مقبول حسابرس مستقل و بازرس قانونی درخصوص عملکرد و صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۳۰بهمن ۱۳۹۷، به اتفاق آرای عملکرد هیات‌مدیره و صورت‌های مالی شرکت برای سال مالی مورد گزارش را تصویب کرد. همچنین، معاملات مشمول ماده ۱۲۹ اصلاحیه قانون تجارت طی سال مالی ۱۳۹۷ شرکت مورد تنفیذ مجمع قرار گرفت.  در ادامه تصمیمات مجمع وبوعلی، موسسه حسابرسی هشیار بهمند به‌عنوان حسابرس اصلی و بازرس قانونی شرکت برای سال مالی ۱۳۹۷ انتخاب و همچنین موسسه حسابرسی اصول پایه فراگیر به‌عنوان بازرس علی‌البدل و روزنامه «دنیای اقتصاد» به‌عنوان روزنامه کثیر‌الانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت در سال مالی ۱۳۹۷ انتخاب شدند.  در پایان دستور جلسه مجمع، وفق پیشنهاد هیات رئیسه و تصویب سهامداران حاضر در مجمع، تقسیم ۲۵۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم مورد تصویب مجمع قرار گرفت.  در خاتمه، هیات رئیسه و سهامداران حاضر در مجمع، از زحمات و تلاش‌های پرسنل، هیات‌مدیره و به‌خصوص مدیرعامل شرکت بابت خدمات صادقانه و عملکرد درخشان در سال مالی ۱۳۹۷ تقدیر و تشکر به‌عمل آورند.

 

10-04

10-05