نقشه سفر به کشور چای و قهوه

سریلانکا از چندین قوم تشکیل شده، مهم‌ترین آنها دو قوم لانکا در جنوب و قوم تامیل در مرکز و شمال این کشور هستند. لانکاها با وجود اینکه از لحاظ جمعیتی کوچک‌ترند اما حکومت را در اختیار دارند، همین موضوع در دهه‌های گذشته به مناقشاتی دامن زد که به جنگ داخلی ۳۰ ساله‌ای بین جدایی‌طلبان تامیل و حکومت مرکزی انجامید و در نهایت دولت مرکزی توانست با کمک‌های نظامی‌ای که از چند کشور دریافت کرد سال ۲۰۰۹ به جنگ خاتمه دهد. زبان رسمی مردم سریلانکا،‌ سینهالس است اما تامیل‌ها به زبان تامیل حرف می‌زنند،‌ با این حال شما در سفر به این کشور با دانستن زبان انگلیسی به راحتی با اکثر مردم به خصوص جوان‌ترها می‌توانید ارتباط بگیرید.

از نظر دینی در سریلانکا ادیان بودا هندو، اسلام و مسیحی وجود دارد اما دین اکثریت مردم بودایی است،‌ از این رو در گوشه و کنار آن مجسمه‌های غول پیکر بودا و پرچم ۵ رنگ بودیست‌ها را می‌‌توانید ببینید.

از لحاظ اقتصادی هم آنها به محصولات کشاورزی مانند چای، قهوه و دارچین و در کنار آن صنعت گردشگری وابسته‌اند.

سریلانکا با داشتن آب و هوای استوایی و مناطق طبیعی متنوع از سواحل زیبا تا پارک‌های ملی و آبشار‌های بلند یکی از مقاصد جذاب گردشگری برای توریست‌ها در سراسر جهان تبدیل شده است به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان مقصد شماره یک مجله «لونلی پلنت» انتخاب شد.

همین‌طور در سال‌های گذشته باتوجه با قیمت و شرایط مناسبی که در این کشور وجود دارد، جزو مقاصد محبوب ایرانی‌هاست. اما اغلب ایرانی‌هایی که به این کشور سفر می‌کنند اغلب راهی سه منطقه می‌شوند؛ کندی، کلمبو و بنتوتو. کندی شهری تاریخی، کلمبو پایتخت و بنتوتو شهری ساحلی با سواحلی زیبا و آرام با نخل‌های بلند است. اما آیا جاذبه‌های سریلانکا تنها به این سه نقطه محدود می‌‌شود؟ اگر اهل تجربه، کشف و ماجراجویی و طبیعت هستید قطعا می‌توانید مقاصد زیاد دیگری هم در این کشور جزو مقاصد خودتون انتخاب کنید.

  غار معبد دامبولا

با فاصله گرفتن از پایتخت که در غربی‌ترین نقطه ‌این جزیره قرار گرفته و حرکت به سمت شرق به شهر دامبولا می‌رسیم. این شهر به دو جاذبه‌اش معروف است، معبد طلایی یا گولدن تمپل با مجسمه طلایی بودایش و غارمعبد‌ این شهر. بعد از طی چند صد پله به دروازه ورودی این معبد می‌رسید. داخل معبد ۵ غاراصلی وجود دارند، در این غارها ۱۵۳ مجسمه و همین‌طور نقاشی‌هایی جذاب و خاص وجود دارد. قدمت این غارها به ۲۲ قرن قبل برمی‌گرده، زمانی که شخصی به اسم والاگامبا که به‌ این جزیره تبعید شد در این غارها مدت زیادی به صورت مخفیانه زندگی می‌کرد و بعد از چندسال برای قدردانی و گسترش دین بودا شروع به نقاشی این غارها و تبدیل آن به معبد کرد. این غار معبد یکی از میراث ثبت شده در لیست یونسکوست.

  قلعه سیگیریا

این قلعه که درست در بلندای یک صخره۲۰۰ متری با نمای خاص مخصوص خودش و از جنس ماگمای آتشفشانی قرار گرفته معروف‌ترین جاذبه‌ این کشور در فضای مجازی است. با جست‌وجوی نام سریلانکا احتمالا اولین عکس‌هایی که از این کشور در اینترنت می‌بینید قلعه سیگیریا است. پس از گذشتن از حیاط این مجموعه و طی کردن پله‌ها به بالکنی می‌رسید که پنجه‌های بزرگ شیر در کنار ورود قلعه قرار گرفته و ابهت عجیبی به آن داده است. با رسیدن به بالای قلعه می‌توانید آثار باقیمانده دیوارهای قدیمی ‌قلعه را در آن ببینید. ورودی این مجموعه ۳۰ دلار است،‌ از این رو بسیاری از توریست‌ها ترجیح می‌دهند به تپه روبه‌روی قلعه بروند تا هم در این مبلغ صرفه‌جویی کنند و هم با نمای سیگیریا عکس داشته باشند.

  شهر کندی

شهر زیبای کندی که در گذشته نیز پایتخت این کشور بوده، یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین مقاصد گردشگری سریلانکا است. وجود باغ‌های گیاه‌شناسی، بافت شهری منحصر به فرد، دریاچه زیبای کندی و معبد دندان بودا، کندی را به یکی از مقاصد اصلی توریستی این کشور بدل کرده است. در این شهر همچنین هر ساله چهار جشنواره‌ باشکوه برگزار می‌شود که جالب‌ترین آنها «آسالا» است.

  نوارالیا

شهر نوارالیا درست در مرکز سریلانکا و جزو مرتفع‌ترین شهر‌های این کشور است. بنابراین درحالی‌که شما در شهر‌های دیگر این کشور از گرما عرق می‌ریزید باید از سرمای شبهای این شهر لباس گرم تن کنید. در مسیر کندی به نوارالیا مزارع زیبای چای، جلوه ویژه‌ای به جاده داده‌اند همین‌طور وجود چندین آبشار زیبا از جمله سنت کلر و دوون هم از دیدنی‌های این منطقه هستند.

  خط ریلی نوارالیا به الا

یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر سریلانکا دومین خط ریلی زیبای دنیا بعد از ماچاپیچو در پرو است. جایی که شما می‌توانید از مناظر مه‌آلود و بی‌نظیر زمانی که قطار از کنار مزارع و روستاها و از روی پل‌ها

 عبور می‌کند لذت ببرید.

  پل ۹ قوسی الا

با پیاده شدن از قطار در شهر الا می‌توانید از چندین جاذبه مهم این منطقه لذت ببرید از جمله پیمایش قله لیتل آدام پیک و دیدار آبشار راوانا، اما معروف‌ترین جاذبه اولی پل ۹ قوسی است که در معماری آن از هیچ آهنی استفاده نشده و جزو شاهکارهای معماری قرن بیستم این کشور محسوب می‌شود. برای رسیدن به ‌این پل مسیر پیاده‌روی ۲۰ دقیقه‌ای دارید و با رسیدن به آن از عظمت آن مات و مبهوت خواهید شد.

  پارک ملی یالا

سریلانکا پارک‌های ملی متعددی دارد اما معروف‌ترین آنها پارک ملی یالاست بعد از حرکت به سمت جنوب و رسیدن به نوار ساحلی جنوبی می‌توانید از پارک ملی یالا که بهترین مکان برای گشت‌های سافاری در آسیا است دیدن کنید. دیدن فیل‌ها، آنتولوپ‌ها، گراز‌ها، چیتال‌ها (گوزن خالدار هندی) و در صورت خوش‌شانس بودن دیدن پلنگ از فاصله نزدیک نمونه‌ای از تجربه‌های شما در این منطقه است.

  خط ساحلی

خط ساحلی سریلانکا جزو بهترین مناطق برای ورزش‌های دریایی و آفتاب گرفتن است. نخل‌ها و درخت‌های نارگیل همان تصویر رویایی است که ما همیشه از یک ساحل استوایی در ذهن داریم و سریلانکا چنین سواحلی را کم ندارد. از شهر میریسا تا ولیگاما گرفته تا معروف‌ترین مقصد بنتوتو شما می‌‌توانید این سواحل را ببینید و در آنها غواصی، اسنورکلینگ، موج سواری و سایر ورزش‌های آبی را تجربه کنید.

  دیدار با نهنگ

دیدن نهنگ،  بزرگ‌ترین پستاندار زمین آرزوی بسیاری از گردشگران است. در نیمه دوم سال شما می‌توانید ارزان‌ترین تور دیدن نهنگ دنیا را در این سواحل با ۳۰ دلار خریداری کنید.

  اقامت در سریلانکا

گستره اقامت‌هایی که می‌توانید در سریلانکا بگیرید بسیار زیاد است؛ از اقامتگاه‌های محلی و اقتصادی تا هتل‌های ۵ ستاره و لاکچری، از شبی ۵ دلار تا شبی ۷۰۰ دلار.این به شما بستگی دارد که بخواهید تعطیلات خود را چگونه بگذرانید.

  امنیت

سریلانکا جزو امن‌ترین کشور‌ها برای مسافران است و به‌خصوص جزو مقاصد مورد علاقه خانم‌ها برای شروع سفرهای انفرادی‌شان است.