قول وزیر پیشنهادی برای «آخر هفته»

وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت گردشگری، با اشاره به برداشت غلط برخی‌ها از «کاهش ساعت کار هفته» در کشورهای پیشرفته، از برنامه خود برای تحقق «آخر هفته دو روزه» خبر داد. علی‌اصغر مونسان در مراسم افتتاحیه ۲۲۸ پروژه که در هتل «ویستریا» در منطقه یک تهران انجام شد؛ حجم سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را که در جریان است بیش از ۲۰۰هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ظرف دو سال گذشته چهار هزار و ۲۰۰ موافقت اصولی انجام شده که عدد قابل‌توجهی است که نشان می‌دهد این حوزه در حال طی کردن روند رو به رشدی است. وی تصریح کرد: در حال‌حاضر بهره‌برداری از ۳ هتل، اقامتگاه سنتی ومرکز تفریحی را آغاز کرده‌ایم و هم‌اکنون نیز ۳۱ هتل که دارای ۵ هزار تخت است را در دستور کار داریم که ۶ پروژه آن مربوط به شهر تهران می‌شود که حدود ۵۳۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. وی درباره جذب بیشتر سرمایه‌گذار گفت: معمولا سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی هستند که روند سوددهی قابل‌توجه و مثبتی داشته باشند از همین‌رو با توجه به اینکه حوزه گردشگری کشور روند رو به رشدی را پشت‌سر می‌گذارد، بنابراین امیدواریم جذب سرمایه خوبی را نیز داشته باشد. مونسان افزود: در حال‌حاضر به‌عنوان گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس شورای‌اسلامی برای سکانداری وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی معرفی شده‌ام.

وی گفت: حوزه گردشگری تنها بخشی است که همه کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که می‌تواند روند رو به رشدی را داشته باشد و همچنین اکثر کشورهای جهان در حال کاهش ساعت کار برای نیروهای انسانی خود هستند و حتی ژاپن که به پر کاری معروف بوده است در حال‌حاضر به این نتیجه رسیده که ۴۴ ساعت کاری هفته را به ۳۴ ساعت در هفته تغییر دهد. این به معنای تنبلی نیست بلکه به علت تغییراتی است که طبق پیشرفت‌ها در فناوری و اطلاعات و تغییر شکل کسب و کارها از حالت سنتی به فعالی‌های الکترونیکی در دنیای مجازی رخ می‌دهد که موجب استفاده بیشتر از تکنولوژی می‌شود. اگر این امر در ایران نیز رخ دهد مطمئنا موجب افزایش ساعت تفریح مردم و رونق گرفتن صنعت گردشگری کشور می‌شود. در ایران نیز در حال‌حاضر گردشگری به‌عنوان یکی از آیتم‌های مهم در سبد خانوار قرار گرفته است. به همین دلیل ما نیز شاهد رشد چشمگیر گردشگری داخلی و خارجی هستیم به‌طوری که سازمان جهانی نیز ما را جز ۱۰ کشور اول دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری می‌داند زیرا ما دارای تمدن کهن و بناهای تاریخی متعدد، موزه‌های فراوان، طبیعت متفاوت و زیبا و همچنین جایگاه خاص در منطقه هستیم.

علاوه بر اینها وجود تنوع در پروژه‌ها یکی از موضوعات مهم محسوب می‌شود، همچنین پروژه‌های هتلی خود با خدمات بالا را نیز افزایش داده‌ایم و پروژه‌های جذاب گردشگر که قبلا به آنها کمتر توجه می‌شد بخش عمده‌ای از این پروژه‌های ما را تشکیل می‌دهد که همین امر بسیار مهم است. زیرا در حال‌حاضر نیز در حال فراهم کردن فضاهای تفریحی و گردشگری برای استفاده از توریست‌های داخلی و خارجی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. این برنامه همه مکان‌های کشور را نیز دربر می‌گیرد و در مکان‌هایی که امکان اجرای پروژه‌های بزرگ وجود نداشته اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ را تعبیه کرده‌ایم و در حال‌حاضر نیز به جرات می‌‌توان گفت مکانی در کشور نیست که دارای جاذبه گردشگری باشد و ما حداقل فضای اقامتی را نداشته باشیم. وی درخصوص بوم‌گردی‌ها عنوان کرد: در دولت دوازدهم از ۴۰۰ واحد به بیش از هزار و ۷۰۰ افزایش یافته و با توجه به روند رو به رشدی که دارد می‌توانیم به دو هزار واحد بوم‌گردی که برای دولت دوازدهم هدف‌گذاری کرده بودیم برسیم و قطعا از این عدد نیز عبور خواهیم کرد. مونسان درخصوص برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است گفت: در برنامه‌ای که به مجلس ارائه داده‌ام بیشتر برنامه‌ها کلی است اما با توجه به اینکه با «دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته» موافق هستم، آن را بعد از رای‌اعتماد دنبال می‌کنم.