خروجی اجلاس همدان و اهداف توسعه پایدار  

اما سازمان‌ها و نهادهای حاضر در این نشست توافق کردند جهت توفیق کسب‌وکارهای مربوط به گردشگری و به ویژه در سال ۲۰۱۹، با تمرکز بر شعار «نوآوری و تحول دیجیتال»، هوشمندسازی بنگاه‌ها و زیرساخت‌های گردشگری را در صدر اولویت‌های سیاست‌گذاری و اجرایی خود قرار دهند و از ظرفیت‌های موجود در حوزه دیجیتال بیشترین بهره را ببرند. همچنین با رقابتی کردن فضای کسب و کار و برانگیختن مشارکت بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری، زمینه مناسبی برای جذب سرمایه و کارآفرینی فراهم کنند. به این ترتیب و همزمان با ارائه آموزش‌های لازم، آنها چنین انتظار دارند که در آینده نزدیک زمینه شکل‌گیری شغل‌های بیشتر و باکیفیت‌تر در جوامع فعال در حوزه گردشگری نیز فراهم شود.  همچنین اعضای وابسته UNWTO توافق کردند در سال ۲۰۱۹ اقداماتی جدی برای تسهیل مقوله سفر و افزایش ایمنی و امنیت سفر انجام دهند و تلاش کنند گردشگری در دسترس افراد بیشتری قرار بگیرد. به‌علاوه، آنها متعهد شدند عوارض توسعه صنعت گردشگری را به حداقل برسانند و این حوزه را به‌گونه‌ای ارتقا دهند که گردشگری حافظ ارزش‌های جوامع محلی، مواریث تاریخی و فرهنگی و بیش از هر چیز سازگار با محیط‌زیست باشد.

به هرروی می‌توان چنین تفسیر کرد که در سیاست‌گذاری‌های انجام شده توسط اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که راه توسعه صنعت گردشگری از مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار بگذرد؛ برنامه‌ای که از جانب سازمان ملل متحد پیشنهاد شده و در واقع سند چشم‌اندازی شامل ۱۷ مورد است که این نهاد برجسته بین‌المللی تلاش دارد آنها را تا سال ۲۰۳۰ محقق کند. در موارد عنوان شده و برجسته در سیاست‌گذاری‌های اعضای وابسته UNWTO برای سال ۲۰۱۹، می‌توان موضوعاتی همچون «کاهش و ریشه‌کن کردن فقر»، «فراگیر کردن آموزش به‌منظور کاهش بی‌عدالتی»، «ارتقای رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی و کیفیت کار مناسب پایدار و فراگیر»، «توسعه زیرساخت‌ها، صنعتی‌سازی پایدار و افزایش حمایت از نوآوری‌ها»، «کاهش نابرابری در سطوح ملی و بین‌المللی»، «ایجاد شهرها و سکونتگاه‌های انسانی امن، فراگیر، منعطف و پایدار» و «خلق الگوهای تولید و مصرف پایدار» و «تقویت راهکارهای اجرایی و احیای همکاری‌های بین‌المللی برای دستیابی به توسعه پایدار» را یافت که از جمله موارد اهداف توسعه پایدار سازمان ملل در قالب سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ هستند.

ضرورت تحول دیجیتال

اما چه در نشست عمومی اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری و چه در کارگاه‌ها و سمینارهایی که در حاشیه این اجلاس برگزار شد، توجه ویژه‌ای به مقوله «نوآوری و تحول دیجیتال» که شعار روز جهانی گردشگری در سال جاری نیز بود، صورت گرفت. اعضای وابسته  UNWTO در هدف‌گذاری‌های خود بخش ویژه‌ای را به هوشمندسازی صنعت گردشگری و استفاده از آخرین دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات در این عرصه اختصاص دادند و مقرر شد اعضای این نهاد در سال ۲۰۱۹ نشست‌های مرتبی در این حوزه به‌منظور اطلاع از آخرین دستاوردها و به‌اشتراک گذشتن تجربیات خود برگزار کنند.  

دستاورد اجلاس همدان برای جهان

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در پایان این اجلاس، نکته مثبت رویدادهایی که به مناسبت این اجلاس در همدان برگزار شد را درنظر گرفتن محوریت شعار امسال روز جهانی گردشگری یعنی «گردشگری و تحول دیجیتال» در صحبت‌ها و ارائه‌ها دانست. ولی تیموری با تاکید بر اینکه نشست همدان دستاوردهای ارزشمند و به‌روزی برای صنعت گردشگری جهان به‌همراه داشت، تصریح کرد: «گردشگری ایران مبتنی بر گردشگری فرهنگی است و از این رهگذر مدیریت گردشگری کشور علاوه بر پیگیری اهداف اقتصادی و سیاسی از توسعه این صنعت، به ابعاد انسانی و فرهنگی آن نیز توجه دارد.» وی اظهار امیدواری کرد که این نشست سرآغاز تبادل نظرها و ارتباط جدی‌تر میان اعضای وابسته UNWTO شود: «بدون شک برگزاری چنین نشست‌هایی که در آن تعداد زیادی از بنگاه‌های خصوصی فعال در گردشگری جهان گرد هم جمع می‌شوند نکته‌ای مثبت است.» اجلاس جهانی اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در حالی با حضور مهمانانی از بیش از ۲۰کشور دنیا برگزار شد که اندک زمانی از آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌گذرد. حضور مهمانان بین‌المللی در ایران آن هم از فعالان گردشگری بین‌المللی می‌تواند فرصتی برای ادامه مسیر توسعه گردشگری ایران باشد؛ فرصتی که ممکن است بار دیگر به این زودی‌ها دست ندهد.