وی اظهار کرد: تولید مینی‌‌تیوبر در سال‌جاری تقریبا مشابه سال گذشته است و تغییر معنی‌‌داری در تولید وجود ندارد و این امر به دلیل ایجاد توازن در بازار مصرف از سوی شرکت‌های تولیدکننده بوده است. معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: ۱۴ شرکت فعال کشت بافت مینی‌‌تیوبر سیب‌‌زمینی،  ظرفیتی نزدیک به ۴۰ میلیون عدد در سال دارند که بسیار فراتر از نیاز کشور است و لازم است اقداماتی از سوی آنها برای ایجاد بازارهای صادراتی در منطقه و کشورهای همسایه صورت گیرد. وی تاکید کرد: مینی‌‌تیوبرهای سیب‌‌زمینی دارای نشان گواهی از سوی تولیدکنندگان دارای مجوز تولید بذر سیب‌‌زمینی در مزارع ایزوله کشت‌شده هستند و محصول این مزارع در صورت گواهی،  در طبقه پیش‌‌پایه قرار می‌‌گیرند. مبصر درباره مزیت‌‌های کشت مینی‌‌تیوبر سیب‌‌زمینی برای تولید بذر بیان کرد: تولید بذر سیب‌‌زمینی با استفاده از مینی‌‌تیوبرهای داخلی دارای مزیت‌‌هایی است که مهم‌ترین آنها سلامت غده‌‌های بذری تولیدی از نظر آلودگی به عوامل بیماری‌‌زای ویروسی،  شبه‌‌ویروسی،  باکتریایی و قارچی است.

وی ادامه داد: با استفاده از مینی‌‌تیوبر،  فرصت رقابت جدی با بذرهای وارداتی برای کشور فراهم می‌‌شود. معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تصریح کرد: با تکثیر حدود پنج نسل بعد از مینی‌‌تیوبر،  هزینه تولید بذر گواهی‌‌‌شده سیب‌‌زمینی به شدت پایین آمده و سهم بذر در تولید محصول سیب‌‌زمینی کاهش خواهد یافت،  ضمن آنکه صرفه‌‌جویی جدی برای کشور در زمینه خروج ارز برای واردات غده بذری،  به‌‌وجود آمده است. وی افزود: با این روش،  سرعت نفوذ ارقام جدید سیب‌‌زمینی در میان کشاورزان،  به صورت معنی‌‌داری افزایش می‌‌یابد. مبصر توضیح داد: سیب‌‌زمینی از معدود گیاهان زراعی کشور است که با غده تکثیر می‌‌شود و با توجه به ماهیت تکثیر غیرجنسی این گیاه،  همواره در معرض آلودگی به عوامل خسارت‌زای زنده،  به‌ویژه بیماری‌‌های گیاهی است.

وی اضافه کرد: تخمین زده می‌‌شود که آلودگی غده بذری سیب‌‌زمینی به بیماری‌‌های ویروسی،  باکتریایی و قارچی می‌تواند تا ۵۰‌درصد محصول و بازارپسندی سیب‌‌زمینی را کاهش دهد و از این رو تولید غده‌‌های عاری از بیماری از ابتدای چرخه تولید بذر گواهی‌‌‌شده سیب‌‌زمینی و تکثیرهای کنترل‌‌‌شده بعدی در شرایط نسبی عاری از بیماری،  مهم‌ترین راهبرد تولید بذر گواهی‌‌‌شده سیب‌‌زمینی کشور است.