تقدیر از ۵۵ صادرکننده نمونه

به گزارش ایرنا، نرگس باقری زمردی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در این مراسم با اشاره به مشکلات ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان کالا، از سیاست‌های بانک مرکزی دفاع کرد و گفت: برای واردات کالا به کشور نیاز به ارز حاصل از صادرات داریم، لذا اگر بانک مرکزی، سختگیری های لازم را نکند، ارز مورد نیاز برای واردات کالا به موقع تامین نمی شود و ممکن است مشکلاتی برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان به وجود آید. هم اکنون ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای واردات تعداد محدودی از کالاها اختصاص می یابد به این معنا که از هشت هزار ردیف کالایی مشمول قوانین صادرات و واردات کشور، ۱۰۸ ردیف مشمول دریافت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی می شود که شامل تعداد کمی از کالاها است.

باقری زمردی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت با درک وضعیت کشور در حوزه تامین ناوگان حمل و نقل صادرات و واردات کالا، تلاش هایی انجام داده است و همچنین مصوباتی از سوی هیات وزیران مبنی بر واردات کشنده ها، لکوموتیو، واگن مشروط بر حمایت از ساخت داخل، وجود دارد که می توان آن را عملیاتی کرد.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت به مشکلات مربوط به صادرات محصولات کشاورزی اشاره و بیان کرد: بعضا با صدور بخشنامه ها و دستورالعمل های گاه بی‌گاه وزارت جهاد کشاورزی، که با هدف تنظیم بازار انجام می گیرد، شاهد مشکلاتی برای صادرکنندگان این محصولات هستیم که امیدواریم با تدابیر انجام گرفته از سوی سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت معدن و تجارت، بتوان مشکلات این بخش را به کمترین رساند. زمردی همچنین به انجام اصلاحاتی روی نحوه صدور کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان در کشور اشاره کرد و گفت: تلاش مسوولان در این بخش ایجاد ثبات در بخش صادرات کالا است.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم، با اشاره به تدوین نگاه تحولی دولت سیزدهم در سطح استان در شش حوزه، گفت: ما به لزوم ورود بخش خصوصی اعم از تصمیم‌سازی، رویکردسازی و اجرایی اعتقاد جدی داریم. به این موضوع پی برده‌ایم که مشکل اقتصاد ما چه است و چرا سهم سرانه ما پایین است. مشکل استان در این زمینه کمبود واحدهای عمده است و اقداماتی را برای حل آن شروع کرده‌ایم و به چند واحد عمده مجوز داده‌ایم. به گزارش وبسایت اتاق بازرگانی مشهد، استاندار خراسان رضوی گفت: معتقدیم صنایع خرد، متوسط و عمده در کنار هم می‌تواند مکمل باشد و چرخ اقتصاد را بچرخاند. نظری با اشاره به لزوم ساماندهی سرمایه‌گذاران، تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاران را ساماندهی نکنیم، نمی‌توانیم بر اساس واقعیت‌های موجود حرکت نظام‌مند خود را دنبال کنیم.

مشکل ارز را یک بار برای همیشه حل کنید

محمدحسین روشنک، رئیس کانون کارآفرینان و کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در سخنانی به مشکل حل نشده کمبود واگن برای حمل محصولات صادراتی استان اشاره و اظهار کرد: ۱۵ سال است که حوزه صادرات استان با مشکل کمبود واگن برای حمل محصولات صادراتی مواجه است اما تاکنون مشکل واگن صادراتی حل نشده است.

محمدحسین روشنک افزود: درخواست ما این است که وزارت راه و شهرسازی تأمین واگن برای صادرات را وظیفه خود دانسته و در این زمینه وارد عمل شود.

به گزارش ایرنا، این فعال تجاری درباره مشکلات ارزی صادرکنندگان نیز گفت: مسوولان باید مشکل ارز را یک بار برای همیشه حل کنند؛ دولت یا بگوید دریافت ارز، آزاد است یا صادرکننده باید مابه‌التفاوت ریالی آن را بپردازد، زیرا وضعیت کنونی و بازی‌ کردن با ارز، تنها به سود قلم‌های طلایی است.

روشنک با اشاره به مساله دریافت مالیات بر ارزش افزوده از صادرکنندگان، این سوال را مطرح کرد که چرا صادرکنندگان باید در ابتدا ارزش افزوده پرداخت کرده و پس از ۲ سال پیگیری، ارزش افزوده خود را پس بگیرند؟ اضافه کرد: در خصوص اداره کل استاندارد هم دوست نداریم که این دستگاه نه مماشات کند و نه شرکتهای مربوط به بازنشستگان را ایجاد و صادرکنندگان را مجبور به پرداخت هزینه های مربوط به آن کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی نیز به مشکلات حوزه صادرات اشاره و بیان کرد: مسائل و مشکلات صادرکنندگان این استان در سطح ملی است و آنان هیچ مشکلی در ارتباط با دستگاه های اجرایی مسوول در حوزه صادرات استان ندارند، مشکل اصلی ضعف زیرساختهای صادراتی کشور است که در این زمینه دچار عقب ماندگی هستیم.

سیدهادی نبی‌زاده با بیان این سوال که آیا قیمت تمام شده کالاهای صادراتی استان در بازار بین المللی قادر به رقابت با کالاهای مشابه است، گفت: مشکل کمبود واگن برای حمل کالای صادراتی وجود دارد و هزینه حمل و نقل کالای صادراتی بسیار گران است، از سوی دیگر صادرات، تحول، نوآوری و فناوری جدید و توسعه را برای کشور به دنبال دارد لذا نمی توان از آن صرف نظر کرد، اگر مسوولان نمی توانند واگن را تامین کنند اجازه دهند واگن از کشورهای دیگر وارد شود. وی با بیان اینکه ۹۵ درصد از صادرات کالای خراسان رضوی کالاهای ساخته شده است، افزود: زمانی واردات کالا در قبال صادرات آن در کشور انجام می شد اما این موضوع دیگر لغو شده است، در حالی که واردات کالا در مقابل صادرات به کاهش قیمت تمام شده کالای صادراتی کمک شایانی می کرد.

این فعال تجاری از مسوولان خواست تا یکبار برای همیشه وضعیت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان را تعیین تکلیف کنند، به گفته نبی زاده چرا باید در برابر افغانستانی هایی که کالای ایرانی را به ریال خریداری و به کشور خود می برند، صادرکنندگان ایرانی صادرات به افغانستان را به صورت دلاری انجام دهند؟ سالهای سال است که صادرکنندگان خراسان رضوی درخواست صادرات ریالی به افغانستان را دارند اما هنوز بانک مرکزی تصمیم خود را در این باره اعلام نکرده است.

اعلام رشد ۴.۳ درصدی تجارت خراسان رضوی در ۱۴۰۱

به گفته مدیرکل صمت خراسان رضوی، تجارت استان در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴.۳ درصد رشد داشته که سهم صادرات استان رشد ۱.۱ درصدی داشته است، تراز بازرگانی خارجی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ مثبت و معادل ۷۸۲ میلیون دلار مازاد صادرات نسبت‌به واردات بوده‌است.

... امیررضا رجبی گفت: پارسال ۲ میلیون و ۲۲۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۳۴ میلیون دلار از گمرک ها و بازارچه های مرزی خراسان رضوی به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ از نظر وزن ۱۵ درصد کاهش داشت اما از لحاظ ارزش ۱.۲ درصد افزایش یافت.

وی میزان صادرات کالا از گمرک و بازارچه های مرزی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ را ۲ میلیون و ۶۰۸ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار ذکر و بیان کرد: مهمترین کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی شامل افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق، ازبکستان، امارات متحده عربی، پاکستان، قرقیزستان، اسپانیا و چین بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: همچنین پارسال ۲۷۸ هزار تن کالا به ارزش ۶۵۲ میلیون دلار از گمرک و بازارچه های مرزی خراسان رضوی وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن در وزن ۲۱ درصد و در ارزش ۱۸ درصد افزایش داشت، این در حالی است که میزان واردات کالا به استان در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۲۹ هزار تن و به ارزش ۵۷۹ میلیون دلار بوده است.

رجبی اضافه کرد: پارسال مهمترین کشورهای مبداء وارداتی خراسان رضوی شامل امارات متحده عربی، ترکیه، تاجیکستان، چین، پاکستان، ازبکستان، عمان، افغانستان و کره جنوبی بوده است و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی استان ۲ هزار و ۳۴۵ دلار محاسبه شده است. عمده کالاهای صادراتی از گمرک و بازارچه های مرزی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ شامل محصولات کشاورزی مانند زعفران، پسته، سیب و محصولات صنعتی مانند پریفورم، کفپوش و سیم و کابل بوده است، عمده کالاهای وارداتی از گمرک ها و بازارچه های مرزی استان در سال گذشته نیز شامل تلفن همراه، پنبه، برنج، ماشین آلات و مواد اولیه واحدهای تولیدی بود.

وی به افزایش شمار صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی اشاره و گفت: پارسال از بین ۲۱۵ صادرکننده ثبت نام شده برای انتخاب صادرکنندگان نمونه در خراسان رضوی، ۴۸ نفر انتخاب شدند که از این تعداد پنج نفر منتخب ملی و ۲ نفر مدال آور در سطح ملی بودند، در این مدت ۳۷۹ میلیون دلار کالا توسط صادرکنندگان منتخب به کشورهای هدف صادر شد. رجبی خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی ۶۷۰ صادرکننده با ۲ هزار و ۴۳۷ کارت بازرگانی فعال وجود دارد که از این تعداد هزار و ۲۷۲ کارت مربوط به تجار، هزار و ۸۶ کارت مربوط به صاحبان صنایع و معادن و ۷۹ کارت مربوط به حوزه کشاورزی است.

مدیرکل صمت خراسان رضوی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای صدور کالا به کشور افغانستان در پی تغییر حاکمیت این کشور گفت: با تغییر حاکمیت در افغانستان روند تجارت با این کشور کاهشی شد، اما با تلاش‌های انجام گرفته در پایان سال گذشته میزان تجارت با این کشور به روال قبل بازگشت و کاهش ۳۰ درصدی پیش آمده جبران و مثبت یک درصد شد. وی با تأکید بر اینکه برخلاف دیگر استانها، پایه اصلی صادرات خراسان رضوی پتروشیمی و نفت نیست، افزود: عمده صادرات استان در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، معدن و صنایع معدنی، فرش و صنایع دستی است و صادرکنندگان استان به دنبال صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالا هستند.

در پایان این مراسم، از غلامحسین شافعی، رئیس اتاق‌های بازرگانی ایران و خراسان رضوی به واسطه سه دهه تلاش در حوزه اقتصاد کشور و استان تقدیر به عمل آمد. همچنین از حسن حسینی، رئیس پیشین خانه صمت خراسان رضوی هم به واسطه سال‌ها تلاش در عرصه اقتصاد استان تقدیر شد.

2 copy