هشدار درباره پیک ششم کرونا

به گزارش «ایسنا»، وحیدی تصریح کرد: طبق برنامه، کسانی که تست پی سی آر شان منفی باشد به فوریت وارد کشور می‌شوند و آنهایی که خدای نکرده تست پی سی آر شان مثبت باشد به شکل مجزا در قرنطینه موقت قرار گرفته  سپس به شهر خودشان برگشت داده می‌شوند. وزیر کشور درباره موضوع حمل و نقل هم گفت: بازگشت زوار حسینی به دو صورت هوایی و زمینی است و تاکید بر این است که افرادی که وارد کشور می‌شوند دو دز واکسن و تست پی سی آر شان کنترل شود همچنین محمد حسن قوسیان مقدم سخنگوی جمعیت هلال احمردرگفت‌وگو با «ایلنا» بااشاره به اخذ تست سریع از زائران در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این تست‌ها خطا هم داشته و کاذب باشد، گفت: وزارت بهداشت اعلام کرده است که تست‌های سریع برای آنها معتبر است در مرز هم که زائران وارد می‌شوند تست سریع از آنها گرفته می‌شود و بعد از آن تست پی‌ سی‌ آر از مسافران گرفته می‌شود.

طی دو روز گذشته به دنبال سخنان رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی مبنی بر بازگشت زائران اربعین بدون نیاز به تست پی‌سی‌آر و به صورت چشمی و واکنش‌های صورت گرفته به آن، وزیر کشور و سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی از لزوم انجام تست کرونا از زائران هنگام بازگشت به کشور خبر دادند وحتی سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره ورود بدون کنترل زیستی زائران اربعین هشدار داده بود.

 انتقاد ازعدم رعایت وضعیت کرونایی در راهپیمایی اربعین

با این حال با توجه به پیک پنجم کرونا و کاهش تدریجی آمار ابتلا به کرونا درکشور، و پیش بینی پیک ششم کرونا دردومین ماه پاییز آبان) راهپیمایی اربعین تحت این شرایط با انتقادهایی روبه روشده است. همچنانکه روز گذشته یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد که باید بازگشت زائران اربعین براساس برنامه باشد به این شکل که طبق پروتکلی از آنها تست PCR بگیرند و بعد طی دو هفته آنها تحت مراقبت باشند چون در غیر این صورت خدای نکرده با پیک ششم مواجهیم.

ملک فاضلی درگفت‌وگو با «ایسنا» گفت: بعد از مدت‌ها گرفتاری و مواجهه با مرگ و میر بالا ناشی از کرونا با واردات و واکسیناسیون وسیع شاهد کاهش میزان مبتلایان بودیم. در این وضعیت تعداد زیادی از زائران به عراق سفر کردند.

وی توضیح داد: در حال حاضر سطح واکسیناسیون دو دز به بالای ۷۰ درصد نرسیده و ما در این وضعیت برنامه سفر زائران به عراق را شاهد بودیم که در این کشور هم میزان واکسیناسیون فراگیر به گونه‌ای نیست که بتوان با اطمینان خاطر از آن سخن گفت. وی تصریح کرد: ما در این شرایط اجازه دادیم که هموطنانمان به صورت غیر منسجم به سفر عتبات عالیات بروند آن هم ‌در شرایطی که همچنان بیماری کرونا و به تبع آن آلودگی وجود دارد و میزان واکسیناسیون دو دز در کشور خودمان به بالای ۷۰ یا ۸۰ درصد نرسیده است.

وی گفت: یک کار اشتباه آن هم بدون برنامه انجام شد که امیدواریم خداوند کمک کند که ما وارد پیک ششم نشویم؛ البته که خودمان، خودمان را به سمت پیک بعدی حرکت دادیم.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز روز گذشته دریادداشتی انتقادی دراین خصوص نوشت: با اینکه هنوز از گرفتاری‌های موج پنجم کرونا خارج نشده‌ایم، تصمیمات نادرست مسوولان موجب شده کشور در معرض موج دیگری قرار گیرد.  به گزارش انتخاب دربخش دیگری ازاین یادداشت آمده است: صداوسیما با تبلیغات گسترده و پخش زنده برنامه مداحان ایرانی از بصره و راه‌پیمایی زائران در عراق، عملا مردم را تهییج کرد و به مرز‌ها کشاند.ابتدا مرز‌ها را بستند، ولی در پی تجمع مردم پشت مرز‌های شلمچه و چذابه و فشار و درگیری که منجر به مصدومیت عده‌ای شد، روز یکشنبه صبح قبل از اربعین مرز‌های زمینی را در خوزستان باز کردند و خلق‌الله به سوی عراق روانه شدند.در همان روز، بعد از بازدید هوایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی از مرز‌ها در جلسه‌ای، دکتر ابول‌نژادیان گفت اوضاع خراب است، بیش از ۱۰ هزار نفر بدون کارت ملی، بدون کارت واکسن روانه کربلا شدند.

این مطلب می‌افزاید: معلوم نیست چرا امسال هم همچون سال گذشته مردم را به صبر و انتظار برای پایان یافتن دوران کرونایی دعوت نکردند و از آنها نخواستند زیارت اربعین را در خانه بخوانند و از خدا بخواهند هرچه زودتر مشکل را برطرف کند؟ راه‌پیمایی اربعین هم در سال‌های دیگر میسر خواهد بود، چرا در شرایط کرونایی که هنوز روزانه جان صد‌ها نفر از هموطنانمان را می‌گیرد، بر این امر مستحب این‌ همه تاکید می‌شود و رسانه ملی مشوق آن است؟ اگر موج ششم به دنبال این واقعه و در اثر راه‌پیمایی‌های داخلی به بهانه جا ماندن از راه‌پیمایی اربعین  سراغ کشورمان بیاید و باز هم روند مرگ و میر صعودی شود، تصمیم‌گیرندگان چه پاسخی برای مردم خواهند داشت؟

  مرزهای زمینی مجاز برای بازگشت

درهمین حال مقررشده است که زائران ایرانی به غیر ازمرزهای هوایی از طریق مرزهای زمینی شلمچه و مهران به کشور بازگردند.درهمین راستا، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: دو مرز شلمچه و مهران برای بازگشت زمینی زائران به کشور در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس توافق صورت گرفته زائران می‌توانند از مرز مهران وارد کشور شوند، گفت: این احتمال وجود دارد که تعدادی از زائران نیز از مرز شلمچه وارد شوند و در همین چارچوب تمهیدات لازم نیز در این مرز در نظر گرفته شده است. محمدی‌فر افزود: این پیش‌بینی وجود دارد که ۴۰ درصد از زائران از طریق هوایی و ۶۰ درصد از طریق زمینی به کشور بازگردند.