غالب زنبورداران مشکل بازاریابی دارند

مهدی اخوان‌مقدم، فعال صنعت زنبورداری در خصوص وضعیت فعلی این صنعت می‌‌‌گوید: در حال حاضر در صنعت زنبورداری از نظر توسعه کمی ‌‌‌به حد خود رسیده‌‌‌ایم و از نظر تعداد کلونی و بهره‌‌‌بردار مطلوب هستیم و شاید مقداری هم بیشتر از آن‌چیزی که باید باشد توسعه داشته‌‌‌ایم. بنابراین از این به بعد باید به سمت توسعه کیفی برویم.

مقدم افزود: در حال حاضر اکثر زنبورداران با مساله بازاریابی روبه‌‌‌رو هستند. به عبارت دیگر بازاریابی باید در قالب تشکل‌هایی انجام شود یا اینکه شرکت‌هایی باشند که این کار را انجام بدهند کما اینکه الان نمونه‌‌‌های موفقی هم در داخل کشور است.

این فعال زنبورداری خاطرنشان کرد: الان درد صنعت زنبورداری این است که بازار نیست؛ یعنی محصولی که تولید می‌کنند به سختی فروش می‌رود و زنبوردار مجبور است خود را با تقاضای بازار ایران وفق بدهد که طبیعتا به خاطر اینکه توان مالی مردم محدود است آن نتیجه‌ای که از صنعت زنبورداری انتظار داریم، حاصل نمی‌شود.

قیمت تمام شده بالای زنبورداری در ایران

بر اساس این گزارش از دیگر چالش‌‌‌های صنعت زنبورداری بحث بالا نبودن عملکرد است و برای افزایش تولیدات غالبا به صورت کمی ‌‌‌توسعه داشته؛ به این معنا که فقط تعداد بهره‌بردار و کلنی‌‌‌ها افزایشی بوده است. به طوری که بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر بیش از ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار کلونی در کشور موجود است.

امید رحمتی یکی دیگر از فعالان بخش است که در این خصوص می‌‌‌گوید: مساله اساسی اینجاست که قیمت تمام شده ما نسبت به دیگر نقاط جهان بالاست و همچنین عملکرد را بالا نبرده‌ایم!

ممنوعیت واردات ملکه ضرر به زنبورداران

بر اساس این گزارش، بحث قاچاق ملکه و آلودگی‌‌‌هایی که ممکن است از این طریق وارد زنبورستان‌‌‌های کشور شود همیشه در صنعت زنبورداری مطرح بوده است و مسوولان و زنبورداران از دو جنبه متفاوت به این قضیه نگاه می‌کنند. به طوری که رضا مولایی دیگر فعال صنعت زنبورداری در خصوص این چالش صنعت می‌‌‌گوید: نگاه‌‌‌ها به این قضیه اصلا واقع‌‌‌بینانه نیست. چرا که از سوی مسوولان اعلام می‌شود که ورود ملکه به کشور ممنوع است. این در شرایطی است که زنبورداران نیاز دارند که ملکه خوب استفاده کنند. پس اگر کار زنبوردار راه می‌‌‌افتد به معنای این است که ملکه قاچاق وارد می‌شود.وی ادامه داد: بنابراین ما معتقدیم این نگاه سیاستگذارها و قانون‌گذارها در این مساله نگاه واقع‌‌‌بینانه‌‌‌ای نیست.

گفتنی است مسوولان و متولیان دلیل ممنوعیت واردات ملکه را جلوگیری از، از بین رفتن نژاد زنبور ایرانی عنوان می‌کنند، اما به نظر می‌رسد هزینه این امر را زنبورداران می‌‌‌پردازند. این در حالی است که سال‌هاست موسسه تحقیقات لوم دامی ‌‌‌کشور روی اصلاح نژاد زنبوردار ایرانی مشغول تحقیق و فعالیت است اما به نظر می‌رسد هنوز نتوانسته آنچه مدنظر زنبورداران است را برآورده سازد.