نگاه کمیسیون به پتانسیل و ظرفیت‌های حوزه کارآفرینی گردشگری

رپرتاژ آگهی: گردشگری یکی از مهمترین محورهای توسعه در ایران است، از آنجایی که ایران هم از منظر باستانی و هم از منظر طبیعی دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در گردشگری است می‌تواند موتور اصلی محرک در رشد و توسعه باشد. اما فعالیت‌هایی که کمیسیون گردشگری انجام داده بخش‌های مختلفی دارد. یکی از مهمترین آن‌ها برگزاری جلسات وبیناری و حضوری با موضوع طرح‌های ملی گردشگری نظیر «شهرهای خلاق گردشگری و کارآفرینی» که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

بررسی مقررات و اصول ناظر بر انجام فعالیت‌های حوزه کارآفرینی گردشگری در سطح تمامی استان‌های کشور؛ تعیین مکانیسم‌های اجرایی برای گردآوری اطلاعات و سایر شاخص‌های ضروری برای برنامه‌ریزی با طراحی پرسشنامه جهت استخراج  آمارهای کمی و کیفی فعالیت کارآفرینان حوزه گردشگری نیز دو فعالیت دیگر کمیسیون بود که توانست در حوزه موضوعات نظری تاثیری قابل توجه داشته باشد.

بررسی پتانسیل و ظرفیت‌های حوزه کارآفرینی گردشگری و راه‌های بسط و توسعه آنها و ارائه نظرات، پیشنهادات و طرح‌های لازم به واحدهای ذیربط، برگزاری جلسات با نخبگان دانشگاهی حوزه کارآفرینی (‌دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران‌) و احصاء موانع و مشکلات کارآفرینان بخش‌های اماکن اقامتی نظیر هتل‌ها، مهمانسراها و بوم‌گردی‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز تفریحی و هنرمندان صنایع دستی از دیگر فعالیت‌های کمیسیون بود.

از دیگر کنش‌های هدفمندی که کمیسیون در دستور کار قرار داده و بخشی از آن را عملیاتی کرده است حمایت از کسب و کارهای نوظهور مانند استارتاپ‌ها، ارائه و اجرای راهکارهای لازم برای جلب همکاری تشکل‌های غیردولتی نظیر سمن‌های گردشگری، راهنمایی، هدایت و حمایت از طرح‌های واصله برای ایجاد و توسعه فعالیت‌های کارآفرینی گردشگری در سطح استان‌ها بوده است.

ارائه طریق برای اختصاص تسهیلات و خدمات لازم به فعالان حوزه کارآفرینی گردشگری، ارزشیابی فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های دریافت شده، برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم با اعضای دبیرخانه کمیسیون گردشگری به‌منظور تبادل اطلاعات و انتقال تجارب موفق به تمامی ذینفعان نیز از جمله فعالیت‌های کمیسیون بوده است.

کمیسیون گردشگری صنایع دستی و کسب و کار خانگی اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت متعددی دارد که انشالله گام به گام همه را عملیاتی خواهد کرد.