به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به افزایش مستمر نقدینگی در کشور به بورسان گفت: به نظر می‌رسد در صورت عدم‌اعمال سیاست‌‌‌های غلط توسط دولت در خصوص بازار سرمایه، می‌‌‌توانیم شاهد هدایت نقدینگی به بخش مولد اقتصاد باشیم.

وی افزود: یکی از عواملی که می‌‌‌تواند بورس را به‌عنوان بازار برنده در ۱۴۰۲ معرفی کند، کاهش ریسک‌‌‌های سیستماتیک شامل آرامش در فضای سیاست خارجی و اقتصاد کشور است و باید به این نکته توجه کرد که تورم همیشه و آشفتگی اقتصاد همواره به زیان بورس است و رشدهای شارپی بازارهای سفته‌‌‌بازی با ایجاد حس جاماندگی در سهامداران باعث خروج پول از بورس خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بازار سرمایه ضمن اصلاح باید به ثبات لازم برسد؛ چرا که اجازه ورود به سرمایه‌های جدید، فرصت تنفس به سرمایه‌گذاران فعلی و تجزیه و تحلیل‌‌‌های جدید را خواهد داد.

زودفکر ادامه داد: نقدینگی‌‌‌ را می‌‌‌توانیم به بخش‌‌‌های غیرمولد بازارهای رقیب یا بازار مولد انتقال دهیم؛ اما زمانی که مانعی بزرگ برای بازار مولد باشیم، به طور قطع نقدینگی به سمت بازارهای غیرمولد حرکت می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه محرکی بازار سرمایه را می‌‌‌تواند به بازارهای دیگر برساند، اظهار کرد: بدون شک، کاهش ریسک‌‌‌های سیستماتیک بازار را بهترین خواهد کرد و بهتر شدن این بازار باعث ورود نقدینگی و اشتیاق صنایع کوچک به بورس و بزرگ و قدرتمند شدن صنایع در مقابل رقبای جهانی می‌شود. ریسک‌‌‌های سیستماتیک، بازار سرمایه را با مشکلات و چالش‌‌‌های زیادی مواجه می‌کند.

زودفکر به پیش‌بینی روند قیمتی دلار آزاد پرداخت و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد نرخ دلار در اعداد کنونی به تعادل رسیده است و خریداران و فروشندگان در این نرخ به توافق رسیده‌‌‌اند. در صورتی که دولت با مهار تورم سیاست‌‌‌های شکست‌‌‌خورده‌‌‌ای مانند تثبیت نرخ ارز را در پیش نگرفته و از این طریق باعث برهم خوردن تعادل در بازار ارز که نتیجه‌‌‌ای خروج سرمایه از کشور ندارد، نشود می‌‌‌توان گفت احتمال رشد شارپی در نرخ دلار پایین بوده و دلار متناسب با رشد نقدینگی با شیب ملایم به‌مرور افزایش خواهد یافت.

این کارشناس در پایان به مقایسه بازدهی صنایع مختلف در بورس پرداخت و تاکید کرد: صنایع کوچک بازار در حال حاضر نسبت به بزرگ‌ترها پتانسیل رشد بیشتری دارند. شرکت‌های کوچک بازار، ریسک سیستماتیک کمتری را متحمل می‌‌‌شوند؛ چراکه دخالت‌‌‌های دولت در این دسته کمتر است.