با بررسی میزان تولیدات درمی‌‌‌یابیم که همواره روند آن افزایشی بوده، به‌‌‌طوری که در سه‌ماه منتهی به آذر ۱۴۰۱، رشد ۲۵درصدی نسبت به دوره مشابه قبل رقم خورده است. از طرفی مبلغ فروش «فلامی» ظرف چهارسال اخیر به‌طور میانگین افزایش ۴۷درصدی را به ثبت رسانده است. مجموع عوامل ذکرشده موجب می‌شود که برای سال مالی ۱۴۰۲ به میزان ۸۷درصد افزایش درآمد فروش و ۷درصد افزایش میزان تولید پیش‌بینی ‌شود. در نتیجه، این امر سبب تحقق ۲۴۹تومان سود به‌ازای هر سهم شرکت برای سال مالی ۱۴۰۲ می‌شود.

Untitled-1 copy

معرفی شرکت

براساس اطلاعات منتشرشده، شرکت لامیران در آبان سال 1356 تحت نماد «فلامی» در بازار دوم بورس به عموم مردم عرضه شد. همچنین سیر تغییرات نام شرکت به این‌صورت بوده که در خرداد 1355 و مرداد 1361 به ترتیب نام آن، شرکت تولیدی لامیران و شرکت تولیدی تیغ ایران بوده و نهایتا در سال 1371 به‌ لامیران تغییر پیدا کرده است.

طبق اساسنامه، موضوع اصلی فعالیت شرکت مزبور عبارت است از ساخت و سوار کردن و فروش انواع تیغ‌‌‌های صورت‌تراشی، ابزار و وسایل اصلاح تولیدشده توسط شرکت و انجام کلیه عملیات و معاملات مربوط به تولید، واردات، توزیع و فروش سایر محصولات مشابه و معاملات بازرگانی و انبارداری. همچنین موضوع فرعی شرکت مذکور سرمایه‌گذاری و مشارکت در سایر شرکت‌ها و موسسات تولیدی و بازرگانی و خدماتی، سرمایه‌گذاری و مشارکت در ساخت‌وساز املاک و احداث و فروش ساختمان‌‌‌های اداری و تجاری و مسکونی و در آخر انجام هرنوع عمل تجارتی و معامله است که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای انجام امور یادشده لازم باشد.

محصولات شرکت

واکاوی صورت‌های مالی منتشرشده لامیران نشان می‌دهد که ترکیب فروش محصولات از چهارسال گذشته تقریبا ثابت بوده و تغییر قابل‌توجهی در آن ایجاد نشده است. بر این اساس محصولات اصلی شرکت طبق گزارش سه‌ماه منتهی به 30آذر 1401 عبارت است از تیغ صورت‌تراشی، تیغ یک‌بار مصرف و تیغ وارداتی. بررسی روند فروش شرکت نشان می‌دهد که همواره فروش صادراتی نداشته و تمامی محصولات خود را در بازار داخل به فروش می‌‌‌رساند. با بررسی قسمت مواد مصرفی درمی‌‌‌یابیم که چهارنوع ماده از جمله کاغذ مومی، فولاد، کالای نیمه‌‌‌‌ساخته و سایر مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با بررسی صورت مالی شرکت درمی‌‌‌یابیم که حدود 43درصد مواد اولیه که شامل انواع تیغ یک‌بار مصرف است از مصر، 19درصد آن که شامل تیغ سنتی نیمه‌ساخته است از مصر و 19درصد دیگر نیز که شامل فولاد خام استنلس است از هند و بلژیک تامین می‌شود. در این میان مواد بسته‌بندی که حدود 19درصد مواد اولیه را تشکیل می‌دهد از داخل کشور تامین می‌شود. با توجه به این موضوع که عمده مواد مصرفی شرکت به صورت وارداتی تامین می‌‌‌شود می‌‌‌توان گفت شرکت از نظر عدم‌تامین مواد مستقیم که حدود 74درصد بهای تمام‌شده را تشکیل می‌دهد با ریسک مواجه است. با این حال تنوع تامین‌کنندگان مواد شرکت بالا بوده و با وجود تحریم‌‌‌های بین‌المللی شدیدی که بر ایران سایه افکنده، ارتباط شرکت با تامین‌کنندگان خود همچنان برقرار است. مجموع این عوامل می‌‌‌تواند تا حدودی ریسک مذکور را کاهش دهد.

بررسی آمار تولید، فروش و سودآوری شرکت لامیران می‌‌‌تواند نقشه‌‌‌ای از عملکرد آن در آینده به تحلیلگران ارائه دهد. براین اساس در بخش تولیدات، بررسی آمارها نشان می‌دهد که در چهار سال اخیر به طور میانگین 5درصد به میزان تولیدات افزوده شده، این در حالی است که در سه‌ماه منتهی به 30آذر 1401 «فلامی» توانست نسبت به دوره مشابه سال قبل 25درصد به تولیدات خود بیفزاید. لازم به ذکر است که در سال مالی 1401 شرکت مذکور با افت 5درصدی تولید مواجه بوده که با توجه به اینکه روند تاریخی آن افزایشی بوده و در سه‌ماه آذر همان سال به رشد رسیده، می‌‌‌توان این افت را اتفاقی غیرقابل تکرار در نظر گرفت. موارد بیان‌شده در مجموع حاکی از رشد حقیقی «فلامی» است و نشان می‌دهد که افزایش سودآوری آن صرفا به دلیل تورم و رشد دلار نبوده است. یکی دیگر از آمارهای مهم شرکت «فلامی» مبلغ فروش است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که لامیران در چهار سال گذشته، در مبلغ فروش رشد خوبی را به ثبت رسانده و به طور میانگین 47درصد به این مبلغ افزوده شده است. بر همین اساس در سه‌ماه منتهی به آذر 1401 شرکت مذکور موفق شده است، نسبت به دوره مشابه سال قبل 73درصد به مبلغ فروش خود بیفزاید که این امر رشد درآمدی خوبی را برای این شرکت نشان می‌دهد. بررسی‌ها حاکی از آن است که دلیل عمده رشد درآمد فروش «فلامی»، افزایش میزان تناژ تولیدی شرکت در کنار رشد نرخ فروش محصولات آن بوده است.

آخرین موردی که باید در «فلامی» به بررسی روند آن بپردازیم، حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص است. برهمین اساس در پنج‌سال اخیر میانگین حاشیه سودهای شرکت مذکور به ترتیب 52درصد، 43درصد و 39درصد بوده، این در حالی است که در سه‌ماه منتهی به آذر 1401 حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص به 51درصد، 41درصد و 48درصد رسیده است. بررسی حاشیه سود شرکت از این واقعیت حکایت دارد که در پنج‌سال اخیر روند آن افزایشی بوده، به طوری که حاشیه سود خالص از 26درصد در سال 1397 به 44درصد در دوره 3ماه آذر 1401 رسیده است. این امر نشان می‌دهد که شرکت به‌خوبی توانسته است هزینه‌‌‌های خود را کنترل کند و از طرفی با مدیریت صحیح سرمایه‌گذاری‌‌‌ها موجب رشد سود خالص خود شده است.

نسبت سهامداران شرکت

سهامداران عمده حقوقی شرکت لامیران عبارتند از شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران و شرکت تولیدی پلی‌اوره‌تان ایران که به ترتیب مالکیت 7/ 14درصد و 6درصد سهام «فلامی» را در اختیار دارند. در این میان مالکیت 44درصدی سهام شرکت در دست 9شخص حقیقی است. با این تفاسیر شناوری سهام «فلامی» در حدود 39درصد است.

تحلیل سود سال آینده

به‌منظور تخمین سهم سود سال مالی 1402 «فلامی»، ابتدا باید مفروضات و متغیرهای موثر بر سودآوری شرکت را مشخص کرد. مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر سودآوری این شرکت نرخ محصولات تولیدی آن است. محصولات اصلی «فلامی» که بیشترین درآمد شرکت را شامل می‌‌‌شوند عبارتند از تیغ صورت‌تراشی، تیغ یک‌بار مصرف و تیغ وارداتی که نرخ‌ آنها با احتساب 40درصد افزایش نسبت به آخرین گزارش فعالیت ماهانه (آذرماه) به‌ترتیب 980هزار تومان، 4میلیون و 542هزار تومان و 769هزار تومان در نظر گرفته شده است. از طرفی نرخ‌های مهم دیگر عبارتند از نرخ افزایش حقوق، نرخ تورم و رشد نرخ حمل‌‌‌ونقل که به ترتیب 60درصد، 40درصد و 35درصد برآورد شده‌‌‌اند. همچنین نرخ دلار در سامانه نیما به‌طور میانگین برابر با 30هزار تومان در نظر گرفته شده است. با فرض این متغیرها فروش شرکت لامیران در سال مالی 1402 برابر با 142میلیارد خواهد شد. از این میزان فروش 70میلیارد تومان سود ناخالص، 59میلیارد تومان سود عملیاتی و 49میلیارد تومان سود خالص برآورد می‌شود. این در حالی است که در سه‌ماه منتهی به آذر 1401، «فلامی» توانسته است 27میلیارد و 636میلیون تومان فروش را به ثبت برساند. با این مفروضات سود خالص به ازای هر سهم شرکت مذکور برای سال مالی 1402 برابر با 249تومان پیش‌بینی می‌شود. همان‌طور که در بخش مبلغ فروش به بررسی روند سالانه پرداخته شد، «فلامی» در دوره سه‌ماه منتهی به آذر 1401 موفق شده است به میزان 73درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد داشته باشد. بر همین اساس با رشد 7درصدی تولیدات پیش‌بینی می‌شود برای سال مالی 1402 افزایش 87درصدی درآمد شرکت نسبت به سال مالی 1401 حاصل شود. با توجه به آخرین قیمت هر سهم شرکت که برابر با 2هزار و 98تومان بوده، نسبت قیمت به سود هر سهم آن برای سال مالی 1402 برابر با 4/ 8 می‌شود.

ریسک‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های شرکت

از جمله ریسک‌‌‌هایی که برای شرکت لامیران می‌‌‌توان در نظر گرفت، افزایش نرخ ارز و تبعات آن است. بر این اساس همان‌طور که در بخش مواد مصرفی اشاره شد، بیش از 50درصد مواد مستقیم شرکت از طریق واردات تامین می‌شود. بنابراین رشد نرخ ارز می‌‌‌تواند هزینه تامین این مواد را افزایش داده و موجب رشد بهای تمام‌شده شرکت شود و به دنبال آن سودآوری «فلامی» را کاهش دهد. بر این اساس تحریم‌‌‌های بین‌المللی را هم می‌‌‌توان نوعی ریسک در نظر گرفت؛ چرا که به‌مراتب تجارت را با چالش مواجه کرده و نرخ ارز را افزایش می‌دهد و به دنبال آن موجب کاهش سودآوری شرکت می‌شود. از طرفی یکی دیگر از ریسک‌های جدی شرکت کوچک شدن سهم محصولات آن از بازار مصرف داخلی است. بر این اساس با توجه به اینکه در چند سال اخیر ماشین‌‌‌های ریش‌تراش برقی، اپیلاتور و اپیلیدی و روش‌های مرسوم دیگر، محبوبیت بالایی میان مردم پیدا کرده‌ است، تشدید این امر و همه‌گیر شدن آن می‌‌‌تواند تقاضای محصولات «فلامی» را کاهش داده و فروش آن را تحت‌تاثیر قرار دهد.

جمع‌‌‌بندی

اگر به روند سود به ازای هر سهم شرکت لامیران نگاهی بیندازیم، متوجه می‌‌‌شویم که در سال‌های گذشته روند رو به‌‌‌ رشدی داشته، به‌‌‌طوری که در سه‌ماه منتهی به آذر 1401 توانسته است 61تومان به ازای هر سهم سود ثبت کند. این عدد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 66درصدی را به ارمغان آورده است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که برای سال مالی 1402 «فلامی» بتواند 249تومان به‌ازای هر سهم سود شناسایی کند که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته 37درصد رشد نشان می‌دهد. از طرفی با توجه به محاسبات انجام‌شده، نسبت قیمت به ازای هر سهم برابر با 4/ 8 برای سال مالی 1402 برآورد می‌شود. در نهایت با توجه به مجموع این عوامل می‌‌‌توان گفت شرکت از نظر میزان فروش، میزان تولید و حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص درحال افزایش است که این امر نشان می‌دهد شرکت به‌خوبی توانسته است هزینه‌‌‌های خود را کنترل کند. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که عمده مواد اولیه شرکت از طریق واردات تامین می‌شود که این موضوع می‌‌‌تواند ریسک عدم‌تامین این مواد و در نتیجه کاهش تولیدات را به دنبال داشته باشد. همچنین گسترش استفاده عموم مردم از ماشین‌‌‌های ریش‌تراش برقی، اپیلاتور، اپیلیدی و روش‌های مرسوم دیگر، موجب کوچک شدن سهم محصولات شرکت از بازار مصرفی داخل می‌شود که این امر باعث می‌شود تداوم تقاضا در محصولات «فلامی» برای بازه‌‌ بلندمدت با ریسک مواجه باشد.