شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، معاملات هفته گذشته را با ۶۲/ ۰درصد افت به پایان رساند. اسکناس آمریکایی ۰۱/ ۱‌درصد کاهش داشت، سکه نیز با ۶/ ۱‌درصد افزایش همراه شد.

هفته گذشته، جریان نقدینگی تا حدودی سردرگم بود. معامله‌‌‌گران در نهایت بی‌خبری از نتایج موضوعاتی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک از سوی واشنگتن قرار داشتند و معاملات بیشتر با استراتژی کسب سود مقطعی در صنایع و شرکت‌های مختلف پیگیری شد.

در هفته منتهی به ۲شهریور، اغلب صنایع دلاری و ریالی از سوی سرمایه‌گذاران خرد در معرض فروش قرار گرفتند، به گونه‌‌‌ای که ۷۵۳میلیارد تومان پول حقیقی از بورس تهران خارج شد، بنابراین رکورد بیشترین میزان خروج بعد از دو هفته نیز به ثبت رسید.

از سویی در هفته‌‌‌ای که گذشت، میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز رقمی بیش از ۲۲۰۰میلیارد تومان را به خود اختصاص داد؛ رویدادی که برای دومین هفته متوالی در بازار سهام بعد از سپری‌کردن پنج‌هفته کم‌‌‌رمق تکرار شد؛ اتفاقی که در شرایط فعلی می‌‌‌تواند از افزایش فعالیت سرمایه‌گذاران نسبت به هفته‌‌‌های ماقبل معاملاتی حکایت داشته باشد.

صنعت حمل‌ونقل با ۴۶/ ۳۷میلیارد تومان توانست در رتبه نخست جذب پول حقیقی قرار گیرد. نهاد‌‌‌های مالی با ۶۸/ ۱۹میلیارد تومان به عنوان دومین گروه با بیشترین ورود پول از سوی سرمایه‌گذاران خرد همراه بودند. سایر صنایع، اعم از لاستیک و پلاستیک، قند و شکر، محصولات کاغذی و... نیز سهم ناچیزی از ورود پول داشتند.

در این میان، صنایعی نظیر اطلاعات و ارتباطات، بانک‌ها، چندرشته‌‌‌ای صنعتی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۱۴۲.۲۸و ۱۰۶.۵۸و ۸۵.۵۷ و ۸۴.۹۸ میلیارد تومان خروج پول سهامدار خرد را تجربه کردند. در ادامه نیز گروه‌‌‌هایی اعم از فرآورده‌‌‌های نفتی، فلزات اساسی، کانه فلزی، محصولات فلزی و... بیشترین خروج سرمایه‌گذاران خرد در مقیاس هفتگی را به نام خود ثبت کردند.

به باور برخی از کارشناسان بازار سرمایه در میان انبوهی از اخبار ضد و نقیض در خصوص چشم‌‌‌‌‌‌انداز بازار‌‌‌های مالی تحت‌تاثیر سرانجام برجام، در شرایط فعلی بخشی از سرمایه بورس‌‌‌بازان دچار سرگیجه شده است. تزریق به صنایع ریالی، خروج از گردونه معاملات و قرار گرفتن در کف حساب کارگزاری، تزریق به سایر بازار‌‌‌های مالی، خرید سکه و ارز و مواردی از این قبیل، مسیر‌‌‌های پیش‌‌‌روی سرمایه‌گذاران خرد محسوب می‌‌‌شوند.