Untitled-2

Untitled-1

عملکرد 8 ماه اخیر 4 شرکت تولیدکننده سنگ‌آهن پذیرفته شده در بازار سرمایه از حیث حاشیه سود، نرخ فروش و نسبت‌های قیمت به سود و قیمت به فروش در این گزارش بررسی شده است. از حیث حاشیه سود ناخالص، بیشترین حاشیه سود به چادرملو و کمترین سود به گل‌گهر تعلق دارد. با توجه به اینکه هر 4 شرکت یعنی «کگل»، «کچاد»، «کگهر» و «کنور» تولید و فروش کنسانتره و گندله را در لیست محصولات خود دارند، نرخ‌های مربوط به آنها با یکدیگر مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به کیفیت محصولات چادرملو، نرخ محصولات این شرکت از سایر رقبا بالاتر است. از حیث نسبت‌های قیمت به سود و قیمت به فروش 4 فصل اخیر نیز بهترین عملکرد به چادرملو و ضعیف‌ترین نیز به گهرزمین تعلق دارد.

در نگاهی کلی و بر مبنای انتظارات بازار، بدترین عملکرد در بین شرکت‌های مورد بررسی را صبانور رقم زده است. این شرکت به علت وجود معارض در یکی از معادن خود و همچنین قطعی برق و کمبود آب علاوه بر کاهش 14‌درصدی در تولید گندله نسبت به 8 ماهه سال قبل، عملکرد بسیار ضعیفی را در فروش این محصول ثبت کرده است؛ به نحوی که نسبت به مدت مشابه سال قبل مقدار فروش محصول گندله به میزان 62‌درصد کاهش یافته است. گل‌گهر نیز در زمینه فروش محصول گندله خود نسبت به مدت 8 ماهه سال 99، ضعیف عمل کرده و با کاهش 18‌درصدی در مقدار فروش این محصول مواجه بوده است.

عملکرد شرکت‌های گهرزمین و کچاد نیز از حیث مقداری مطلوب بوده است؛ خصوصا شرکت گهرزمین که با راه‌اندازی خط تولید گندله در انتهای سال 99 به ظرفیت 5‌میلیون تن در سال، به‌رغم مشکلات قطعی برق بیش از 5/ 2 ‌میلیون تن گندله تولید کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال 1400، بیش از 3‌میلیون تن گندله تولید کند.

حال با در نظر گرفتن مفروضات که مشترکا برای کلیه شرکت‌های مزبور یکسان در نظر گرفته شده است، می‌توان نسبت قیمت به سود چهار فصل آتی 4 شرکت سنگ آهنی را به نحو ذیل برآورد کرد. لازم به توضیح است که در تحلیل این شرکت‌ها علاوه بر در نظر گرفتن حد بالای نرخ سوخت (هر مترمکعب 3200 تومان)، بهره مالکانه و حقوق دولتی شرکت‌ها نیز نسبت به افزایش در بودجه 1401، رشد داده شده است.