شدوص: شرکت دوده صنعتی پارس توضیحاتی در مورد تغییر سود‌‌‌آوری بیش از ۳۰‌درصد نسبت به دوره مشابه در سال قبل ارائه کرد. بر این اساس شرکت اعلام کرد که مبلغ فروش شرکت در ۶ماه نخست ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۶۷‌درصد رشد داشته است که ۱۰‌درصد آن مربوط به افزایش مقدار فروش (ناشی از عرضه به‌موقع و باکیفیت محصولات، افزایش ۱۷‌درصدی مقدار تولید، افزایش سهم بازار داخلی، صادرات، عرضه در بورس کالا و...) و الباقی ناشی از افزایش نرخ محصولات است. ضمنا ۹۰‌درصد قیمت تمام شده محصولات این شرکت را روغن مصرفی (شامل اکستراکت، CFO، CO و قطران) تشکیل می‌دهد که در دوره مالی مذکور نرخ اقلام فوق نسبت به دوره مشابه سال قبل به دلیل افزایش قیمت نفت، ۱۶۶‌درصد افزایش داشته که عامل اصلی افزایش نرخ محصولات این شرکت بوده است. همچنین ۴۰۸‌درصد افزایش در سر فصل درآمدهای عملیاتی ناشی از افزایش درآمد حاصل از فروش پالت و بسته‌‌‌بندی محصول به دلیل افزایش نرخ اقلام فوق نسبت به دوره مشابه سال قبل است. تمامی عوامل مذکور مهم‌ترین دلایل افزایش ۱۶۸‌درصدی سود عملیاتی در دوره ۶ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

سقاین: شرکت سیمان قاین در خصوص افزایش سود عملیاتی خود در ۶ ماه ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل اعلام کرد که به‌رغم کاهش مقدار تولید و تحویل سیمان به دلیل کاهش دیماند برق مصرفی و قطع برق در بازده زمانی مذکور منجر به افزایش ۹۸‌درصدی سود عملیاتی محقق شده است که عمدتا ناشی از افزایش نرخ سیمان از طریق بورس کالا و مدیریت بهای تمام شده و هزینه‌‌‌هاست. همچنین شرکت در خصوص دلایل مرتبط به کاهش حجم تولید و فروش تجمیعی گزارش فعالیت ماهانه مهرماه اعلام کرد که بر اساس گزارش منتشر شده حجم تولید کلینکر شرکت به مراتب نسبت به دوره مقایسه‌‌‌ای سال قبل و میانگین ماهانه سال قبل کاهش نیافته است و از طرفی بابت تولید سیمان نیز با توجه به محدودیت‌های ذخیره و تولید سیمان در انبار، شرکت با تمام ظرفیت نسبت به تولید و ذخیره‌‌‌سازی کلینکر که منجر به تولید سیمان می‌شود، اقدام کرده است. با توجه به اینکه بازار داخلی از نرخ هر تن طی دوره ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰ نوسان داشته، مراجع ذی‌ربط فروش سیمان را منوط به داخل کشور کرده است، بنابراین امکان صادرات برای ۶ ماه ابتدای سال به دلیل مشکلات داخل کشور افغانستان کاهش یافته است. شرکت در ماه‌‌‌های آتی نسبت به صادرات توجه خاصی دارد. همچنین برق کارخانه به مدت یک ماه قطع بوده، بنابراین فروش سیمان با توجه به الزامات دستوری مبنی بر عرضه و فروش سیمان از سوی کارخانه‌های سیمان در بورس کالای فیزیکی که از خرداد ماه توسط وزارت صمت ابلاغ شده است، این شرکت پس از اخذ پذیرش در بورس کالا به صورت هفتگی در سطح ظرفیت فروش هفتگی خود در بورس کالا محصولات خود را عرضه کرده و مطابق تقاضا و کلیه درخواست‌‌‌های رسیده فروش شرکت در مهرماه شناسایی و مطابق اعلامیه‌‌‌های دریافتی از شرکت بورس کالا ثبت و ضبط شده است. قبل از پذیرش در بورس کالا با هماهنگی اقدام به انجام بخشی از تعهدات پیشین شرکت خارج از بورس کرده است.

های‌وب: شرکت داده‌گستر عصر نوین نیز اعلام کرد که پیرو انتشار اطلاعیه‌‌‌های اطلاعات و صورت‌های مالی و گزارش فعالیت ماهانه مهرماه شرکت در سامانه کدال، دلیل افزایش سود عملیاتی و درآمدهای شناسایی شده تجمیعی تا پایان دوره ۳۰/ ۰۷/ ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل عمدتا مربوط به شناسایی درآمد ۲ قرارداد به شماره‌‌‌های ۱۳۲۸۳ مورخ ۳۰/ ۰۱/ ۱۴۰۰ و ۵۰۷۳۱ مورخ ۳۰/ ۰۳/ ۱۴۰۰ و تکمیل سایت‌‌‌ها در مناطق USO موضوع قرارداد شماره ۵۳۱۳ مورخ ۲۰/ ۰۱/ ۱۳۹۹ و تعدی۰۶۴۴ قرارداد شماره ۱۰۵۸۷ مورخ ۳۱/ ۰۶/ ۱۳۹۹ و همچنین افزایش درآمد ناشی از مشترکین در پروانه‌‌‌های FCP و TRUNK است.

قتربت: شرکت قند تربت‌حیدریه توضیحاتی در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده منتهی به ۳۱/ ۰۴/ ۱۴۰۰ مبنی بر افزایش سود شرکت نسبت سال گذشته در سامانه کدال منتشر کرد. بر این اساس شرکت اعلام کرد که دلایل ذیل منجر به افزایش سود شرکت در دوره مذکور شده است:

- افزایش ۲۰‌درصدی جذب چغندر نسبت به سال گذشته (از ۱۴۵۰۰۰‌هزار تن به ۱۷۵۰۰۰‌هزار تن)

- افزایش ۶۴‌درصدی قیمت شکر نسبت به سال گذشته (از ۴۰۵۰۰ ریال به ۶۶۵۰۰ ریال)

- افزایش ضریب استحصال نسبت به سال گذشته (از ۰۳/ ۸۵ به ۶۴/ ۸۶)

- تولید شکر قهوه‌‌‌ای و شکر بسته‌‌‌بندی در اوزان ۹۰۰ گرم، یک کیلوگرم و ۵/ ۲ کیلوگرم

پلوله: شرکت تولیدی گاز لوله دلایل تغییر از زیان عملیاتی به سود عملیاتی دوره ۶ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل را اینگونه تشریح کرد:

- افزایش مقدار تولید و فروش: مقدار تولید و فروش محصولات این شرکت به ترتیب ۳۱۵ و ۳۴۶‌درصد افزایش داشته است.

- افزایش نرخ فروش: نرخ محصولات شرکت در دوره مذکور نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از دو برابر شده است.

- افزایش سایر درآمدها: فروش ضایعات این شرکت در ۶ ماه نخست ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل تقریبا دو برابر شده است به نحوی که از ۸۱۹‌ میلیون تومان به ۵/ ۱ میلیارد تومان افزایش یافته است.

- کاهش سایر هزینه‌‌‌ها: عمدتا به دلیل افزایش تولید، شاهد کاهش هزینه‌‌‌های جذب نشده تولید به میزان ۳۹۲‌میلیارد تومان بوده‌‌‌ایم.

وکار: بانک کارآفرین اعلام کرد که از عمده‌‌‌ترین دلایل رشد سود عملیاتی این بانک به رشد ۱۲۰‌درصدی حجم تسهیلات بانک درسال گذشته و ادامه روند رشد در سال‌جاری، افزایش درآمد تسهیلات اعطایی در پایان شهریورماه سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۲۷‌هزار میلیارد است که نسبت به پایان شهریور ماه سال گذشته به میزان ۱۴۰‌درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین با توجه به حجم اوراق مشارکت دولتی خریداری شده در سال گذشته و همچنین سال‌جاری رشد قابل ملاحظه‌‌‌ای در درآمدهای این بخش رخ داده و انتظار ادامه این روند وجود دارد. همچنین حسب برنامه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای بانک کارآفرین در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بسیاری از شاخص‌‌‌های مالی و عملیاتی نسبت به سنوات گذشته رشد قابل ملاحظه‌‌‌ای داشته و این عوامل سبب رشد درآمدها و سود خالص شرکت شده است.